Jill-Ulrika
Ibland kan man hitta luddiga begrepp som "vårvintern" i endel trädgårdsböcker. Ögnade igenom en bok om beskärning och på jakt efter när kornell och tok ska beskäras/klippas ner, det enda svaret jag hittade i boken var på vårvintern.
Men när är vårvintern? Kan den variera ifrån zon till zon eller är det samma för alla och vilka månader rör det sig om. Är det januari, februari mars, eller februari, mars april eller? Någon som vet på råd?
confused.gif
Alexander-VG-zon3
ja det är olika i zonerna , zon 1-3 jan-april och det är ju även hur vintern är . det kan även vara hård vinter i mars även i zon 1 .

detta år har det ju varit vårvinter i dec-jan .

men går man efter månad och inte klimat skulle jag säga feb-april
Jill-Ulrika
CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 15:15) *
ja det är olika i zonerna , zon 1-3 jan-april och det är ju även hur vintern är . det kan även vara hård vinter i mars även i zon 1 .

detta år har det ju varit vårvinter i dec-jan .

men går man efter månad och inte klimat skulle jag säga feb-april

Okej, då kan jag alltså börja beskära buskarna nu då, äntligen:)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jill-Ulrika @ 27-01-2008, 15:29) *
Okej, då kan jag alltså börja beskära buskarna nu då, äntligen:)

beror ju vilka buskar . känsliga buskar beskärs efter frostrisken eller i JAS . jag själv har ju beskärt äppelträ'den i jan .
MariaS
Jag har fått lära mig att vårvinter är när det börjar bli varmare efter att det just varit vinter (I år vet jag inte) I regel brukar det här, betyda mitten av mars.
Förtydligande. När den värsta kölden övergår i mildare, men ej så långt att löven börjat spricka ut.
Alexander-VG-zon3
jag brukar tänka så här - vårvintern snön smälter och det är varmt på dagen men än kallt(frost) på nätterna .
Bee
Vårvinter, så gott det låter! Det där mellanläget man trots allt kan lita på nånstans feb-mars.
Läget just nu må likna vårvinter men jag litar inte på det - det har ju inte kommit någon vinter än.
Anders zon 1
För mig är vårvintern mestadels något typiskt Norrländskt. Det är den tid när solen börjar värma så kraftigt att det blir ordentlig dagsmeja med takdropp och smältande snö, medan nätterna fortfarande är kalla och det bildas rejäl skare på snön. Brukar infalla i mars-april. Något motsvarande finns knappast i södra Sverige. Men det är som sagt min personliga tolkning. Vet inte om det alls finns någon officiell definition av vårvintern.
Violmormor
Vårvinter, vilket härligt ord!
Känns som det inte finns längre, utan det har försvunnit.
Vårvinter-
En aning vår, efter en kall vinter. Kölden har mist sin udd och solen värmer mer och mer......... fast lite vinter kvar.
Men hur vi här i min del av "Svedala" haft det de sista åren, jo höst eller vår fram till den tiden, när vårvintern skulle vara här! Då , först då kommer den kallaste tiden på året! Och man tycker synd om växterna som trott att våren redan varit här 5 gånger.
Myosotis
Det är synd att det inte finns minst två ord för "vår". Det går inte att jämföra mars med maj, det är helt olika årstider tycker jag. Mars är min favoritårstid här nere i söder, med kalla nätter, vackert ljus och den första dubbeltrastsången. I maj kan man inte gå ut längre för då blir man uppäten av knotten, det är för varmt, och i den frodiga vegetationen lurar fästingarna... Men inte är maj sommar heller. De flesta tycker nog att maj är vår. I brist på ett annat ord kallar vi då mars "vårvinter". Men den liknar naturligtvis inte norrländsk vårvinter.
renate
När sportloven börjar alså i mitten på februari och solen har så mycket kraft att snön smälter,dagsmeja takdropp,då är det vårvinter.Inte vinter längre men ingen vår än.Mars är vårmånad. Vårdagsjämning,kallas Frühlingsanfang i Tyskland.Det har inte så mycket med väder eller zon vi bor att göra
Anma
Jag vill gärna ha vårvinter utan vinter i ordet... smile.gif
anna_rispan
Är det en väldigt varm o skön maj så är det ju försommar. smile.gif Inte klurigt alls det där ju.wink.gif
Solstorm
Även om iris och snödroppar blommar för fullt och mycket är på gång nu så är det väl snarare höstvinter nu. Vintern kommer antagligen i februari sad.gif
Aqvakul
För mig är vårvinter, när snö och tjäle släpper sitt grepp, men innan värmen kommit på allvar.
Här i Skåne är det ofta i slutet på mars, i början på april.
Myosotis
CITAT (aq42 @ 29-01-2008, 10:29) *
För mig är vårvinter, när snö och tjäle släpper sitt grepp, men innan värmen kommit på allvar.
Här i Skåne är det ofta i slutet på mars, i början på april.

April är definitivt vår!! rtfm.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon