Full version: Ta bort sly
Cassiopeia
Vid vår sommarstuga finns ett område som är helt igenväxt med sly. Ovårdade hallonbuskar, tonvis med sten och mängder av sly. Vi har tänkt att vi nu i vår, innan det börjar grönska, ska hyra en röjsåg och sedan bara gå lös med den och meja ner slyn. Vi vill ha bort slyn innan den växer sig ännu större.
Med röjsåg lär vi väl få ett område med "kort sly", med triljoner små "stubbar" efter vedartade perenner och buskar. Och sedan lär det ju komma upp igen rätt snart...

Hur ska man på bästa sätt få bort slyn?

[attachment=12314:sly.jpg]
[attachment=12315:sly2.jpg]

EKLO
Jag har det som du, vid sommarstugan. Trist nog är det ju så att det enda som riktigt hjälper är att få upp rötterna. Numera gör jag såhär: tar bort rötter (spett och spade) på en del, sågar/seckatörklipper resten. Det blir ju lite mindre för varje år då, men jag måste säga att har man mkt sly då har man inga sysselsättningsproblem - ryck upp småsly med rötterna och skaffa en riktigt bra sekatör, men allt du klipper i år kommer tillbaka med stor kraft. Så är det bara. Suck. Jag "hyr" in kompisar ibland (har skaffat en massa sekatörer) - sen får de god middag som muta...

mvh Eklo
MariaS
En bra röjsåg/trimmer och massor av tålamod. Det krävs röjning en ggr/månad, nästan året runt. Försök också att såga/klippa så nära marken som möjligt, då tar det längre tid innan nytt kommer upp.
Gossen Ruda
Det finns två huvudalternativ, dels den mekaniska som nämns ovan. Fast glöm spaden om det finns mycket sten, då behövs en grävmaskin. Sly kommer oftast från nedsågade träd och dom har djupa rötter. Röjsåg är ju bra men sågklingorna gillar inte sten, en kraftig stenkontakt och sen är det oftast slipning som gäller. Räkna med ett par år och risken att du inte får bort allt.

Sen finns det Roundup. Gillar du inte det så sluta läs annars fortsätt. Först på med röjsågen. Vänta ett tag på våren/sommaren tills slyet blivit några dm högt och fått ordentligt med blad och spruta då. Spruta igen efter nån vecka. Skåda sen hur det är slyfritt nån månad senare och det kommer inte igen. Dom bruna fläckarna som också kommer brukar grönska innan sommaren är slut.

Anders Roslagen
Om det finns några sorters träd ni vill spara i slyet så försvagar det övrigt sly mycket i längden att låta sådana dra åt sig fukt och näring. Dvs spara de skott som kan bli fina träd och kapa resten. Det är mycket näring som frigjorts i jorden där nu.
pleximaster
Om man kan få tag på fyllejord och kan höja marken något så är detta ett alternativ efter att man sågat ner slyn så långt det går. Så sedan starkväxande gräs och klipp ett par sesonger så tröttar man ut rötterna. De tunna skotten som kommer upp kan lätt tas med gräsklipparen. Dessutom gömmer man ju stenen om man inte ids ta hand om den.

mvh plexi
Eva i Västerås
Vi slogs med asp och rönn vid förra huset. Aspen var vi tvungna att ringbarka och vänta ett par år.
Det var tungt att slåss med 3-meters rotskott.
Rönn var llite mindre snabbväxt, men skickade upp skott i rotspetsarna.
Det blev enn hel matta av skott.

Man kan vänta tills i juni med att ta ner slyet, så har det nya lövverket och tillväxten sugit ur rötterna ganska mycket. Men det är i alla fall en långvarig, flerårig process. Det är väl därför slyet står kvar just i stenskravlet där det är svårt att ta upp rötterna.

Jag gillar ju inte round-up, men det fungerar, och det finns nån sorts pellets som man trycker ner i borrhål i stubben. En granne använde såna och det fungerade alldeles utmärkt.

Hallon räcker oftast med att klippa bort 2 - 3 somrar. Man ksn prova dra upp skotten, så får man med en del rötter också.
Bassam
Hej
Jag tycker att det är bra, om man täcka dem på svart plast, för att de inte ska få sol och ljus och luft så Grönskar ska
dö och rötter ska inte få mat, på det här sättet ska rötter också dö.
Lycka till, H: Bassam
mamamaggan
CITAT (Bassam @ 03-02-2008, 00:40) *
Hej
Jag tycker att det är bra, om man täcka dem på svart plast, för att de inte ska få sol och ljus och luft så Grönskar ska
dö och rötter ska inte få mat, på det här sättet ska rötter också dö.

Låter som ett lätt sätt att få bort slyn! Tack!

Har du testat det själv ? Hur länge måste de vara täckta?
Cassiopeia
Tack alla för era tips. Det här blir nog ett större jobb än jag kunnat föreställa mig...

Roundup verkar vara ett medel som väcker känslor, det enda jag vet är att det är för ogräsbekämpning. Är det skadligt för miljö och/eller djur och det är därför en del ogillar det? Men det faktum att det finns tillgängligt på marknaden (och man behöver inget tillstånd för att köpa det) innebär väl att det inte anses så farligt för miljön att det inte bör användas?

Att höja marknivån vore en trevlig lösning, då skulle vi få bukt med den knöliga marken också, problemet är att det lär gå åt enorma massor och man kan inte komma fram med lastbil till området. g.gif
Förra sommaren dumpade vi två släpvagnar sand en bit upp på tomten och körde sedan ner det med skottkärra till sandlådan vi byggde och det gick ju an när det var så pass lite... men flera kubik jord, det lär bli ett övermäktigt jobb.

Att täcka området med svart plast hade kanske gått om det vore ett mindre område, men det här området är ganska stort och jag har inte jättelust att ha utsikt över ett svart plasthav...
Det kanske är fånigt eftersom det är en begränsad tid det gäller, men det är ändå vår sommarstuga där jag vill kunna njuta av utsikten.

Vi kommer nog inte spara några träd i slyområdet för de träden kommer ju växa och bli större och till slut skymma den sjöutsikt vi så gärna vill ha.

Det får bli röjsåg, sekatör och såg att börja med i alla fall.
Gossen Ruda
Roundup väcker negativa känslor, ja, men så mycket fakta är det inte frågan om. Att genomföra en eller ett par försiktiga sprutningar har ingen som helst betydelse för miljön mer än just där medlet träffar och det går över på några veckor. Täcka med plast eller väv mot sly funkar inte. Antingen så kommer slyet att lyfta upp plasten eller om man håller ner denna kommer de att växa igenom.
Fågelvägen
Cassiopeia, du skrev att man inte kommer fram med lastbil. Men en grävmaskin har inga problem att ta sig fram i den terräng man ser på dina bilder. Tänk om det finns mer av det släta fina berg ni rensat fram närmast huset? Med grävmaskin kan ni få slyet uppryckt, stenarna sorterade ut ur jorden där slyet växer nu och spännande nivåskillnader framtagna (berg, sådant som istiden lämnat det). Visst, det kostar en del, men borde inte ta mer än ett par timmar.

Fast om ni vill bli av med slyet ända bort till horisonten så är det förstås värre. Jag tittade noga på de 2 bilderna i början av tråden. Det såg lika slyigt ut hur långt som helst.

Låter grävmaskin alldeles omöjligt? Kolla vad det står om Roundup - bryts det inte ner i naturen på några veckor?
Bassam
Hej
Jag tycker att säga vaför man ska använda svart plast, för att svart färgen absorberar värme från solen på det här sättet hjälpar att dör sly, på grund att förbjuda sol och luft med bjuder mera värme, den här metoden jag är inte provat men jag studerat.
Obs: du kan strunta svart färgen .
Cassiopeia
Hehe, det ÄR inte sly hur långt bort som helst, tack och lov. smile.gif Det är en äng bakom slyet, där det brukar gå får på kvällarna.
Jag ska ta och läsa på om Roundup och bilda mig en egen uppfattning om det.

Någon som har en idé om vad det skulle tänkas kosta att hyra in någon med grävmaskin?
Det måste väl röra sig om många tusen och det vet jag inte om vi har råd med i år i alla fall, vi har en del andra projekt som ska göras vid stugan också...
Sedan vill jag helst inte riskera att gräsmattan mellan stugan och slyet blir förstörd... det är berghäll under och även om berghäll är vackert så vill jag inte ha hela tomten med kal berghäll, blir inte så mjukt och mysigt precis.
MariaS
Kolla med en entreprenör som har en ca 3,5 till 8 tons minigrävare för att få jobbet gjort. En lagom maskin som inte lämnar många spår. En dags arbete med slyrensning och stensortering ligger i runda slängar på 3500:-. På en dag, med erfaren förare, så försvinner MASSOR med sly och stenar. Tänk igenom vad du vill ha gjort under dagen, INNAN du kontaktar entreprenören. Många gånger så händer det otrevliga saker när arbeten som: "När du ändå är här" sker.
Exempel: Min gubbe grävde en husdränering. "När han ändå var där" skulle han också ta upp en stubbe. Under den stubben låg naturligtvis två kvarters bredbandskabel....
En annan husdränering. "När han ändå var där" kunde han förbereda för en häck vid gatan..
Där rök elledningen för hela området...
Planera allt arbete noga, lägg fram allt arbete för entreprenören, så får ni en offert på totalkostnaden INNAN han sätter skopan i backen. Sen är också alla områden utmärkta av kabelutmärkningen....
Fågelvägen
Cassiopeia, jag var nog otydlig - inte menade jag att ALLT skulle vara berghällar!

Gräver ni upp slyet finns det ju en hel del jord som slyet växer i. Jorden och alla stenarna du nämnde går ju att göra något trevligt med, typ terrasser, dammar, nedsänkt trädgård, kullar, en "visuell korridor" där fåren och sjön skymtar i fjärran...

Väntar ni tills vädret är torrt blir det knappt ett spår av grävskopan på gräsmattan.

Men Roundup är ett mycket beskedligare alternativ: slyet dör och terrängen förblir som den är.

PS Jag är inte delägare i grävskopebusinessen, men beundrar hejdlöst grävskopeförares effektivitet om de är skickliga.
MariaS
CITAT (Fågelvägen @ 04-02-2008, 18:52) *
...Väntar ni tills vädret är torrt blir det knappt ett spår av grävskopan på gräsmattan. ...

Det blir många och stora spår från grävskopan giggle.gif Jag lovar!
Däremot så lämnar sällan bandburna maskiner spår, vilket tyvärr de hjulburna gör, även om det är torrt.

PS. Vi har tio grävskopor och två grävmaskiner, en kompaktlastare och en minidumper. DS
Cassiopeia
Oj... ni får ju egentligen inte sätta sådana här griller i huvudet på mig. giggle.gif
Visst vore det urhäftigt att hyra in en grävare och få allt fixat på en gång... men det där med pengar. unsure.gif Nu var iofs 3500:- mycket mindre än jag trodde, men det är fortfarande rätt mycket pengar för oss. (Kan det verkligen stämma med den prisuppgiften? De måste ju få dit maskinen med... stugan ligger ju inte centralt precis.)
Sedan undrar jag om en grävare skulle göra arbetsbördan så mycket mindre egentligen, vi lär ju få ta rätt på all sly de gräver upp efteråt...

Den kombinerade gräs-/mossmattan på tomten är rätt känslig eftersom jordmånen bara är ca 10-15 cm ner till berghäll... och jag är väldigt rädd om den gräsmatta vi har. rolleyes.gif

CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 12:22) *
Planera allt arbete noga, lägg fram allt arbete för entreprenören, så får ni en offert på totalkostnaden INNAN han sätter skopan i backen. Sen är också alla områden utmärkta av kabelutmärkningen....

Vad betyder det, utmärkta av kabelutmärkningen?
MariaS
CITAT (Cassiopeia @ 04-02-2008, 23:13) *
Oj... ni får ju egentligen inte sätta sådana här griller i huvudet på mig. giggle.gif
Visst vore det urhäftigt att hyra in en grävare och få allt fixat på en gång... men det där med pengar. unsure.gif Nu var iofs 3500:- mycket mindre än jag trodde, men det är fortfarande rätt mycket pengar för oss. (Kan det verkligen stämma med den prisuppgiften? De måste ju få dit maskinen med... stugan ligger ju inte centralt precis.)
Sedan undrar jag om en grävare skulle göra arbetsbördan så mycket mindre egentligen, vi lär ju få ta rätt på all sly de gräver upp efteråt...

Den kombinerade gräs-/mossmattan på tomten är rätt känslig eftersom jordmånen bara är ca 10-15 cm ner till berghäll... och jag är väldigt rädd om den gräsmatta vi har. rolleyes.gif
Vad betyder det, utmärkta av kabelutmärkningen?

Kabelutmärkning är en gratistjänst som elverket och Telia står med. Det är nämligen enklare om alla kablar är utmärkta innan man gräver. Utmärkningen görs med märkfärg eller pinnar, där ledningarna i jorden finns.

Prisuppgiften är från vårt eget företag (Ungefär lika med de flesta entreprenörer) Självklart bör du sen välja en entreprenör i din närhet, för att hålla nere transportkostnaderna. (Transportkostnaden bör ingå i offerten)

Är det en entreprenör med lite självaktning, ser han till att samla sly resp. stenar på anvisade platser.
johannea
Ni har inte funderat på att hängna in området å hyra några får eller getter över sommrarna? de äter allt de rackarna 000.gif Å sen är de ju väldigt trevliga djur, vi har själva övervägt det till vår egen slytomt...
tettan
jag röstar på Roundup, otroligt effektivt, det är viktigt dock att använda det under rätt väderbetingelser.
bästa effekt få du om det varit riktigt torrt en tid och växterna är i god växt, då drar dom i sig Roundupen på ett bra sätt å för ner det till rötterna å sedan dör dom.
det får absolut inte vara fuktig väderlek. du får vänta några veckor så att du ser att de dör sedan har du relativt gott om tid för att bryta upp alla stubbar å planera hur du ska ha det i din nyvunna del av trädgården.
på plussidan är oxå att du kommer att få en massa motion alldeles gratis såvida du inte tar hem en grävare som nog jag hade gjort, som inte har så stort tålamod
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon