noranettan
Den här rosen tillhör de "lättodlade". Min egen har jag tagit i ett dike dit den smitit från den trädgård där den växte. En del plantskolor kallar den här rosen för R. stenbergii efter den person, Carl Stenberg, som introducerade den i Sverige tidigt 1800-tal. Det är en ros som kan bli rejält hög, mitt exemplar är nog ~2,5 meter och den sprider sig lätt med rotskott. Den är en av de allra vackraste pimpinellerna när den är i blom. Så oerhört rikblommande. Den har också den fördelen att när första blomningen har satt nypon, ja då kommer en blomning till. Varje ros har inte så stark doft, men en hel buske som dignar av blom....mmmmmmm. Det är också en pimpinell som jag aldrig har sett sfs på, helt frisk.

Jag kan inte låta bli att ytterligare en gång lägga in bild på busken. (jag vet, jag har visat den förut)
Kajsa
Den tål att visas många ggr rose.gif så frodig
svennis
Ibland är Poppius den ros man tycker bäst om.
O den har nypon. rolleyes.gif

Poppius.jpg

Anders Roslagen
Haren älskar också Poppius. Jag var inte beredd på det, pimpineller brukar inte vara så begärliga, men det blev inte mycket kvar efter första hösten...
renate
Den är fin även om den sprider sig med rotskott,nyponen ärlysande på den.Den rosen har jag sneglat på länge,den kan bor i den vilda delen av trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon