|
Violmormor
27-01-2008, 18:21
God kväll.
Nu när det är lungt i trädgården, så nu skulle jag vilja ta mig en sväng på dansgolvet. Det vore kul att lära sig dansa, först och främst bugg men även andra danser. Bara att gå på kurs, tänker ni. Jo visst det finns kurser i närheten. Men problemet är själva Violmormor!! Stegen, svängarna och sådant kan jag nog trycka sig in i min skalle, utan alltför mycket besvär, men sedan är det det där med takten!
Min fråga är det någon av er, som har föds med stora problem att hålla takten, men har lyckas att öva upp den känslan.
Hur gjorde ni i så fall??
Som bugginstruktör lovar jag dig, det går att lära sig. Lyssna på massor, massor med musik, all sorts musik och verkligen lyssna. Gå omkring och trampa takten till musiken hemma, och tala om för din instruktör att du tycker det är svårt, så får de hjälpa dig att känna in den på ett eller annat sätt. Seså, iväg på kurs med dig nu
Violmormor
27-01-2008, 18:42
Ja skall försöka igen. Men det är så mycket folk på kurserna och alltid mer kvinnor än män! Är man inte bland de bästa blir det många danser som man får stå över på. Skall VERKLIGEN lyssna på musik. Tack för det positiva svaret/tänket!
Ja tyvärr är det alltid underskott på karlar på kurserna... Ibland när jag gått med som hjälpdansare har jag hoppat in som kille då och då. Sen vet jag att en del föreningar tar in obegränsat antal på kurserna och då är det ofta svårt för instruktörerna att hinna med alla, men du betalar ju för kursen och ska ha valuta för pengarna. Vi brukar uppmana damerna att stå och trampa takten medan de står och väntar, gärna trampa grundstegen, men åtminstone trampa...
Violmormor
27-01-2008, 21:00
Förra veckan var det provgång, denna vecka är det på riktigt med betalning och allt. Visst är det många på kursen, jag uppskattar förra veckans damöverskottet till ca 15 -20 st. Eller........när man såg ringarna i början såg det ut som det var ännu större kvinnoöverskott. Finns inget tak för intag.
Prövade några kurskvällar förra våren, och fick den erfarenheten att det försvinner herrar till gång två (och även senare) men tillkommer damer.
Jag fick nog efter ca halva kursen, stod 3 av 4 danser, och blev mer och mer efter.
Har satt på en cd skiva och diskade med fotstamp, förhoppningsvis i rätt takt. Tänker man efter gör det ju inte något om man tar ettans kurs flera gånger, man betalar ju, bara att man kännner sig som en särskoleelev.
Nu blir det dammsugare och Cd. Tack, jag behövde lite positivt tänkande, i denna fråga!
Nej nybörjarkursen kan man aldrig gå för många ggr. Även efter jag blev intstruktör fick jag ut väldigt mycket av att gå med som hjälpdansare på nybörjarkurserna. Även sedan när vi tränat har vi hela tiden gått tillbaks till grunderna...
netaave
27-01-2008, 23:04
CITAT (Violmormor @ 27-01-2008, 21:00)  Förra veckan var det provgång, denna vecka är det på riktigt med betalning och allt. Visst är det många på kursen, jag uppskattar förra veckans damöverskottet till ca 15 -20 st. Eller........när man såg ringarna i början såg det ut som det var ännu större kvinnoöverskott. Finns inget tak för intag. Prövade några kurskvällar förra våren, och fick den erfarenheten att det försvinner herrar till gång två (och även senare) men tillkommer damer.
Jag fick nog efter ca halva kursen, stod 3 av 4 danser, och blev mer och mer efter.
Har satt på en cd skiva och diskade med fotstamp, förhoppningsvis i rätt takt. Tänker man efter gör det ju inte något om man tar ettans kurs flera gånger, man betalar ju, bara att man kännner sig som en särskoleelev.
Nu blir det dammsugare och Cd. Tack, jag behövde lite positivt tänkande, i denna fråga! Lär dig identifiera basen i låtarna, den som låter dodong eller bar dong  där har du grundtakten, när du sen blir lite duktigare kan du även röra dig till takten i melodin, men det är oftast basen du dansar till. CITAT (Tosan @ 27-01-2008, 21:09)  Nej nybörjarkursen kan man aldrig gå för många ggr. Även efter jag blev intstruktör fick jag ut väldigt mycket av att gå med som hjälpdansare på nybörjarkurserna. Även sedan när vi tränat har vi hela tiden gått tillbaks till grunderna... Hur menar du då? Grunderna ska väl sitta i ryggmärgen innan du kan gå vidare. Så har iaf jag instruerat i alla år, ingen släpps till steg 2 förrän grunderna sitter där. Sen ska det inte behövas nån tillbakagång. Har också alltid haft kurser m jämna par,gammalt, bugg o foxtrott är en pardans.
anna_rispan
28-01-2008, 08:55
Vad tråkig att kursarrangörer inte ordnar jämna par. Där jag gick kursen i min stad ordnande de jämna par med medlemmar från klubben. O så ett stopp med deltagare. Tack vare att det är jämna par får man dansa hela tiden och det borde man ju få göra när man betalar för en danskurs. O så bytte man danspartner efter varje låt så alla fick dansa med alla. Jag är glad att de hade ordnat det så.
Hannele
28-01-2008, 10:02
CITAT (Violmormor @ 27-01-2008, 18:42)  Ja skall försöka igen. Men det är så mycket folk på kurserna och alltid mer kvinnor än män! Är man inte bland de bästa blir det många danser som man får stå över på. Skall VERKLIGEN lyssna på musik. Tack för det positiva svaret/tänket! På min kurs är det jämna par, själv kan jag inte räkna takten, maken kan inte förstå det....
CITAT (netaave @ 27-01-2008, 23:04)  Lär dig identifiera basen i låtarna, den som låter dodong eller bar dong  där har du grundtakten, när du sen blir lite duktigare kan du även röra dig till takten i melodin, men det är oftast basen du dansar till. Hur menar du då? Grunderna ska väl sitta i ryggmärgen innan du kan gå vidare. Så har iaf jag instruerat i alla år, ingen släpps till steg 2 förrän grunderna sitter där. Sen ska det inte behövas nån tillbakagång. Har också alltid haft kurser m jämna par,gammalt, bugg o foxtrott är en pardans. Visst, grunderna ska man lära sig först... Men när man kommer vidare och väl börjar dansa ordentligt så börjar man som regel fuska i grundstegen. Och man kan aldrig få för mycket grunder. Tex en teknikkurs i bugg handlar egentligen nästan mest om grunderna, att du är på rätt plats vid rätt tid, höjer handen på rätt ställe osv. Annars får du aldrig till figurerna och slingorna.
Violmormor
04-02-2008, 23:14
Hej igen. Har varit på bugg kurs!
Fick lite extra med mod av er här på sidan!
Lyssnat på mycket musik! Taktkänslan är lite bättre! Om/när jag kan slappnar av går det bättre! Jag vet sedan 50 år tillbaka att jag inte kan sjunga och nästan lika länge sedan var det när jag i skolan fick veta att jag inte kunde hålla takten. På något sätt sitter det i! Sedan stämmer det att jag inte kan sjunga och att taktkänslan är vag, men det är en annan femma. (Där är det fakta inte känslor) Men det går frammåt!! Så det är inte hopplöst! Kommer jag i fas med kavaljerer på bugggen så jag kan träna på de flesta av låtarna, kommer jag nog en bit framåt! Går jag sedan nybörjarkursen igen till hösten kanske jag känner mig lite säker. Är inte takten uppåt väggarna så känner man sig inte så .....dum, då går det lättare att våga vara med på nybörjarkursen fler gånger. Nu skall jag sova på saken! Natti
Vad kul! Ja det går absolut lättare när man kan slappna av och bara känna på musiken, och det kan va lite svårt i början, men ge inte upp! Sen brukar man köra fast då och då (högersnurrarna brukar va en klassiker) men plötsligt så släpper det och allt bara fungerar. Och nu ger jag dig samma hemläxa som jag gav barnen varje gång: Lyssna på ännu mer musik!
Violmormor
05-04-2008, 20:14
hej igen
nu är danskursen slut. Jag har varit med hela tiden! Det blev bätte könsfördelning efter ett tag! Hur det gick för mig? Tja........stark tvåa eller en svag trea skulle jag tilldela mig själv, om jag skulle sätta betyg. Takten blev också mycket bättre.....(fast inte riktigt bra)... så det måste jag jobba mycket med!
Tack för att ni gav mig mod att fortsätta, när det var så trögt som det var måste man ha en hel hög av mod
Tack än en gång!!!!!!!
hej igen
nu är danskursen slut. Jag har varit med hela tiden! Det blev bätte könsfördelning efter ett tag! Hur det gick för mig? Tja........stark tvåa eller en svag trea skulle jag tilldela mig själv, om jag skulle sätta betyg. Takten blev också mycket bättre.....(fast inte riktigt bra)... så det måste jag jobba mycket med!
Tack för att ni gav mig mod att fortsätta, när det var så trögt som det var, måste man ha en hel hög av mod
Tack än en gång!!!!!!!
Vad kul! Vad glad jag blir av att höra att det gått vägen  Då är det bara att hoppa på fortsättningen sen Grattis och lycka till i framtiden!
Solstorm
05-04-2008, 20:59
Gick ganska nyligen en fortsättningskurs i bugg. Stort kvinnoöverskott. Där var det så att när en låt var slut så skulle damerna stå kvar och herrarna gå till nästa dam. På det viset så blev det så att alla damer fick stå över ungefär lika mycket. Eftersom jag inte var frisk då så kändes det bra för mig att dansa några danser och sedan gå av golvet och vila lite. För det är tuff motion.  Släng er i väggen alla gymmare. Gå en buggkurs och få motion istället.
Mja, inte alltid lätt att vara kille heller. Gick, för många långa solvarv sedan, på danskurs och fick ju "aldrig" vila eftersom det alltid fanns tjejer som ville dansa. En del drog till och med lott om mina tjänster. Jösses. Sånt förmådde man inte uppskatta på den tiden, idag skulle jag ju bli chockad om sådant hände
Violmormor
06-04-2008, 10:57
Hej Pirum Ja, killarna fick aldrig vila!! det är sant! För oss kvinnor gäller det att vara snabba vid varje byte!!
Så vila fick det bli efter full tid! Men då har man en hel vecka på sig att vila!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|