Johanna
Hej!
Jag är så himla glad över min jättefina änglatrumpet som växer något enormt och blommar på min balkong. I veckan upptäckte jag att bladen fått gula små prickar. På undersidan av bladen såg jag små (ca. 0,5-1 mm) gula lössliknande insekter som jag antar är boven till de gula prickarna.

Vad är detta för typ av ohyra?

Jag har använt Provado insektsspray från Bayer.
1) Kan denna behandling vara tillräcklig för att rädda min trumpet (som för övrigt verkar må bra)?

2) Hur pass farligt är det, ur hälsoaspekt, att använda det.? Jag försöker undvika att inandas ångorna men tycker det är lite otäckt med kemiska bekämpnigsmedel.

3) Vad kan jag använda istället? Jag har även duschat plantan med kallt vatten för att försöka minska ohyraangreppet.

Tacksam för svar,
Johanna, Bromma
Åsa, mälardalen zon 2
Provado är inte speciellt hälsofarligt men är du orolig över att andas in medlet testa provadokapslarna som ser ut som stora huvudvärkstabletter. Dessa sticks ner i jorden och medlet tas upp av växten så att växten blir giftig för insekter som sticker och suger på bladen. Det tar dock lite tid innan medlet tas upp av växten så man får inget omedelbart resultat men när medlet tas upp så finns det kvar i växten i ca 6 veckor.
lolo
Hej! Här kommer tre tips på insektsmedel ("man tager vad man haver"):
*Hårspray (används av min mor)
*Radar (används av min mormor)
*Såpvatten som sprayas på (används av min svärmor)

Hårspray verkar fungera även mot spinn. De andra är mer oklara på den punkten.

mvh

Ann-Louise i Umeå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon