Full version: Frö från Mexico
stennie
Någon som vågar gissa?

Jag fick dessa av min son, det enda han viste var att det var en palmlik sak med blad som fällde ihop sig på natten confused.gif

Visst var det kärt av honnom wub.gif men han kunde väl ha tagit reda på lite mer rtfm.gif

Men han lovade att han skulle försöka fota den...
Annars får jag väl göra det själv (åker dit om 1 1/2 månad yahoo.gif )

Tosan
Tycker de var rätt lika dadelkärnor...
stennie
Visst är dom (ungefär lika stora), med det är inte dadel !
Eva 33c
Här kommer en gissning till:
De är lik fröna från delonix regia Flame tree, flamboyant tree, som jag själv tagit frön ifrån på kanarieöarna förra året. Det är ett vanligt prydnadsträd där och får fröskidor stora som bumeranger och där i ligger sådana där frön. Palmlik vet jag inte riktigt, men småbladen viker i allafall in sig på natten. Jag har tre små plantor hemma här nu, fast de vantrivs lite i den torra luften.
Jag filade mina frön i ändarna och la dem i fuktat papper i en plastburk. På bara några dar började roten komma fram.
stennie
Blir lika impad varje gång jag ställer en fråga här! bravo.gif På pricken lika mina frön !

Måste ju vara den ! Nu måste jag läsa på lite!
kerstin z5-6
ja jag gissar på flamträd jag med .smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon