Denna lilla rackare hittade jag på min kolonilott idag ,jättefina blanka blad men vad kan det vara ,hoppas att det finns nån här på odla som kan
se vad det är.
Mahonia eller kanske järnek?
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 28-01-2008, 14:51)

Mahonia eller kanske järnek?
Mvh
Fenja
Men oj!vad spännande,måste vara en liten pippi som varit framme och släppt ett frö,kul att det var just på min lott
Tack Fenja för ett snabbt svar.
Tycker det ser ut som järnek, sticks "taggarna" på bladen? Järneken får riktigt vassa blad som man kan sticka sej på.
Röda bär på hösten (giftiga)
Ja taggarna sticks,då är det kanske en järnek då,jag gogglade på mahonia och järnek men vad svårt att skilja dem åt.
Jag tycker att järnekens blad är tjockare än mahonians.
Mahonia frösår sig gärna.
Vid närmare eftertanke tror jag att det är Mahonia du har eftersom den är parbladig.
Bladen är känsliga för stark vårsol.
Ja mahonia är det nog ,jag har jämfört bladen med bilderna på goggel sidorna, så det stämmer nog.
ingrid fuxwall
28-01-2008, 21:33
Tror också att det är mahonia. Fina buskar
Elisabeth G
29-01-2008, 18:42
Är det inte så att blommorna/bären har olika färg. Vi hade mahonia i vår förra trädgård och den fick gula blommor och blå bär. Vill minnas att järneken har vita (?) blommor och röda bär.
CITAT (Elisabeth G @ 29-01-2008, 18:42)

Är det inte så att blommorna/bären har olika färg. Vi hade mahonia i vår förra trädgård och den fick gula blommor och blå bär. Vill minnas att järneken har vita (?) blommor och röda bär.
Stämmer. Sen är järneken mer hård i bladen och har betydligt vassare taggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.