Full version: Okulering
Lotta Olsson
Jag hade tänkt prova på att okulera, dels äpple men också ornäsbjörk.
(Varken vedartad eller örtartad stickling ville överleva trots rotningsmedel från Impecta) Okulering är ganska ovanligt här i norra Sverige och jag hittar inte särskilt mycket fakta om det bland min kurslitteratur från trädgårdsutbildningen eller i mina trädgårdsböcker...När man ympar använder man ju vilande (i vintervila) material av senaste årsutväxten. (Kanske man kan använda färskt ympmaterial också ?) Hur är det vid okulering? Vilande, färskt eller både-och ?
Åsa, mälardalen zon 2
Har bara kunskap om rosor och fruktträd och där använder man de vilande knopparna som ska slå ut nästa år de sitter vid bladskaftet, rosor brukar okuleras mitt i sommaren och fruktträd som ex. äpple måste okuleras tidigt i aug här i mälardalen vi får rivstarta varje hösttermin med okulering för den måste i stort sett göras första veckan efter sommarlovet senast.

Tror man i norra sverige måste okulera något tidigare än vi gör i mälardalen.
KURT
Om du försökte föröka äpple och ornäsbjörk med stickling, så är jag inte förvånad att det misslyckades. Men när det gäller äpple, så finns det många sätt att ympa äpple. Öva gärna på mindre viktiga träd/buskar först, så att tekniken blir bättre.
Lotta Olsson
Har ett egenhändigt ympat gult kaneläpple "på tillväxt" ute under snön, har lite problem med att få snitten raka, dom vill "skruva" sig en aning.
Jag försökte med örtartad stickling av Ornäsbjörk eftersom "Odling av plantskoleväxter" av Rudin och Nordström anger att det förekommer, fastän sällan och tydligen bör behandlas med rotningshormon. Rotningsmedlet från Impecta är tillverkat av något slags alg-extrakt, men jag vet inte hur mycket hormoner det innehåller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon