Full version: Kamelian - gula blad
hippo
Äntligen har första blomman slagit ut på min kamelia. yahoo.gif Så vacker! Men sen en tid tillbaka har en del blad gulnat och fallit av och nu ser jag att det blir fler och fler. Jag har inte gödslat den på länge, så jag misstänker att det kan vara det...? blush.gif
När ska kamelian gödslas och ska jag gödsla med vanlig blomgödsel...? Skulle nog också behöva plantera om den, för det ser rätt proppfullt ut i krukan. När är lämplig tid att plantera om och vilken jord ska den ha?
Har ni några tips, så blir jag glad!
Alexander-VG-zon3
du kan börja gödsla den när det blir varmare ute sedan slutar du i juli . du sköter den som en roddis , surjord och näring med järn i och inte tillsätta kalk . du kan plantera om den i slutet av feb början av mars .
hippo
Vad bra då vet jag!!
Tror du att dom gula bladen beror på näringsbrist då?
Har en fundering om belysning också... Den står ju ute i växthuset och jag undrar om jag ska tända extrabelysningen några timmar nu kanske? Förra året, som var mitt första med kamelia, har jag för mig att dom blommade lite senare och då hade jag redan börjat med extraljus om jag inte minns fel.
Alexander-VG-zon3
den klara sig med ljuset som finns , dock skadar det inte med extra ljuse .

gula blad kan beror på en del saker det kan vara näringsbrist som du säger ( kväve eller järn ) . men även annat .

plantera om den i feb-mars i surjord och sedan ge den näring som innehåller järn
MariaS
Min kamelia får också gula blad så här års. Dessa bladen ramlar av. Fram i mars kommer det nya fina blad istället, så misströsta inte. Det är helt enkelt årstiden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 27-01-2008, 18:05) *
Min kamelia får också gula blad så här års. Dessa bladen ramlar av. Fram i mars kommer det nya fina blad istället, så misströsta inte. Det är helt enkelt årstiden.

är det under den varmaårstide är det järnbrist ( marmorerade blad ) är dom helt gula är det näringsbrist . men under vintern är det årstiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon