Stella-Polaris

Jaha.... I natt fryser det till slut och mina buddlejor går hädan ( i varje fall det ovanjordiska). Tänkte därför att ta sticklingar

Skotten är ju inte speciellt stora så jag vet inte riktigt hur jag skall ta sticklingar och hur bete sig med dem......

Någon som har ideer???

Jag klipper av dem vid marken så i kväll får jag ta och bestämma mig hur jag skall göra..
Alexander-VG-zon3
dom kommer inte frysa ner denna natt . grenarna tål hårdfrost . det kan hända att i zon 0-2milda år så fryser den inte ner alls . och även om den fryser ner ( vilket den ofta gör ) så kommer den ju igen och blommar som vanligt .

min egen står fin än även två nätter med runt -5c -6c .

bästa är ju att lägga över lite löv efter det fryst till så dom skyddas . jag vet inte hur man tar sticklingar på denna
Stella-Polaris
Råkade ut för samma sak förra året då de frös ner. De kommer visseligen underifrån men varför inte försöka ta sticklingar om det nu fryser på. (bor i Zon 2-3-4 lite beroende på vilken växt det handlar om)

Har redan nu minus 2 vilket torde innebära ner till minus 8-10 i natt. Klar risk för att de stryker med.. Dessutom skulle jag inte ha något emot att få en 10-15 småplantor..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 15:30) *
Råkade ut för samma sak förra året då de frös ner. De kommer visseligen underifrån men varför inte försöka ta sticklingar om det nu fryser på. (bor i Zon 2-3-4 lite beroende på vilken växt det handlar om)

Har redan nu minus 2 vilket torde innebära ner till minus 8-10 i natt. Klar risk för att de stryker med.. Dessutom skulle jag inte ha något emot att få en 10-15 småplantor..

det är alltid trevligt att få fler , klart du ska göra det men jag vet inte hur du tar sticklingar på just denna buske vid vintertid . jag tycker att det alltid är svårt att ta vinter sticklingar .

men skyddar du dom med löv så har dom mer att starta ifrån plus så rekommenderas att man beskär dom på våren med vilje för att få upp friska skott . och i så pass hög zon som 2-4 fryser den nästan alltid ner ändå .

jag tror inte att du får -10c i natt , och dom kommer klara sig . det som gör att dom fryser ner är att det är ihållande frost nätter med ner mot -10c -15c -20c . tror att min egen kan ha haft lägre än -5c kanske -7c för den står i ett rätt så utsatt läge . för fast du förökrar upp nya kommer dom ju ändå att frysa ner . och hos mig finns det flera ex av fjärilsbuske som inte fryser ner fast hår frost

och jag tycker det är lättare med sticklingar på våren eller sommaren . då tar du nodsticklingar som är halv förvedade ev att du sårar dom nere vid den tjocka delen . som du sedan övervintrar svalt runt 0c +5c och planterar ut till våren .
Stella-Polaris
Ok, men då kan jag ju lika gärna beskära dem nu eller vad tror du? Dom tror ju att det är vår.. Får då allt av det goda.. whistling.gif och kan leka med sticklingar från klippet.. Fryser det så fryser det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 16:21) *
Ok, men då kan jag ju lika gärna beskära dem nu eller vad tror du? Dom tror ju att det är vår.. Får då allt av det goda.. whistling.gif och kan leka med sticklingar från klippet.. Fryser det så fryser det.

nej du ska inte beskära den nu då det är hög frost risk än . du beskär den till friska noder ( bladpar ) efter det att frost risken är slut . har du grenar som inte frusit ner kan du beskära ner dom till 4bladpar . så att nya friska blomvilliga skott bryter fram .

beskär du den nu så kanske den börjar växa i förtid och blir det då en sen frostnatt så kan hela busken dö även om det inte var så kallt . ett exempel på detta var för ett många år sen som hände i min mormors trädgård allt hade börjat att växa och sedan kom det en frostnatt i maj . och där frosten var hade många växter lagt sig ner och va döda(enbart ovandelen då) lika så fjärilsbusken blev svårt skadad .

det är bättre att du tar sticklingar till våren-sommaren ( även avläggare skulle funka ) .

ska du ha vintersticklingar så tas dom i JAS .
MariaS
Budleja förökas med örtsticklingar. Det är gröna sticklingar som skärs precis där de övergår till att bli hårda. Sen sätts de i såjord och ljust och varmt.
Budlejan fungerar INTE som vedartad (bruna) sticklingar, utan är altså växande stickling.
Stella-Polaris
Kunde inte hålla mig så jag var ute och klippte i en.....

MariaS sa att det skulle vara gröna sticklingar så det hela blev ett experement då allt grönt var smått.

Går det så går det!! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 21:38) *
Kunde inte hålla mig så jag var ute och klippte i en.....

MariaS sa att det skulle vara gröna sticklingar så det hela blev ett experement då allt grönt var smått.

Går det så går det!! smile.gif

jo men nu har du dom inne i rumsvärme , var det sommar ute när du tog dom ?? ( förlåt ironi )

du tar in sticklingar från frost till +20c +25c . snacka om att chocka dom . så går det inte att göra . vintersticklingar tas på hösten som sedan rotar sig till våren . då tar man förvedade bitar .

eller tar man till våren-sommar halvförvedade eller örtade sticklingar ( nodstic kling ) som sedan rotar sig som man övervintrar svalt . man kan även ta avläggare av buddleja .

problemet du har framför dig nu är att blir det varmt så växer den , då du nu har lockat den med att beskära . sedan blir det frost dör alla nya skott ( vilket kan medföra att busken dör också) . eller så lyser solen på våren vilket startar busken . har du nu beskärt den bildar den skott och hela busken är aktiv och den är inställd på vår . blir det sedan -5c dör den eller blir skadad .
Stella-Polaris
smiley_small_hug.gif

Jag har två jag inte rört...

Det lär väl knappt vara någon skillnad att ta in från +5 till + 18 jämfört med vår som övergår till en värmebölja..

Lyckas det skall jag skicka dig några!! Misslyckas det så skyller jag på vinter deppresion och behov av att göra något... smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 22:57) *
smiley_small_hug.gif

Jag har två jag inte rört...

Det lär väl knappt vara någon skillnad att ta in från +5 till + 18 jämfört med vår som övergår till en värmebölja..

Lyckas det skall jag skicka dig några!! Misslyckas det så skyller jag på vinter deppresion och behov av att göra något... smile.gif

lycka till smile.gif

jo det är stor skillnad för en växt att tas in från ( -2c +5c ) till +18c . jo men är det vår så börjar det långsamt till från +15c blir varmare till värmebölja i maj-juni eller nåt . sticklingarna du har där är inställda på vinter och mår säkert bättre ute .

för din buske vet inte ordet av +11c ens .

Stella-Polaris
Ä, när de börjar växa som mina har gjort så är de inställda på sommar och inte på vinter.. Vinter mår de inte bra av utan de vill ha värme och sol... Visst kanske de blir lite chockade av att komma innomhus men jag tror faktiskt att det inte är så farligt.

Tänk på att om det är solsken ute kan yttemperaturen på en växt vara avsevärt högre än ute temperaturen. + 18 som jag har innomhus torde de klara..

Nåväl, det återstår att se.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 23:08) *
Ä, när de börjar växa som mina har gjort så är de inställda på sommar och inte på vinter.. Vinter mår de inte bra av utan de vill ha värme och sol... Visst kanske de blir lite chockade av att komma innomhus men jag tror faktiskt att det inte är så farligt.

Tänk på att om det är solsken ute kan yttemperaturen på en växt vara avsevärt högre än ute temperaturen. + 18 som jag har innomhus torde de klara..

Nåväl, det återstår att se.

jo men det är det jag skriver , lyser solen på en växt vaknar den av den höga tempen och ljuset . sedan börjar dem växa med nya skott . nätterna är kalla med frost ,, frosten skadar växten eller rent av dödar den . eller i lindriga fall spricker bara barken eller om du har tur händer inget alls .

detta är vanligt på känsliga buskar och träd några jag kan räkna upp i snabbt är gingko,skäggbuske,fjärilsbuske,tulpanträd . det är ju därför man skyddar rosorna på vårvintern mot solen .

om dom börjar växa kommer dom ställa om sig till vår-sommar . men huruvida dom tål chocken återstår att se , har chocken blivit för står dör dom . men det vill vi inte ska hända .

lite vinter vill buddleja ha runt +5c -1c ska dom ha på vintern som varmast . men dom trivs inte med flera nätter och dagar på -10c -15c -20c vilket gör att dom fryser ner . och sedan skjuter nya skott från stambasen och rötterna när våren kommer .

finns ju härdigare som sommarbuddleja som inte fryser ner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon