Kadorran
24-11-2002, 08:03
Vid höstgrävning och ommöblering i perennarabatter grävde jag upp en del lökar,tulpaner,krokus mm.Tanken var att dom skulle planteras i jorden igen men så blev det inte vi fick ett snöoväder och kyla.På ett eller annat sätt så skulle de små liven i jorden,tog stora krukor varvade lökar och jord. Nu står dom små liven i ett svalt,mörkt källarutrymme. Vad händer ? Jo nu börjar det sticka upp små blad,hade hoppats att dom skulle vila till våren. Vad skall,bör,kan jag göra?
Hat du kanske för varmt i källaren? Kan du ha dom kallare någonstans, i garaget e.d. , eller om inte annat, så kan du gräva ner dom i landet och täcka med en dröse med torra löv och granris???
Kadorran
24-11-2002, 17:22
Tack för svar problemet var från början att det inte gick att gräva i jorden.I dagsläget så har vi 20-30 dm. snö och tjäle i marken här gräver man inte utan grävmaskin. I garaget har vi värme.I mitt stora växthus har jag upphöjda odlingsbäddar.Ett alternativ som jag ser är att försöka gräva där eller isolera med tidningar och frigolit.Kan det fungera? En annan fundering som jag har. VARFÖR HAR MINA KUVERT EN PRICK ?
Göran Carlsson, Odla.nu
24-11-2002, 21:55
CITAT (Kadorran @ 24-11-2002, 17:22)
En annan fundering som jag har. VARFÖR HAR MINA KUVERT EN PRICK ?
Det är där på kuverten i de diskussioner där du har deltagit.
CITAT (Kadorran @ 24-11-2002, 17:22)
I dagsläget så har vi 20-30 dm. snö och tjäle i marken här gräver man inte utan grävmaskin.
Jag antar att du har skrivit fel...

20-30 dm snö hindrar vem som helst från att plantera lök!
Kadorran
25-11-2002, 09:21
Berith du har så rätt,naturligtvis så är det centimeter,av någon anledning blev det fel kanske den mänskliga faktorn. Nu har jag öppnat ventilen lite i mitt källarutrymme,det var + 12 grader innan,vi har bara - 4 grader ute.Det kanske kan få mina lökar att vila.Snö , Snö nu fär vi flera centimeter i dag. Jag är inte kompis med datorn,saknar motivation att lära mig använda den gör endast lite sökningar på internet,det nya forumet ställde till det för mig.Mitt odlings och trädgårdsintresse gör att jag försöker hänga med i allafall hoppas på förståelse.
Skönt att höra att du inte befann dej under 2-3 meter snö!
*Felix matte*
28-11-2002, 16:08
Tydligen behöver man inte följa föreskrifter ang. vård och skötsel av Amaryllislökar. Förra julens ex. klipptes ner efter utblomning, den fick stå i norrfönster och upp kom 2 blad som fick växa till sista dagarna i okt. då klippte min man ner dem och passade på att "frisera" löken samtidigt.(tog bort det mörka skalet)sen fick den stå med påse över krukan i en vecka. Han fortsatte att ge den en skvätt vatten då o då, och nu har den plötsligt satt fart och har fått blomknopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.