Anders Roslagen
27-01-2008, 23:04
Konstaterade att mina gröna Yucca filamentosa, (kan ev vara Yucca flaccida), varit lockande för rådjuret. Det hade ätit en del av flera av dem och lämnat sin spillning därefter. Det gick ett spår av sporadisk spillning femton meter och där låg rådjuret dött. Antar att det var sjukt innan men jag kan ändå inte låta bli att reflektera över om den just ätit av något den inte tålde. Åtminstone vissa yucca innehåller cyanid.
En kall vinter hade vi fällt tallar varvid ett rådjur åt mycket av det frodiga tallriset från toppen. Den dog av att inte kunna bryta ner barren, sa en jägare som skar upp magen på kadavret och såg alla barren däri.
Googlade på Yucca filamentosa, den verkar inte innehålla ngt giftigare än saponiner (tvålämnen). Dessa skulle, om de intas i mkt stor mängd, hos människor kunna ge "illamående, kräkningar och diarré, i allvarliga fall leverskador, andningsstillestånd, koma" (Shenet). Stackars rådjur, hur som helst, även om det finns väldigt många av dem.
De flesta växter innehåller cyanid i olika halter, rådjuren kan normalt identifiera de växter eller delar av växter som inte är farliga. Dödligheten bland rådjur är hög vintertid, och är det ont om rovdjur så ser man också de döda rådjuren, annars försvinner de mycket fort.
Trädgårdsmästarn
04-02-2008, 21:00
Intressant men konstigt, ska sätta ut några där rådjuren är, enda sättet att tvärvetenskapligt undersöka detta. Har själv haft får som älskade liljekonvalj i mängder ( 10 000tals ) utan att ta skada. Mina rådjur äter hela vintern av kaprifolens gröna späda blad som växer nästan hela vintern när det inte är frost och utan att ta skada, trodde dessa var giftiga. Hade som barn en ekorre som dog i fågelbordet efter ha förätit sig på fågelmat, kanske rådjuret var svagt och fick för mycket mat på en gång som den inte klarade.
Utan tvekan en intressant tråd, rådjur äter ju inte idegran(TAXUS) men får, kor och hästar gör det och varje år är det ett antal kreatur som dör av idegran. Guldazalean ska också vara väldigt giftig, Caesars soldater dog efter att ha förtärt honung som kom av guldazalea eller är det en skröna.
/Mikael
Jag har inte sett någon förklaring till hur rådjur, ekorre och andra djur som äter svampar klarar av det? Många giftiga svampar ger ju inga symtom på lång tid, så de kan knappast lära sig på något sätt och de olika gifterna är ju ganska olika. Så de borde inte vara resistenta mot dem alla.
CITAT (KURT @ 28-01-2008, 11:59)

De flesta växter innehåller cyanid i olika halter, rådjuren kan normalt identifiera de växter eller delar av växter som inte är farliga. Dödligheten bland rådjur är hög vintertid, och är det ont om rovdjur så ser man också de döda rådjuren, annars försvinner de mycket fort.
Inte vet jag om dödligheten är så stor bland rådjur såna här milda, snöfattiga vintrar. Däremot brukar dom stryka med när det blir vargavinter.
Har du andra uppgifter?
Anders Roslagen
08-02-2008, 23:16
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 04-02-2008, 21:00)

.../Utan tvekan en intressant tråd, rådjur äter ju inte idegran(TAXUS) men får, kor och hästar gör det och varje år är det ett antal kreatur som dör av idegran./...
Gör inte rådjuren det hos dig? Hos mig äter de väldigt hårt på idegran och det vet jag att de gör på andra ställen också utan att ta skada. Dovhjortar betar också idegran. Rådjur lär ha ett enzym som bryter ner giftet som heter taxin.
Trädgårdsmästarn
09-02-2008, 13:14
Nej, de rör inte idegran, Taxin verkar intressant måste jag veta mer om.
/Mikael
Rådjuren äter inte idegran, däremot drar de gärna upp nyplanterade exemplar, som planterats i dess väg.
Anders Roslagen
10-02-2008, 23:18
Tänk vad rådjurens föda varierar från plats till plats! Här är de kända idegransbetare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.