Full version: Konstig jord!
Tovan
Köpte ny jord i går, men den är alldeles orange, sen är det inte alls som jord, den påminner om torr torv. Någon som vet om det är något fel på den?
På påsen står det att det är vanlig krukväxtjord, men jag har aldrig sett sådan jord förut.
Fenja
Vilket märke är det? Vad står det på påsen vad det ska innehålla för blandning?
Mvh
Fenja
Ev@
CITAT (Tovan @ 27-01-2008, 12:35) *
Köpte ny jord i går, men den är alldeles orange, sen är det inte alls som jord, den påminner om torr torv. Någon som vet om det är något fel på den?
På påsen står det att det är vanlig krukväxtjord, men jag har aldrig sett sådan jord förut.

Jorden till krukväxter brukar ju vara mörk (svart) vilket märke är det?
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta jordpåsar idag innehåller mest torv. Ju mer högförmultnad den är desto mörkare är den. Den riktigt högförmultnade jorden som är nästan svart är den jorden ingen yrkesodlare vill ha, det är rena skräpet den blir ofta kompakt och syrefattig, den prånglar jordtillverkarna ut till konsumenter ofta i lite billigare påsar. Som odlingssubstrat ska torven helst vara något mellanting inte alltför grov och inte för förmultnad heller.
Tovan
Det står ABS Greenworld på påsen. Hittade den här länken på nätet
Råd och Rön

Den jorden jag köpte fick inge vidare betyg. Får nog köpa något bättre.
aldo
Min favorit-jord fanns inte med på Listan coolgleam.gif
Margith
Tovan: är det uppe på ytan av jordsäcken som jorden är orange?
Jag har varit med om det en gång, ingen billig jord, jag skrapade av det oranga ytlagret och använde den.
Det året växte det konstiga svampar i mina pelargon-krukor sick.gif
Mitt råd blir därför: reklamera jordsäcken!
Tovan
Det är hela jorden som är orange. Provade plantera några plantor i förrgår, dom verkar inte misstycka, än så länge. Men jorden suger inte upp nått vatten underifrån, så jag får hälla jätte, jätte, försiktigt så jag inte dränker mini plantorna. Men jag planterar nog inget mer i den jorden.
Piccante
CITAT (Margith @ 27-01-2008, 19:18) *
Tovan: är det uppe på ytan av jordsäcken som jorden är orange?
Jag har varit med om det en gång, ingen billig jord, jag skrapade av det oranga ytlagret och använde den.
Det året växte det konstiga svampar i mina pelargon-krukor sick.gif
Mitt råd blir därför: reklamera jordsäcken!

Har oxå varit med om att jord fått gulaktig/ orange färg av svampmycel som växer i jorden. Sen ploppar det upp små svampar här och där i krukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon