CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 23:08)

Ä, när de börjar växa som mina har gjort så är de inställda på sommar och inte på vinter.. Vinter mår de inte bra av utan de vill ha värme och sol... Visst kanske de blir lite chockade av att komma innomhus men jag tror faktiskt att det inte är så farligt.
Tänk på att om det är solsken ute kan yttemperaturen på en växt vara avsevärt högre än ute temperaturen. + 18 som jag har innomhus torde de klara..
Nåväl, det återstår att se.
jo men det är det jag skriver , lyser solen på en växt vaknar den av den höga tempen och ljuset . sedan börjar dem växa med nya skott . nätterna är kalla med frost ,, frosten skadar växten eller rent av dödar den . eller i lindriga fall spricker bara barken eller om du har tur händer inget alls .
detta är vanligt på känsliga buskar och träd några jag kan räkna upp i snabbt är gingko,skäggbuske,fjärilsbuske,tulpanträd . det är ju därför man skyddar rosorna på vårvintern mot solen .
om dom börjar växa kommer dom ställa om sig till vår-sommar . men huruvida dom tål chocken återstår att se , har chocken blivit för står dör dom . men det vill vi inte ska hända .
lite vinter vill buddleja ha runt +5c -1c ska dom ha på vintern som varmast . men dom trivs inte med flera nätter och dagar på -10c -15c -20c vilket gör att dom fryser ner . och sedan skjuter nya skott från stambasen och rötterna när våren kommer .
finns ju härdigare som sommarbuddleja som inte fryser ner