Mgreberg
27-01-2008, 17:06
Har stående vatten i trädgården efter allt regnandet! Vet inte vad jag skall ta mig till. Har idag hällt sand och solmull men det kommer igenom vatten med engång. Måste jag göra om hela trädgården med dränering? Har grävt upp en massa gamla cypresser och skulle behöva ersätta med trevliga växter som kan suga upp vatten. Tips mottages tacksamt!
Jag har samma problem som du vid sommarstugan, efter ihärdiga regn bildas stora sjöar på tomten (de brukar ta ett dygn på sig att försvinna när det slutar regna). Suck. Börjar allvarligt fundera på att spetta hål och göra stenkistor - för på min tomt går det inte att leda bort vattnet, det blir för långa sträckor. Hur tänker du?
mvh Eklo
Björk ska väl drick mycket vatten
ängsvädd
27-01-2008, 17:54
Skulle det funka om du gräver ut en damm som du kan leda vattnet till?
JAg har också stående vatten så här års. Inga problem. Snart önskar du att du får tillbaka allt vatten igen, när du springer där och vattnar...
Violmormor
27-01-2008, 18:32
har tidigare bott på en tomt som hade stående vatten på gräsmattan, när det var tjäle. Tomten låg så till att det inte gick att drenera bort det. Hemskt när det varade, var det fruset gick det att åka skriskor, t.o.m spela bandy, men var det illaluktande vatten som bara var där, var det hemskt. Var rädd att mina och andras barn skulle drunkna! Det var så där 20 -30 cm djupt på sina ställen. Grannen hade en stor björk, den drack upp allt vatten för gräsmattan på SOMMAREN! på vintern är den i vila. Gräsmattan kom mycket fort igång när vattnet försvan och vi var tvungna att vattna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.