Full version: Rödhakeholk
Monarda
Någon som vet var bästa placeringen är för en sådan holk? Träd, buske, fristående?
Fågelvägen
Jag blev också nyfiken, rödhaken hör till mina käraste fåglar! Citerar SOF efter googling på "rödhakesångare"

"Boet byggs ofta på marken under någon buske men kraven tycks inte vara så rigorösa. Bon har hittats i gamla sängar, rockfickor, järnvägsvagnar, bilar och även i ett mindre flygplan. I sistnämnda fallet följde den ruvande honan med på flygfärderna.
I boet läggs oftast 6 ägg som är vitaktiga med mörka prickar på. Tidschemat för en häckning är för bobygget 4 dagar, äggläggningen 5 dagar, ruvningen 13 dagar, och sedan 14 dagar till innan ungarna lämnar boet."

Oftast verkar den bo i skogen, tycker jag, eftersom den dyker upp i trädgården först på sensommaren.
Lycka till med holken!
Gossen Ruda
Rödhaken är väl knappast en holkbyggare, den bygger där det passar. Jag har haft ett bo i en hopveckad pressening och ett i en hoprullad elkabel som hängde på väggen.
Monarda
Gör ett försök i alla fall med en holk särskilt lämpad för rödhakar, den har en U-formad stor öppning till skillnad från en vanlig holk. Sädesärlan ska tydligen också trivas i den. Två somrar i rad har jag fått besök av rödhakeungar så dom måste väl häcka i närheten, antar jag. Det vore fantastisk att få ha dom i trädgården en hel sommar!

P1010248a.jpg

Fågelvägen
Vilket fin bild! blomma.gif Den har tydligen hittat en bra boplats hos dig redan. Eftersom SOF nämner rockfickor och gamla sängar antar jag att holken ska sättas ganska nära marken. Och med täta buskar omkring?

Hoppas du berättar vem som bor i din specialholk i sommar.
anima
Jag brukar sätta upp gamla tofflor i buskage. Har slitna ulltofflor som fåglarna gillar. Vacker bild!
Gillan
Vilken fin bild Monarda. Och att de inte verkar speciellt nogräknade med boplats kan ni se här giggle.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=Rödhake
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon