Jag köpte tre stora, fina kamelior i England förrförra sommaren. Sorterna var 'Tomorrow', 'Donation' och 'Lady van Sittart'. Vintern 2007 blommade de helt underbart i min vinterträdgård. Jag håller c:a 10 grader där. I sommar stod de ute och satte massor av blad och så småningom knoppar. I höstas tog jag åter in dem i vinterträdgården och var förväntansfull inför årets blomning. Jag har vattnat dem med regnvatten och månat om dem efter bästa förmåga. Men till min stora sorg tappade både Tomorrow och Donation både knoppar och blad och nu tycks även veden vara död. Inget grönt syns när jag skrapar med nageln. Den sista har nu också börjat tappa sina blad. JAG FATTAR INTE VAD JAG GJORT FÖR FEL! Det enda jag kan misstänka är att jag övervattnat dem (brukar ställa krukan i en balja några timmar.) Kan någon ge mig information om vad som gått snett?
Jag skulle också gärna vilja veta var man kan köpa sortmärkta kamelior i Sverige.
Ulla O
Christer i Falköping
28-01-2008, 18:47
Min omedelbara känsla är att de är övervattnade. Men har du kollat i jorden? Ibland får man med små odjur som äter rötterna på dem.
Christer.
Tack för tipset. Jag har nu kollat efter småkryp, men det verkar inte finnas några. Til min glädje upptäckte jag att långt ned på stammen var underbarken frisk. Tror du att det finns chans att kamelian kan bryta ut med nya blad?
Ulla O
Christer i Falköping
28-01-2008, 19:00
Inte helt omöjligt. Om det bara suttit blad där innan så tror jag mycket väl det kan komma flera. Men var för all del lugn med vattningen nu

Lätt fuktig jord räcker.
Christer.
Sätt gärna en genomskinlig plastpåse över. Hög luftfuktighet kring stammen hjälper nya blad och grenar att bryta ut.
Skall bli! Nu får du hålla tummarna.
Ulla O
Christer i Falköping
28-01-2008, 21:04
Håller bägge!
Christer.
Ing-Marie i Finnerödja
04-02-2008, 13:34
Synd om de skulle dö för dig men jag hoppas inte de gör det. Vill berätta hur jag gjorde förra året när min enda Kamelia tappade bladen och knopparna torkade. Jag bytte all jord och vattnade väldigt försiktigt ett tag och se hur den ser ut nu och mer knoppar är på G........... jag är jätte stolt.
skogstroll
31-03-2008, 09:34
Det var en tjusig blomma!! Min fick en depression när temperaturen sjönk vid senaste väderbakslaget och nu ser den ut att vilja tappa knopparna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.