moksa108
Finns det någon växt jag kan plantera på min balkong som effektivt håller getingar etc borta? Eller kanske tom ohyra?
Gossen Ruda
Knappast för getingar. Möjligen någon jättestor insektsätande växt men jag tror inte det blir så effektivt. Getingar måste ha flygbränsle, dvs nektar så dom besöker blommor. Utöver det så jagar dom andra insekter som mat till ungarna och då är dom överallt och letar. Dessutom behöver dom byggmaterial till boet och gnager därför på trävirke.

Bin är stora blombesökare. Ett radikalt grepp är således att undvika blommor på balkongen men hur kul är det?
moksa108
Tack för det snabba svaret!

Ok. Då antar jag att jag får härda ut. För, som du säger, det är inget vidare kul utan blommor.
flower
Tydligen så ska blad och stjälkar av renfana verka avskräckande på getingar.. om det fungerar vet jag inte men det kan vara värt att prova.. sen vet jag att jag har läst att man kan locka dem till ngt annat ställe genom att sätta ut lite sockervatten..
Fågelvägen
Det är ju inte säkert att du får getingproblem nästa sommar. Den övervintrande drottningen bygger ett nytt bo, troligen någon annanstans.

Det är dessutom inte bara nektarfyllda blommor som lockar dem till din balkong. "De gillar också korv - om den är god", sa min biologilärare. Och söt saft - märkte en kompis som blev stucken i tungan. Och rå strömming, som torghandlare i Helsingfors använder för att locka getingarna bort från de andra varorna. Så det är alltså fråga om vad du serverar på balkongen, kanske just getingarnas älsklingsrätter? Jag har ingen aning om vad de tycker om surströmming, en typisk balkongmeny.
KURT
Placerar man bara "mat" (socker resp protein) en bit bort som ett alternativ så väljer getingarna i allmänhet det lugnare stället att äta.
moksa108
Vi serverar varken korv eller strömming på balkongen. Möjligtvis en sojakorv wink.gif Jag ska tänka på saftgrejjen. Men även om man har en stor balkong så känns det ganska riskabelt att ställa ut en behållare med saft. För om man eventuellt skulle ha klarat sig utan getingar så är man förmodligen då garanterad frekventa besök! Jag antar att det inte finns något vetenskapligt beprövat som håller vanlig ohyra borta? Löss, flygare etc?
KURT
Varför skulle man vilja hålla dem borta? Det vore väl bara hemskt om man hade en steril miljö?
moksa108
Jag förutsätter att din fråga var retorisk KURT.
Men jag svarar ändå om det nu skulle vara så att du faktiskt undrar hur jag tänker:

"Varför skulle man vilja hålla dem borta?"
För att dom suger ut energin som finns i mina plantor.
En stor del av den energin är det jag som tillfört genom alla månader av ansträngning, för att ge växterna en behaglig grogrund.

"Det vore väl bara hemskt om man hade en steril miljö?"
Förvisso vore det intressant att odla i en steril miljö, men jag efterfrågar inte något så komplicerat.
Bara något som kan användas i förebyggande syfte för att just min balkong inte skall vara ett bekvämt ställe för objudna gäster.
Piccante
CITAT (moksa108 @ 29-01-2008, 12:33) *
Jag förutsätter att din fråga var retorisk KURT.
Men jag svarar ändå om det nu skulle vara så att du faktiskt undrar hur jag tänker:

"Varför skulle man vilja hålla dem borta?"
För att dom suger ut energin som finns i mina plantor.
En stor del av den energin är det jag som tillfört genom alla månader av ansträngning, för att ge växterna en behaglig grogrund.

"Det vore väl bara hemskt om man hade en steril miljö?"
Förvisso vore det intressant att odla i en steril miljö, men jag efterfrågar inte något så komplicerat.
Bara något som kan användas i förebyggande syfte för att just min balkong inte skall vara ett bekvämt ställe för objudna gäster.

Jag som själv är balkongodlare upplever att det alltid blir mkt mindre ohyra utomhus än inne. Inne står mina växter i en allt för varm o torr lägenhet och mår inte allt för väl egentligen och blir mer mottagliga för ohyra. Jag har aldrig haft problem med spinn på mina chiliplantor eller bladlöss på basilikan ute, bara inomhus. att det finns gott om insekter ute gör oxå att insekterna kontrollerar varandra genom att konkurrera om samma föda. Dessutom mår växterna bättre ute och orkar mobilisera sitt egna försvar bättre. så skräm inte bort krypen låt dem hjälpa dig istället. Blomflugor och nyckelpigor är odlarens bästa vänner tummenupp.gif
Maggan H
Det finns getingfällor att köpa, här kan du läsa lite.
Dansk Design
På den här länken har det diskuterats tidigare på Odla:
Diskussion på Odla.nu
Jag har aldrig provat någon av dom. Googla på getingfälla så får du många träffar. rolleyes.gif
Jatsi
Jag fick en vacker getingfälla i present och prövade den en gång, fångade nog en massa flugor och sedan en geting som jag naturkigtvis räddade livet på och sedan fick den vackra getingfällan stå utan sockerlösning resten av sommaren. Det börjar bli ont om bin, getingar och humlor så man bör vara rädd om de få som finns kvar. Varför ge sig på insekter som inget illa gör utan tvärtom värna om dem så gott det går. I Kina har de redan sprutat ihjäl så många insekter att de får gå och pollinera för hand. Vill man inte ha getingen i sin egen saft eller bulle så kan väl duka ett eget bord för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon