Full version: Odling med stenmjöl
Nyfiken2
Hej

Läste tidigare om att en produkt vid namn MineralKraft, ett slags stenmjöl ska komma på marknaden. Vet någon när och vart?
puskas5
Jag har börjat blanda in stenmjöl i mina pallkragar och övriga grönsaksrabatter. Inte för tillväxtens skull för jag är misstrogen mot allt snack om undermediciner (särskilt efter SLU:s undersöking), men för att jag har märkt att min kompostjord binder fukt bättre om jag blandar in stenmjöl (borrkax) i jorden. I stället för en ganska lätt och snabbt uttorkande jord får jag en lite tyngre med känsla av lera som förblir fuktig längre än ren kompostjord. Jag har blandat in stenmjölet under hösten så det ska bli kul att se i sommar om tillväxten blir bättre tack vare den ökade fukthålligheten.
KURT
Är det ren kompostjord med bara mullämnen, så är det definitivt bra med mineralämnen, men lera fungerar lika bra.
Nyfiken2
Hej Kurt

Vilken typ av lerjord ska man använda sig äv? Innehåller lerjordar och diabas likvärdig mängd av mineraler och spårämnen?

Mvh/Nyfiken2
Piccante
Lerjord är ofta mineralrik och kan dessutom vara kalkrik vilket oxå gynnar växternas upptag av näring. Man ska dock inte förväxla lera med dy/ gyttja som är organisk jord. Lera är ofta gråblå eller rödaktig.
puskas5
Jag kan hämta borrkax gratis hos en brunnsborrare några kilometer från mina odlingar. Jag har ingen aning var jag kan hitta lera trakterna. Alltså blir det borrkax.
Alexander-VG-zon3
köp granulerad lera annars
carpe diem
Hej, vi hade läst om stenmjölsverkan i försök i Skottland, och när den Rockdust (från Skottland) började säljas i Sverige, köpte vi en säck via vänner. Resultatet var anmärkningvärt både i storlek och smak. Vi (jag och min man är amatörodlare) försöker förstärka vår jord på många sätt. Men stenmjölet hade verkan, våra vänner som köpte stenmjölet bor i Stockholm, finns det att köpa på andra ställen i Sverige, typ Kalmar. Eller är vi bortglömda i vanlig ordning??
Piccante
CITAT (carpe diem @ 31-01-2008, 23:40) *
Hej, vi hade läst om stenmjölsverkan i försök i Skottland, och när den Rockdust (från Skottland) började säljas i Sverige, köpte vi en säck via vänner. Resultatet var anmärkningvärt både i storlek och smak. Vi (jag och min man är amatörodlare) försöker förstärka vår jord på många sätt. Men stenmjölet hade verkan, våra vänner som köpte stenmjölet bor i Stockholm, finns det att köpa på andra ställen i Sverige, typ Kalmar. Eller är vi bortglömda i vanlig ordning??

Vad har ni för jord där ni odlar då? Jag hör till de som tror att stenmjöl är "placebopiller för trädgårdsbruk" men tycker man att det funkar så får man väl gärna köpa det, men jag tror inte det är värt att betal allt för mycket för.
carpe diem
Hej, det är ett vanligt land där den mesta jorden kommer säckar köpta på plantagen odyl, men såg du inslaget på Rapport. Även Glasgow´s Universitet stötte detta.
Solstorm
Fungerar kanske som kosttillskott för människor. Är det något som saknas gör det underverk, finns det ingen brist så märks det inte men skadar inte heller i måttliga mängder.
Owe J
Jag är mest intresserad av att den som startade tråden har en nyskapad identitet och har öppnat en annan tråd med liknande innehåll på AoT:s forum - dock utan att verka veta om den produkt han frågar om här. Carpe Diem som också tycker stenmjölsprodukten är fantastisk är också en nyskapad identitet. Jag litar mer på när gamla forummedlemmar bjuder på sina erfarenheter än när någon ny i sina första inlägg pratar om undermedel.
Piccante
CITAT (Owe J @ 01-02-2008, 19:02) *
Jag är mest intresserad av att den som startade tråden har en nyskapad identitet och har öppnat en annan tråd med liknande innehåll på AoT:s forum - dock utan att verka veta om den produkt han frågar om här. Carpe Diem som också tycker stenmjölsprodukten är fantastisk är också en nyskapad identitet. Jag litar mer på när gamla forummedlemmar bjuder på sina erfarenheter än när någon ny i sina första inlägg pratar om undermedel.

Man vill ju inte vara allt för misstänksam men det har hänt tidigare på odla att folk startar trådar och länkar direkt till försäljare av stenmjöl, andra skriver bara om hur förträffligt det är. Vet inte om det är någon reklamkampanj som pågår i smyg ?
carpe diem
Hej, som ny positiv medlem ber jag om ursäkt, var det ej meningen att störa, förarga eller komma med någon ny åsikt. Jag lämnar mitt medlemskap. och söker mig till något annat forum, där positiva erfarenheter och nykomlingar står högt i tak.
Världen förändras och jag med den.................
Soliga hälsningar från en ödmjuk och tämligen förvånad person/Carpe Diem
carpe diem
Tystnad, underbara tystnad, jag är fortfarande kvar, trots löfte om att gå ur, sorry.
Men det fungerar.....
Henrik_
CITAT (carpe diem @ 08-02-2008, 22:08) *
Tystnad, underbara tystnad, jag är fortfarande kvar, trots löfte om att gå ur, sorry.
Men det fungerar.....

Visst fungerar det ofta med att bruka ned stenmjöl i jorden för att få det att växa mer.
Men man får tänka lite längre. Varför fungarar det ibland?
Läs igenom resultatet från slu.

Precis som Solstorm påpekar så kan man uträtta underverk om man tillsätter något som saknas.

Det är inget magiskt med stenmjöl, jag lovar att jag kan få minst lika bra resultat utan.
carpe diem
Hej, solstorm har helt rätt. graden av urlakning varierar men i helhet behövs det mineraltillskott i våra marker. Skottland kan ha fel efter 20 års forskning men !!!
Allt som hjälper behövs, även om det är ringa. Akademiska argument är viktiga, men måste vi agera, "småfolket" via olika kanaler.
Inköp, kompost, tygkassar, man kan räknar upp detta i oändlighet, men det lilla hjälper.
Lev väl
KURT
CITAT (carpe diem @ 15-02-2008, 21:42) *
Hej, solstorm har helt rätt. graden av urlakning varierar men i helhet behövs det mineraltillskott i våra marker. Skottland kan ha fel efter 20 års forskning men !!!
Allt som hjälper behövs, även om det är ringa. Akademiska argument är viktiga, men måste vi agera, "småfolket" via olika kanaler.
Inköp, kompost, tygkassar, man kan räknar upp detta i oändlighet, men det lilla hjälper.
Lev väl

"Inköp, kompost, tygkassar,"???? Vad har det med stenmjöl som man transporterar från England att göra? Stenmjöl är nog miljömässigt lika illa eller sämre än konstgödning, det går åt enorma mängder energi att tillverka och transportera.
Stella-Polaris
Stenmjöl är ett samlingsnamn som ej säger så mycket. Det är oftast en restprodukt efter stenbrytning/Borrning.

Avgörande är från vilken stentyp det kommer och mineralsammansättningen i denna. Allts hjälper stenmjöl från granit föga, för tillväxt, i form av näring. Skulle stenmjölet härröra från tex grönsten är saken annorlunda. Här har man en mineral sammasättning som är positiv för tillväxt.

Alltså, skilj mellan stenmjöl och stenmjöl
puskas5
Det låter helt korrekt att stenmjöl som har fraktats till Sverige från Skottland inte är något bra miljöval. Det är säkert också sant att olika tyoer av stenmjöl ger olika effekt. Själv använder jag, som jag har skrivit tidigare, borrkax som jag hämtar på några kilometers avstånd. Det kommer ur svenskt urberg och jag väntar mig inga underverk. Men jag har märkt att borrkaxet förbättrar min mycket mullhaltiga jords förmåga att binda fukt och når jag ett bättre odlingsresultat bara av den anledningen är jag nöjd.
kicki.p
CITAT
Jag litar mer på när gamla forummedlemmar bjuder på sina erfarenheter än när någon ny i sina första inlägg pratar om undermedel.
CITAT

Efter tre och ett halvt års läsande här på Odla har jag ännu inte fattat vad det här spelet går ut på. Lite har gått in, t.ex att en ny användare får inte komma med några nya idéer, sådana sågas direkt.
Åsikter ska helst komma från användare med c:a tusen inlägg. Om det inte är män förstås, för de har ju alltid rätt att synas och höras, här som i den vanliga världen utanför Odla.
Konstigt, jag trodde att trädgårdsmänniskor var vänliga till sinnet, inte alls intresserade av att skapa groll.
Vem föreslog en moderator?
Ingen dum idé alls...
Mvh/kicki.p
Henrik_
CITAT (kicki.p @ 18-02-2008, 23:31) *
Efter tre och ett halvt års läsande här på Odla har jag ännu inte fattat vad det här spelet går ut på. Lite har gått in, t.ex att en ny användare får inte komma med några nya idéer, sådana sågas direkt.
Åsikter ska helst komma från användare med c:a tusen inlägg. Om det inte är män förstås, för de har ju alltid rätt att synas och höras, här som i den vanliga världen utanför Odla.
Konstigt, jag trodde att trädgårdsmänniskor var vänliga till sinnet, inte alls intresserade av att skapa groll.
Vem föreslog en moderator?
Ingen dum idé alls...
Mvh/kicki.p

Trist att du känner så.
Jag har inte uplevt det så alls, jag tycker de flesta är vänliga till sinnet.
Fast jag är ju då man...

Man bör lyssna på den som framför det till synes mest hållbara argumentet, oavsett vem det kommer ifrån.

Owe J
Genom att citera en rad eller mening utryckt ur sitt sammanhang kan man styra diskussionen åt vilket håll som helst.
Min kritik har sitt ursprung i att samma person verkar ha öppnat samma fråga i två olika forum samtidigt där han i det ena ställer en fråga om stenmjöl och i den andra direkt pekar på en produkt. I mina ögon verkar det vara frågan om en dold produktlansering. När sedan ytterligare en ny användare dyker uppp och berömmer produkten blir det ännu mer troligt. Att sedan den användaren blir väldigt uppbragd över kritiken är kanske mest intressant för att hans kommentarer följer schema ett A för liknande fall av användare som avslöjats för att göra reklam på ett forum.
Jag är helt öppen för att höra en förklaring till varför just detta "undermedel" är så fantastiskt och om han eller hon (varför nu problematiken han/hon kom in i det här förstår jag inte) är seriöst intresserad av att delta på forumet är det väl bara att sätta igång att diskutera också i andra trådar och inte bara hissa denna tråd lite nu och då med mystiska kommentarer.
Henrik_
CITAT (Owe J @ 19-02-2008, 09:54) *
Genom att citera en rad eller mening utryckt ur sitt sammanhang kan man styra diskussionen åt vilket håll som helst.
Min kritik har sitt ursprung i att samma person verkar ha öppnat samma fråga i två olika forum samtidigt där han i det ena ställer en fråga om stenmjöl och i den andra direkt pekar på en produkt. I mina ögon verkar det vara frågan om en dold produktlansering. När sedan ytterligare en ny användare dyker uppp och berömmer produkten blir det ännu mer troligt. Att sedan den användaren blir väldigt uppbragd över kritiken är kanske mest intressant för att hans kommentarer följer schema ett A för liknande fall av användare som avslöjats för att göra reklam på ett forum.
Jag är helt öppen för att höra en förklaring till varför just detta "undermedel" är så fantastiskt och om han eller hon (varför nu problematiken han/hon kom in i det här förstår jag inte) är seriöst intresserad av att delta på forumet är det väl bara att sätta igång att diskutera också i andra trådar och inte bara hissa denna tråd lite nu och då med mystiska kommentarer.

Aha, jag förstår vad du menar.
Vet inte hur det ligger till, men jag delar din uppfattning att det verkar lite märkligt...
carpe diem
Hej, jag böjer min nacke, ni har helt rätt. Jag dricker inte ekologisk mjölk utan maltwhiskey. Jag är ej från Kalmar utan från en by vid stranden av Loch Ness. Det går inte att lura er smarta svenskar. Likväl fungerade Rockdust, mycket bra i den småländska myllan.
Krossning och transport är negativa faktorer som jag ej tänkt på, som helhet kanske det inte är så bra.
Amazing Grace till er alla.
CillaM
thanks.gif för ett gott skratt! rotfl.gif

CITAT (carpe diem @ 19-02-2008, 19:00) *
Hej, jag böjer min nacke, ni har helt rätt. Jag dricker inte ekologisk mjölk utan maltwhiskey. Jag är ej från Kalmar utan från en by vid stranden av Loch Ness. Det går inte att lura er smarta svenskar. Likväl fungerade Rockdust, mycket bra i den småländska myllan.
Krossning och transport är negativa faktorer som jag ej tänkt på, som helhet kanske det inte är så bra.
Amazing Grace till er alla.

naturodlaren
Go´kväll, försäljare eller inte, hos oss har de fungerat mycket bra. Skottarna har det dokumenterat på universitets nivå. Men det måste finnas någon annan i Sverige, som provat på förutom undertecknad. Jag är medveten om att det finns ett resultat hos SLU i Uppsala efter något delårs forskning, som inte stöder skottar eller smålänningar, dock stöder det äldre medlemmar i detta forum.
Det ska tydligen ta upp till ett år innan effekten börjar, enligt SLU har de utvärderat efter ett halvår, och detta bör tagas med i argumentationen. Jag vill ej starta någon långbänk, har ni prövat, vad blev resultatet? Har ni en åsikt, ha den om stenmjöl och inte om möjliga konspirationsteorier.
Carpe diem

PS,eftersom det är fredagkväll,jag arbetar ej som försäljare.
Piccante
CITAT (naturodlaren @ 29-02-2008, 23:34) *
Go´kväll, försäljare eller inte, hos oss har de fungerat mycket bra. Skottarna har det dokumenterat på universitets nivå. Men det måste finnas någon annan i Sverige, som provat på förutom undertecknad. Jag är medveten om att det finns ett resultat hos SLU i Uppsala efter något delårs forskning, som inte stöder skottar eller smålänningar, dock stöder det äldre medlemmar i detta forum.
Det ska tydligen ta upp till ett år innan effekten börjar, enligt SLU har de utvärderat efter ett halvår, och detta bör tagas med i argumentationen. Jag vill ej starta någon långbänk, har ni prövat, vad blev resultatet? Har ni en åsikt, ha den om stenmjöl och inte om möjliga konspirationsteorier.
Carpe diem

PS,eftersom det är fredagkväll,jag arbetar ej som försäljare.

Om? det nu skulle växa bättre när man odlar stenmjöl så är det inte att man odlar i stenmjöl i sig som ger resultatet utan att något ämne i stenmjölet ger en positiv effekt. Förmodligen kan man uppnå samma resultat även på annat sätt genom att tillsätta samma ämne/ämnen.

Faktum är:
Växternas produktion baseras på vatten, koldioxid och solljus
Det är endast en mindre del av deras "näring" som tas upp ur marken och då främst kväve, fosfor och kailuim.
Stenmjölets egenskaper beror på VAR det kommer ifrån, dvs vilken bergart dominenrar i stenmjölet.

Effekterna av stenmmjöl är omöjligt att jämföra om man inte jämför samma stenmjöl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon