josohl
Jag behöver investera i nya förkultiveringslådor. Jag har två som helt har fallit sönder efter bara två säsonger (inköpa på Hornbach...). Vad har ni andra? Vad funkar bra? Jag har provat Impectas "pluggbox" och inte alls nöjd med den. Jag skulle helt vilja ha en bottenlåda (som absolut inte läcker), fyrkantiga såboxar (helt ganska många...) i och ett bra genomskinligt lock.
Nån som har provat QuickPot tex? (http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/artikelram.html)
Tosan
Jag har köpt ett par jag gillar på granngården. Finns i olika storlekar och har en blå låda i botten som är lite högre i mitten med kanaler (flytta gärna runt sådderna för det kan bli lite blött mot kanterna) Genomskinligt brutet tak med ventilation, ganska högt. Får plats ca 30 småkrukor om jag minns rätt.
MariaS
När man köper kött i affären, kommer detta i perfekta sålådor. Med en plastpåse över eller lite gladpack, har du både billiga och stabila lådor att så i.
Man kan även picka hål i botten på dessa köttlådor, om man är rädd för att övervattna.
*Humlan*
Fyrkantiga godisburkar! De tigger jag på Ica (från karamellkungen eller liknande), borrar hål i botten med ett litet borr och lock har man ju till. De behöver ju inte vara genomskinliga, om det inte är ljusgroende frö förstås, men då kan man ju slå plast om. Dessutom passar 4 stycken småkrukor som är 8*8 (eller är det 7*7?) perfekt i en sådan. Bra när man ska ha perennfröer på kyla tex.
Lillja
Det beror på vad jag sår ,jag brukar ha pluggbox till
sånt jag vet gror, tycker de är bra, men de jag är osäkra
på då blir det typ godislåder är lättare o kasta iväg
om det inte blir nåt.
Eva 33c
Jag har de här gröna lådorna till mina sådder (5st för 179kr på Willab). Jag sår nästan allt i såna där 8x8cm gröna fyrkantiga krukor ( en sort per kruka som jag sedan skolar om ganska fort) Det får plats 21 såna i en låda. Lock finns inte men jag klipper bara till en bit genomskinlig plast (typ "byggplast") och lägger över tills det grott.
*Ulrica*
Jag har också godislådor som jag fick gratis på närbutiken. Borrar hål och fyller till hälften med jord. Perfekt för sådder. Sen skolar jag om till såna där pyttesmå, tunna gröna plastkrukor som sitter ihop i långa rader eller direkt i mina 7,7x7,5x7 beroende på vad jag har sått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon