Full version: Dahlior och dadlar
Tosan
Petade ner några dadelkärnor i jorden här före jul, och de grodde snällt och växer bra och har rejäla rötter. Men när ska man kruka om dem? nu ser de ut som tvådelade teleskopspröt... Ska jag vänta tills det blir blad på dem eller ska jag ta dem redan nu? De är ungefär 4-5 cm höga och rötterna börjar lyfta jorden underifrån.

Sen har jag lite dahliafrön som jag tänkte så, och en dahliaknöl som jag försökt övervintra. När börjar det vara dags att så resp. väcka dem?
Alexander-VG-zon3
vänta tills dom får 5-10blad
kerstin z5-6
De bör i alla fall ha fler än hjärtbladen först
Lillja
Jag har läst här på forumet att dahlia sår du i mars,
Ska oxå pröva, enligt dom så grodde det av bara tusan.
Tosan
Tack för hjälpen...
De har ju inga blad än, bara teleskopspröten... Men då väntar jag tills de iaf fått blad, mest det jag undrade över, om de skulle få några eller inte...
Å så får jag vänta med dahliorna smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 28-01-2008, 11:02) *
Tack för hjälpen...
De har ju inga blad än, bara teleskopspröten... Men då väntar jag tills de iaf fått blad, mest det jag undrade över, om de skulle få några eller inte...
Å så får jag vänta med dahliorna smile.gif

dom får ''gräsblad'' nu , fjäderbladen är ju vuxenblad . när dom har fått ca 5-10gräsblad planterar du om dom . det är viktigt att plantera om snarast då dom får en pålrot som ska vara så djup och rak som möjligt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon