Full version: violiris
nina L
HEj
Letar febrilt efter information och bilder p violiris iris sanguinea. Sådde den och nu vill jag veta hur stor den blir. Är det en liten rackare eller är den en av de större? Hur vill den ha det!
Alexander-VG-zon3
här är bilder
BILDER

här är info
information

vacker iris !!
kerstin z5-6
En länk till

hannelottes sidas om iris

Tips vid sök -skriv aldrig det svenska namnet
nina L
tack för länkarna men orkar inte läsa engelska
coelogyne
CITAT (nina L @ 28-01-2008, 18:48) *
HEj
Letar febrilt efter information och bilder p violiris iris sanguinea. Sådde den och nu vill jag veta hur stor den blir. Är det en liten rackare eller är den en av de större? Hur vill den ha det!

Min blir ca 70-80 cm hög
Finns det plats så brer den ut sig, kan "ta över"-
Måste dela min i år för att det andra växterna ska få lite utrymme.

Hoppas det hjälper dig något....
nina L
precis vad jag ville veta. trodde att det var den lilla sorten. men då vet jag Tack!
Lotta i Gbg
Iris sanguinea, som är en skägglös iris, är mycket närstående Iris sibirica, strandiris, och det kan ibland vara svårt att säga om man har den rena arten. Det finns hur många namnsorter och hybrider som helst inom denna gruppen. Man kan hitta Iris sanguinea i en del gamla trädgårdar här i sverige. Typiskt för just den är t ex att blommorna kommer i höjd med bladen. Den vill stå i vanlig trädgårdsjord gärna åt det lite surare hållet och står hellre lite fuktigt än torrt. Blommar bäst i sol några veckor i juni, men fixar halvskugga också. 60-80 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon