Pokke
Hej!

Har precis byggt hus och skulle vilja ha upp en häck så fort som möjlig mot en cykel/gång bana som går längs med tomten.
Den ska ju helst vara så tät som möjligt och bli ganska hög då tomten sluttar ner mot gångbanan.

Tujor och liknande är inte intressant utan vi skulle vilja ha något ljusare, t.ex ölandstok? hur hög kann en sån bli?

Södra skåne och ler/sandjord

Vilken tid ska man plantera en häck?

MVH
Pokke
KURT
Det är säkrast att plantera under vilotiden höst-vinter-vår.
Pokke
OK, man skulle i pricip kunna plantera nu då.
Sökte lite och funderar på att kanske plantera Avenbok. Hur hög blir en sån och hur lång tid tar det innan den tar sig.

/P
Gossen Ruda
Ölandstoken blir väl metern hög ungefär. Avenbok är egentligen ett litet träd och kan bli säkert 10 meter hög om man inte klipper på höjden. Tar sig ganska snabbt och blir en häck på några år.
Pokke
Tack för bra svar!

Då ska man bara försöka hitta någonstan att köpa Avenbok-plantor i Skåne, om någon har erfarenheter så tar jag gärna emot tips

Är det dyrt?

/P
MariaS
CITAT (Pokke @ 28-01-2008, 16:03) *
Tack för bra svar!

Då ska man bara försöka hitta någonstan att köpa Avenbok-plantor i Skåne, om någon har erfarenheter så tar jag gärna emot tips

Är det dyrt?
/P

Runt tian +moms för barrotade/st. VAr nogrann med att binda upp ordentligt bara när du planterar. Avenbokarna är inte särskilt stabila i början. Sen klipper du inte förrän häcken är så hög som du vill ha den.
*Ulrica*
Funderar... kan man ha avenbokshäck friväxande? Alltså bara klippa på höjden? Hur blir det då?
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 28-01-2008, 16:38) *
Funderar... kan man ha avenbokshäck friväxande? Alltså bara klippa på höjden? Hur blir det då?

Väldigt buskiga. Däremot är faktiskt avenboken riktigt vacker som solitärt träd. Ganska pelarlikt växtsätt, om den får vara ifred.
Bettis
Vinter grön liguster tycker jag är himla bra
pleximaster
Planterade vanlig bok som häck för 3 år sedan plantorna va då ca 60-80 cm höga. I somras toppad jag de högsta vid 2,5 m. Då hade ett par blivit nästan 3 meter och de lägsta strax under 2 (närmare huset sämre markförhållanden). De har växt mycket bra men jag grävde djupt och brett och blandade ut lerjorden med ett lastbilsflak U-jord samt dränerade då vi bor i en håla (farligt om vattnet blir stående). Det viktigaste är dock att vattna torra vårar och sommarmånader vilket jag gjort varje år. Inga av de 110 plantorna har dött. Avenbok är rätt lik bok i växtsätt.

Kan nämnas att jag fick ett 12 plantor över som jag satte på ett annat ställe som nisch till en trädgårdsbänk. Dessa fick inte samma start med djupgrävning, ny jord och droppslangsbevattning. Här har de inte alls växt på samma sätt, de högsta är ca 1,2 m och andra har inte alls växt. Tre plantor har till och med dött och nån fått ersättas. Sensmoralen; det är viktigt med förarbetet och vattningen!

mvh plexi
HelenN
Varför inte sätta humla...den växer som bara den & sen lite snygga klematis!
Aqvakul
Såväl bok som avenbok är utmärkta som häckväxter och växer båda normalt bra i Skåne. De växer relativt snabbt, kan toppas vid lämplig höjd och kan hållas väldigt smala. Utseendemässigt är de ganska lika.
gunvor
CITAT (lämås @ 28-01-2008, 17:18) *
Varför inte sätta humla...den växer som bara den & sen lite snygga klematis!

och lite randigt japansk gräs ( eller vad dom heter) mina växer som ogräs - blir runt metern höga sommartid - även vissna, nu vintertid är dom insynsskyddande och småfåglarna tycker om dom när det blåser kallt! Brukar klippa ner dom på våren när det kommer nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon