katah
Mitt växthus har + 5 grader på vintern och jag funderar att värma upp ännu mer en mindre del för att starta sallad och rädisa-odlingar extremt tidigt.

Sallad vill inte gro i över 20 grader det vet jag , men vilket temperatur är optimalt för att odla just sallad och möjligen rädisa ?
Åsa, mälardalen zon 2
Till sallat och rädisor behöver du inte värma upp växthuset om du redan nu har +5 vårvintersolen börjar snart att skina och värma upp växthuset under dagen om du vill skynda på odlingen kan du kanske sätta på värme på natten så det håller sig runt +10 eller så men det funkar även utan uppvärmning.

Jorden behöver bara ha några plusgrader när man sår sallat och rädisor. Jag har ett kallväxthus utan uppvärmningsmöjlighet som i stort sett har samma temp som utomhusklimatet när det blir kallt och jag brukar kunna så i mars och sedan skördar jag i maj-början av juni innan jag planterar ut tomaterna.
katah
om jag skulle så dom på november och hålla värmen mellan 5-10 grader skulle de gro och växa , eller behöver de ändå några värmetoppar till 15 grader på dagarna ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man sår innan vårvintersolen kommer kanske man behöver värma upp växthuset under dagarna + sår du i nov lär du även behöva belysning det är ju så mörkt i nov-jan(feb).
katah
Jo, jag har räknat med att belysningen behövs.

Men den stora funderingen var bara just temperaturen.
Jag vet att mina lampor ger bra värme i en isolerad område, så då stiger värmen till kanske 16 -18 grader även utan sol.

Nu är det enda problemet bara att hitta planteringsjord rolleyes.gif , jag har garderat mig med massa älg-såjord.
men tror mig ha förbrukad all planteringsjord förra året... och många jordbutiker har inte riktigt vaknat för sesongen än...
skogstroll
jag har funderat på om man kan så ruccola i växthus nu (kall-). Mangolden spirar ju i alla fall... Idag var jag inne i växthuset och mmmm vad varmt och skönt det var därinne tyckte jag och kissen wub.gif men är väl inte lika majsigt nattetid antar jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Ruccola är mindre känslig för kyla än mangold (mangold går ofta upp i stock ifall den utsätts för kyla, olika sorter är olika känsliga), den kan man så direkt då marken tinat.
skogstroll
ja och nu har det ju varit varmt så jag kanske ska testa lite ruccola smile.gif bara några frön...
rosita
Jag har redan ruccola, romansallat och rädisor som är ca 2-3 cm höga! bravo.gif Jag har fläkten på 5-7 grader i växthuset.
skogstroll
härligt smile.gif
katah
CITAT (rosita @ 23-02-2008, 14:58) *
Jag har redan ruccola, romansallat och rädisor som är ca 2-3 cm höga! bravo.gif Jag har fläkten på 5-7 grader i växthuset.

Jag var också modig och satte redisa och sallad i en odlingslåda , en vecka sedan sådde jag även morötter i en hink, bara för att testa.... redovisar resultatet sedan flirting.gif
aqualis
Hej

Grobarhet i % vid olika temperaturer:

0 + 5 +10 +15 +20 +25
Sallat 98 98 98 99 99 99
Lök 90 98 98 98 99 97
Spenat 83 96 91 82 52 28
Tomat 0 0 82 98 98 97
Gurka 0 0 0 95 99 99
Bönor 0 0 1 97 90 47

Flertalet har god grobarhet vid + 15.

Med vänlig hälsning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon