snillan
Hej, jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med tips till min sommarstugetomt. Jag har ett permanenthus där jag succesivt byggt upp trädgården från början eftersom maken grävde om runt huset innan jag flyttade hit och passade på att gräva bort alla rabatter och lägga ny gräsmatta överallt, så hemma har jag en trädgård som kräver ett visst arbete att hålla snyggt.

I somras köpte vi ett fritidshus, tomten var ganska igenväxt men under allt ogräs hittar jag jättefint anlagda planteringar med mycket stora stenar och en hel del roliga gamla växter, men eftersom trädgården inte är skött på många många år så finns planteringar som jag vill göra om eftersom vissa växter tagit över helt utan rim och reson, andra delar av tomten finns nästan ingenting planterat på. Jag vill att sommarstugan ska ha fina växter men inte kräva massor av jobb ( jag orkar inte ha två krävande trädgårdar) så därför behöver jag hjälp av er att välja växter, jag vill ha följande typ av växter, de ska vara tåliga, helst blomma under större delen av sommaren, under juni-augusti, jorden är ganska lerig, det är en sjötomt och grannen säger att det är gammal sjöbotten som husen står på, på vissa ställen är den väldigt lerig, på andra känns den mer sandig. Det är dock på den lerigare delen som jag måste hitta växter till:

marktäckare att sätta i ett stenparti där det finns några prydnadträd (vet ännu ej vilka) och resten skall vara marktäckare med någon enstaka buskigare växt, därför behöver jag även tipsa på vackra buskiga växter, stenpartiet ligger mot en jättestor sten som skuggar större delen av rabatten på em.

Buskros som blommar under längre period, bör klara skugga halva dagen (em.) skall även den sättas i stenpartiet mot den jättestora stenen.

Buske med vackra blommor, kommer att stå soligt på en öppen gräsyta med lite träd runt omkring, ev i anslutning till någon av gäststugorna.

Klätterväxt som skall klättra mot en stor sten som kommer att skugga växten under em.

Klätterväxt som skall klättra mot en gäststuga, även den kommer att hamna i skugga framåt seneftermiddagen.
Har ni andra tips och ideér på växter som mottas de tacksamt.

Jag vill gärna ha en lite gammaldags romantisk stil i trädgården, lite torpkänsla ( stugområdet är byggt på 60-talet), gärna rosa och vitt men även andra färger som kan passa till.

Hoppas någon av er kan och orkar hjälpa mig med detta.

Ha det gott !
Snillan

ängsvädd
Hej, jag kommer inte på så mycket just nu, men en lättskött marktäckare är lungört. Eftersom du har en fuktig lertomt så skulle du kunna köpa vildängsblandning från pratensis.se. Eller iaf frön till den underbart söta ljus/mellanlila ängsvädden som är värdväxt för den utrotningshotade väddnätfjärilen (hoppas jag inte minns fel ang. fjärilsnamnet...)
kerstin z5-6
och kan du etablerings vattna är rosor mycket tåliga med -välj en hel del gammeldags rosbuskar , pimpineller och pimpinellhybrider samt de som har lång blommning med hög zon .. så kommer det att bli jättevackert
snillan
Hej och tack för era svar.

Mimmi, lungört ska jag kolla på och läsa om får vi se, vildängsfröblandning vill jag inte ha eftersom tomten kändes så "vild" när vi köpte stugan, jag vill ha enkla "rena" planteringar men ändå frodigt och romantiskt, så att vissa av blommorna typ rosor o så framträder medan marktäckarna är till för att skapa harmoni och komplettera de blommande lite diskret och givetvis mest av allt hålla ogräs borta.

Kerstin , hur ofta bör jag vattna när jag planterar rosor i början ?
Stugan ligger ca 3 mil från oss så vi blir nog där varje helg + att jag skulle kunna åka dit en gång i veckan också vid behov.
Har du förlsag på rosor som kan passa, jag bor i Västmanland. Hemma har jag Louise Odier och Madame Recht, Louise blommar underbart vackert, mycket och länge, den har jag bara haft 2 år men i år drog den iväg och blev väldigt hög och lite spretig, tänkte klippa ner den lite till våren. madame recht köpte jag i våras, den satt i en stor kruka i somras eftersom planteringsplatsen skulle bli vid mitt växthus, men växthuset kom inte på plats i somras, så i höstas planterade jag den på annan plats i stället, den blommade bara med några få blommor när den satt i krukan så det ska bli spännande att se till sommaren.

Snillan
Anki V
Jag planterade drygt 30 rosor i maj -06 i vår sommarstuga med möjlighet till bevattning endast på helgerna.

Den sommaren var varm och torr men med hjälp av en ”rotvattnare” så lyckades jag tydligen se till att de fick vad de skulle ha. Alla utvecklades och blommade fantastiskt och alla utom en ”kinkputte” (zon 3 ros) överlevde den första vintern.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon