Pirran
Hej!
Jag är en trädgårdsnovis, framförallt på blommor. Grönsaker har jag försökt mig på i ett par år, men i år är det dags även för blommor. Vi har en rabatt på västsidan av huset. Där är det ganska mörkt. De förra ägarna har satt påskliljor som vackert kommer upp på våren. Men sedan växer det bara ogräs - mycket. Vad för blommor kan jag ha där resten av säsongen? Helst vill jag så frön, men det kanske är svårt när det är så pass mörkt? Jag tänker mig att det skulle vara fint med höga blommor närmast huset, och lite lägre framför dem.
Tacksam för tips
Pirran
kerstin z5-6
Låter som en Halvskugga /skuggrabatt
jag skulle satsa på
mer vårlök -de blommar ju innan övrigt bladverk skuggar platsen-sdan växter som är fina vår till höst
satsa mycket på vackra blad
tex
Lungört -blommar tidig vår vackra blad hela säsongen
Höga växter -Stormhatt vit rosa blå + mörklila slingrande sorter finns
Silverax med mörkt rödsvarta blad Cimicifuga racemosa
Hosta
Alunrot
mfl
Denna rabatt har ett liknande läge som din

det finns mycket vackert som vill ha det så
Betty
Västerrabatt - låter som en utmärkt klematisrabatt! tummenupp.gif
Varför inte en klematisspalje som fond och skuggväxter vid klematisarnas fötter.
Min är gjord av armeringsmatta, bästa klätterväggen för klematisarnas bladskaft.
Framför klematisarna (kom inte med på min bild) har jag rosenplister som lyser upp i skuggan och några låga nävor.
Pirran
Fantastiskt snabba svar! Urfina bilder, jag blir riktigt inspirerad. Men det är väl försent att sätta vårlökar nu?
kerstin z5-6
Ja de får du peta ner i höst -Bra, för då du ser du var-de perenner/clematisplantor - du ännu inte har smile.gif sitter nånstans ...sätt tätt med lök mellan dem i bakkant så döljer perennernas bladverk, den lite fula gulnande lökblasten sen ...

Däremot är det ju inte försent att så perenner om du har lust med sådant smile.gif
Krolliljan
I västerläge har jag aklejor och astilbe som löser av varandra med blommning. smile.gif
Åberg
Jag har en rabatt där det bara är sol fram till kl 11. Så det är skugga storre delen av dagen. I den rabatten har jag planterat Astillbe, vinröd och rosa. Några olika Hosta och Anagrambräcka. Anagrambräckan såg jag för första gången för bara några år sedan och jag tycker den är jättebra. Mycket fräscht bladverk och fina rödbeiga små blommor. Växtsättet påminner om Alunrot, den bildar tuvor och blir inte så hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon