jag har vallmo jag tänkt ta frö från, skall man låta kapseln sitta kvar så de själva trillar ner i jorden då den faller sönder (i höst, eller vinter?). Eller skall jag plocka ner kapslarna och fröså på friland i vår där jag vill ha dem? När skall jag isåfall plocka kapseln för att så, i slutet av sommaren eller i höst?
kremlan
06-08-2003, 21:01
Det är viktigt att kapslarna får mogna, låt de bli mer bruna än gröna.
Om det skramlar inne i kapseln är fröna mogna, klipp då av dem. Men var försiktig, annars trillar fröna ur..
Jag har med framgång tagit frön från egna vallmon och sått året därpå.
Lycka till. /Eva
cissi i onsala
08-08-2003, 09:20
Jag funderade själv på din fråga, när så vallmo. Jag letade på nätet och fann att om man sår riktigt sent, beroende på zon sept-okt, som skulle de likt tex blåklint komma i blom tidigare året där på. Annars skulle man så dem på våren, runt april-maj. Tänker på på sibiriskvallmo, pionvallmo.
En del vallmo blommar länge, annan rekomenderade de att man både sådde på hösten och på våren för att få en längre blomning.
Samlar man in fröet och sår själv så vet man ju vad man får vad, bättre än om de får så sig själva. Det är så mycket frö i en kapsel att sår man allt nära så får man rensa bort många och det känns ju lite onödigt, går ju att dela med sig annars + att man kanske vill så på nya ställen.
Jag tänkte spara hälften och så på hösten och sedan på våren och så ge bort lite till folk som står i kö.
Hälsn cissi i onsala
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.