Jag vill på sikt stamma upp mitt lilla äppelträd som i sommar fyller tre år så att man lite lättare kan gå under det när det blir större utan att behöva krypa. Jag klippte av två mindre grenar längst ner i augusti men har kvar tre stycken som sitter för lågt. Just nu är dessa grenar de största på trädet. Ska man klippa av en gren per år eller ska man ta alla på en gång, kanske nu om nån månad? En bit ovanför dessa tre grenar finns ett par mindre grenar men dom är bara ett par decimeter långa. Jag vill ju inte stympa trädet så det dör.
Det beror på hur stor gren- och bladmassa trädet har i övrigt. Skicka in en bild så blir det lättare att avgöra.
Har trädet stått i din backe i tre år eller är det sammanlagt tre år spelar också viss roll. Träd som vi köper i plantskolan är oftast 3, i bland 4 och enstaka fall 2 år gamla. Beskärningar är bäst att göra när trädet stått minst en hel växtsäsong på sin slutgiltiga plats, och när det börjat växa.
Generellt kan man ta bort mycket mer i lägre kronan än i högre och unga fruktträd klarar också ganska kraftiga uppstamningar, men vad som är kraftigt och inte måste avgöras genom att se trädet som helhet.
Är de grenar du vill stamma upp stora, dvs i proportion till stammen som de kommer ifrån, är det oftare bättre att göra beskärningarna i juli då trädet har som bäst försvarsförmåga. Annars vill man gärna göra beskärningar på unga träd på vårvintern för att stimulera tillväxt.
Januari är i zon 3-4 alltför tidigt för beskärningar, de kallaste köldknäpparna är fortfarande framför oss. Dessutom är träden i vila nu och snitten kommer att stå öppna och mer eller mindre oförsvarade i många månader.
Ok, här kommer en lite dålig bild, hoppas det framgår hur det ser ut, bilden är taget i somras innan jag tog bort stödkäpparna. Det är alltså en stödkäpp man ser i mitten och inte själva stammen. Stammen ligger inuti det där grå plaströret som jag också tog bort i somras för det hade trillat in massor av grejs där och det bodde en del insekter där. Har nu ett nät runt hela trädet pga rådjur. Bifogar en liten teckning också, där det kanske tydligare syns hur grenarna sitter. Jag klippte bort två mindre grenar längst ner i höstas. Trädet har stått i backen i tre år nu i början av maj ungefär. Köptes på plantskola och var då kanske en meter kortare. Det är ett Gravensteiner. Har inget gräs i en cirkel runt trädet lika stor som längsta grenen. Trädet är nu ungefär lika högt som om jag sträcker upp armen rakt upp. Trädet verkar friskt med många småskott överallt. Det blommade inte senaste sommaren. Stödvattnade då och då. Det står i full sol från soluppgång till sen eftermiddag på sommaren.

Hej! Bra beskrivning. Trädet ser ut att leva hyfsat, men tillväxten skulle nog bli högre om det fick mer vatten på sommaren. Man kan gissa sig till att tillväxten var ca 10 cm förra sommaren, det är ungefär 40 cm mindre än du skulle kunna ha.
Jag skulle ta bort en eller två av de lägst sittande grenarna nu i vår och sedan hjälpa trädet med att utveckla de nu korta sidogrenarna högre upp på stammen genom att vattna (som är det jag tror behövs). Nästa vårvinter skulle jag tagit bort en av de lägsta till, eller väntat ända till JAS om den blivit tjock i förhållande till stammen.
Ju högre tillväxt du får på trädet desto snabbare får du upp en krona på den nuivå du vill, och desto snabbare övervallar snittöppningarna efter beskärning.
Tack för svaret! Jag ska följa dina råd. Du har kanske rätt i att jag inte vattnade så ofta men när jag gjorde det så vräkte jag på ordentligt. Jag får övergå till vattning en gång per vecka (tror jag körde varannan vecka i somras). Eller ska man vattna ännu oftare? Trädet står inte långt, ett par meter, från en liten plantering där jag vattnade så gott som varje dag, kanske söker sig rötterna dit?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.