Full version: Balkongoas
Suvan
Jag har en balkong på nionde våningen och längtar efter grönska och väldoft.
Är det möjligt att få en grön oas i zon 2/3 med enbart förmiddagssol (07-13)?

Jag är helt novis på detta, men sedan tanken slog mej har jag varit halvt besatt av att försöka hitta ett sätt göra verklighet av min fantasi.

Någon mer kunnig har kanske råd att ge?

De arter jag skulle vilja ha är Clematis (Albina Plena och några olika viticella), klätterrosor (Climbing Iceberg/Schneewittchen, New Dawn, Compassion), Kameliaschersmin (Schneesturm), en vinranka (Spulga), hallon (Golden Queen och Preussen) och Syrénbuddleja.

Vidare vill jag gärna ha smarriga jordgubbar och kökskryddor, men det ska väl inte vara några större problem?

Är det realistiskt?

Hur ska jag isåfall plantera - vilka arter kan stå i samma låda och gillar samma jord, vattning, gödsel mm?
När är det dags att skrida till verket? Vad kan jag göra redan nu för att få en så frodig sommar som möjligt?

Balkongen har tak och väggar på 2½ sidor och resten är klätt med hönsnät (för katternas skull) och där hoppas jag att växter vill klänga. Hur klarar sig växterna över vintern, måste något rentav tas in? Hur övervintrar man annars smartast på balkongen?
Christer i Falköping
Du verkar ha en stor balkong om du skall få plats med allt du vill ha biggrin.gif Men visst kan du få en grön balkong om du vill. Jag tycker att du bör ha en planta per kruka av de större växterna, kanske med en marktäckare också. Om det blåser mycket, så bör du ju tänka på att växterna du väljer skall klara vinden. Det gäller ju främst klätterväxterna. Zonmässigt är det väl bara buddlejan som kanske ligger lite risigt till. det finns ju en balkongodlarförening som kan hjälpa dig mer handfast, som t.ex. isolering av krukorna över vintern m.m.
Lycka till, du har alla möjlighetr i världen att få en grön oas på din balkong.
Christer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon