Full version: Trädgådsland
Dennis_MH
Hej
Jag har köpt ett hus med en liten tomt och på tomten har jag ett litet land.
Nu är det så att landet inte har varit skött på ett par år verkar det som, det är ganska mycket ogräs i det och rätt så lerig jord, jag undrar om man skall satsa på att kanske köpa lite sand till våren och vända ner det med en jordfräs eller hur man enklast ska få ordning på det.
Jag tänkte odla mest potatis, morötter, lök och sånt inte massa jordgubbar och sånt.
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen sand i lera det blir något cementaktigt, samma sak om du kör med jordfräs, finfördelar man lerjordar blir den lätt stenhård efter att det regnat. (+ har man rotogräs får man ännu mera ogräs när man hackar sönder rötterna).

Ett enkelt sätt är att täcka ytan med tidningspapper, lägga ut potatisar och sedan hälla jord över då brukar ogräset kvävas. Annars måste du få bort ogräset och sedan jordförbättrar man med massor av organiskt material, orkar man inte gräva kan man köra lasagna metoden = varva organiskt material + jord och sedan odla i det. Att täcka den öppna ytan runt grönsakerna med gräsklipp brukar också vara bra när man odlar i lerjord, lera är inget dåligt odlingsmedia många grönsaker gillar lerjordar.

Dennis_MH
Hej
Ska jag lägga hela tidningar eller bara enstaka blad där jag ska ha potatis.
Nu har jag köpt massa frön till morot, räddisa osv , där jag ska så kan jag väll inte ha tidning eller ?? ska jag köra lassagna metoden där, organiskt material då menar du typ löv och sånt eller ??
2
Och en fråga till, är det nån som vet nått bra ställe runt nyköping att köpa bra jord på "lösvikt" typ en hel släpkärra

MVH
Dennis
MariaS
CITAT (Dennis_MH @ 06-03-2008, 09:20) *
Hej
Ska jag lägga hela tidningar eller bara enstaka blad där jag ska ha potatis.
Nu har jag köpt massa frön till morot, räddisa osv , där jag ska så kan jag väll inte ha tidning eller ?? ska jag köra lassagna metoden där, organiskt material då menar du typ löv och sånt eller ??
2
Och en fråga till, är det nån som vet nått bra ställe runt nyköping att köpa bra jord på "lösvikt" typ en hel släpkärra

MVH
Dennis

Har dålig kläm på vart man köper jord i dina trakter, men kolla på matjord i telekatalogen.

När du sätter potatisen, lägger du ut hela tidningen som den är, men gärna blöt så den ligger still. När det är dags att kupa, lägger du jord på tidningen istället.
Du gör samma sak på de små sådderna, men vik ut tidningen på mitten och lägg tunt med ny jord ovanpå, när sådderna kommit upp lagom mycke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon