Full version: Liten gullig alm.
Ina
Hej!
Jag fick en jättesöt Ulmus x elegantissima av några kompisar. Den står i en kruka men det står på "bruksanvisingen" att den skall gå att plantera ut och att den når en max-höjd på 2 meter. Dock är det enda som finns utöver det en mycket diffus info om vad den tål i temperaturväg och inga som helst andra ledtrådar till eventuell härdighet.

Mina funderingar är nu:
Går det att plantera ut den i zon 4?
Stämmer höjdangivelsen; maxhöjd 2 m?
Har den några speciella jordpreferenser som jag bör ta hänsyn till?
Eventuell beskärning?

Nu håller jag tummarna för att svaren på de första två frågorna skall vara "ja" för jag ser redan almen och rabatten runt den för mitt inre öga! laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser den ut såhär som växten på länken:

http://www.highlandcreeknursery.com/cdcata...talog%20008.jpg

Växten på bilden är Ulmus x hollandica ´Jaqueline Hillier´som ska vara det nya namnet på U. elegantissima ´enligt kulturväxtlexikonet.

Själv har jag en sådan i kruka som placeras i kallväxthus över vintern, ibland fryser den lite i topparna men det kan ju bero på att trädet kanske väcks för tidigt i växthuset. Jag har sett ett stort exemplar tror jag i Alnarpsparken(zon 1) åtminstone var det en alm och bladen var oerhört lika och det var nog uppåt 2m och ganska knotigt. Denna typ av dvärgalm växer oerhört sakta.

Vet tyvärr inte hur pass härdigt trädet är. Vid sökning på nätet har jag dock sett angivelsen amerikansk zon 6 vilket borde innebära zon 2-3 fast det är svårt att översätta amerikanska zoner det finns många faktorer som spelar in.
Ina
Det ser ut att vara samma modell som min lilla present! Så jag får helt enkelt chansa! .....om jag törs!
Jag har zon 4 enligt zonkartan, men allting i min trädgård är senare än det inne i Dannike. Plymspirean är lätt att hålla kollen på och de plantor som bor i byn är påtagligt mycket tidigare än dom som bor hos mej. Om detta beror på att jag bor i ett "zon-5-hål" och det är zon 4 i Dannike eller om det är så att jag har zon 4 och Dannike zon 3 har jag ingen aning om...

Jag får fundera en stund. Tack för hjälpen, Åsa!
Ina
Medan jag funderade har mina förtjusande små kattungar ( läs förb.....e kattj....r!) vält omkull krukan med lönnen, ryckt plantan ur krukan och "dödat" både rötter och krona med stor frenesi..... mad.gif sad.gif wacko.gif mad.gif

... hoppas att den klarar sej i alla fall.... *SUCK*
Berith
Katter älskar ju att klättra i träd! Och det här var väl lagom behändigt. wink.gif biggrin.gif
Ina
CITAT (Berith @ 12-08-2003, 15:27)
Katter älskar ju att klättra i träd! Och det här var väl lagom behändigt.  ;)  :D

... och jag som ville ha tröst och sympati...
Berith
Ok då! wink.gif

Ojojojoj, stackars dej! unsure.gif Ett så jättefint träd du fick av dina kompisar - dom hade valt ut det speciellt till dej wub.gif - och så gjorde kattskrällena så! ohmy.gif

Dom dödade säkert din present med flit! Usch usch usch såna odjur det finns! huh.gif
Ina
crille
mysigt värre jag vet känslan tongue.gif kommer igår att min gojja brukade bita sönder vissa växter tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon