Hej, jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med tips till min sommarstugetomt. Jag har ett permanenthus där jag succesivt byggt upp trädgården från början eftersom maken grävde om runt huset innan jag flyttade hit och passade på att gräva bort alla rabatter och lägga ny gräsmatta överallt, så hemma har jag en trädgård som kräver ett visst arbete att hålla snyggt.
I somras köpte vi ett fritidshus, tomten var ganska igenväxt men under allt ogräs hittar jag jättefint anlagda planteringar med mycket stora stenar och en hel del roliga gamla växter, men eftersom trädgården inte är skött på många många år så finns planteringar som jag vill göra om eftersom vissa växter tagit över helt utan rim och reson, andra delar av tomten finns nästan ingenting planterat på. Jag vill att sommarstugan ska ha fina växter men inte kräva massor av jobb ( jag orkar inte ha två krävande trädgårdar) så därför behöver jag hjälp av er att välja växter, jag vill ha följande typ av växter, de ska vara tåliga, helst blomma under större delen av sommaren, under juni-augusti, jorden är ganska lerig, det är en sjötomt och grannen säger att det är gammal sjöbotten som husen står på, på vissa ställen är den väldigt lerig, på andra känns den mer sandig. Det är dock på den lerigare delen som jag måste hitta växter till:
marktäckare att sätta i ett stenparti där det finns några prydnadträd (vet ännu ej vilka) och resten skall vara marktäckare med någon enstaka buskigare växt, därför behöver jag även tipsa på vackra buskiga växter, stenpartiet ligger mot en jättestor sten som skuggar större delen av rabatten på em.
Buskros som blommar under längre period, bör klara skugga halva dagen (em.) skall även den sättas i stenpartiet mot den jättestora stenen.
Buske med vackra blommor, kommer att stå soligt på en öppen gräsyta med lite träd runt omkring, ev i anslutning till någon av gäststugorna.
Klätterväxt som skall klättra mot en stor sten som kommer att skugga växten under em.
Klätterväxt som skall klättra mot en gäststuga, även den kommer att hamna i skugga framåt seneftermiddagen.
Har ni andra tips och ideér på växter som mottas de tacksamt.
Jag vill gärna ha en lite gammaldags romantisk stil i trädgården, lite torpkänsla ( stugområdet är byggt på 60-talet), gärna rosa och vitt men även andra färger som kan passa till.
Hoppas någon av er kan och orkar hjälpa mig med detta.
Ha det gott !
Snillan