MsZ
Jag är nybörjade när det gäller att själv blötlägga och koka bönor.
Ibland blir det en del över och nu undrar jag hur länge de håller i lufttät burk i kyl?
Kan man frysa in?
Dito Verde
Koka mycket och frys in i lagom stora portioner. De håller ett par tre dar i kylen, kanske fyra.
Ta en titt på http://www.risenta.se/

Glöm inte att salta. det är en myt att skalet blir hårt av salt. ½msk per liter vatten är lagom.
/p
MsZ
Tack för svaret.
Bra att man frysa in. Det är ju inte jobbigt att blötlägga och koka,
men ju enklare desto större chans att det blir av.
De frysta/upptinade bönorna - förändras konsistensen mkt?
Dito Verde
Konsistensen ändras något lite. Du märker absolut inget om du slänger ner dem i en gryta. Men i en sallad kanske de blir lite....nej förresten det märks inte. Om du märker något så är det obetydligt.

Såg du att du kunde ladda ner Risentas "lilla bönboken". Den är bra.

/p
zissi
Tack för tipset Dito Verde! Har beställt Lilla bönboken på Risentas hemsida nu.
Har förut kokat o fryst i portionsförp. kidneybönor o kikärtor.
Nu är köpesnotan full med nya spännande bönsorter..........det vill väl till att koka dem väl bara.
blush.gif sick.gif tongue.gif

Mvh zissi
Bee
Jag tackar också för tipset om Risentas bok! Så länge jag sökte efter hur man skall koka dom där bönorna! Det var till slut någon Odlait som gav receptet.
Jag kokade en jättesats den gång (kan ha varit i november) och frös in det mesta. I fredags tog vi en av påsarna till chiliconcarne. Dom var hur bra som helst! Det blev över så att jag har ett par lunchlådor i kylen.
Nu kan man gå vidare och testa fler bönor än dom stora vita smile.gif

Edit: stavfel
Sailor Pluto
Bönor är underbara smile.gif ! De finns oftast som ekologiska, de är billiga och de mättar väldigt bra. Superenkelt att frysa in delar av storkoket och ta fram när det passar wub.gif .
KURT
Om man mixar endel av dem så får man också en mycket bra form av redning. Fungerar bra i soppor och grytor.
MsZ
Här bara rasar det in goda råd och tips :-)
Tack och bock!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon