Full version: Ormpeppar
rosita
Nån som provat ormpeppar? Är den mycket stark?
Piccante
Har du köpt ormpeppar? Stod det inget om styrka på påsen? Ofta anges styrkan i Scouvillegrader. Sen är "starkt" subjektivt för vi har alla olika smak men sorter på över 1500-2000 Scouville uppfatts nog som starka, upp mot 20-25000 (typ tabasco) bränner det mer och vid 100000 (Habanero) blir det för mycket för vissa. Vanlig paprika ligger på 0-100.

Sen finns det andra faktorer oxå som avgör som odlingsförhållanden och hur man tillagar den peppar man äter.
rosita
Det står inget på påsen, det var därför jag ställde frågan här. Nu har jag kollat Impectas hemsida och där står det så här:
Märklig, indisk sort med långa, ormlika, böjda, röda frukter. Mycket stark med intensiv pepparsmak. 8 000 (T).
Så jag antar att den är stark. blush.gif
Piccante
CITAT (rosita @ 28-01-2008, 16:09) *
Det står inget på påsen, det var därför jag ställde frågan här. Nu har jag kollat Impectas hemsida och där står det så här:
Märklig, indisk sort med långa, ormlika, böjda, röda frukter. Mycket stark med intensiv pepparsmak. 8 000 (T).
Så jag antar att den är stark. blush.gif

Impecta använder sig (tyvärr!) av Craig´s skala för styrka på peppar. Alla andra jag har köpt fröer ifrån och i min chilibok använder man sig av Scovillegrader istället. Så jag vet egentligen inte vad 8000 grader står i relation till andra sorter. (T) efter styrkan betyder = torkad dvs styrkan 8000 gälelr för torkade frukter. enligt Impectakatalogen kan styrkan vara 2-10 ggr högre när frukten torkas! Så det säger inte mkt om hur stark den är egentligen. Vet inte hur man översätter Craig till Scoville?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon