Grannen har två fullvuxna aspar vid tomtgränsen. I vår nyövertagna trädgård så har slyn fått växa sig ganska tät ca 10 m in på vår tomt. Just på denna yta finns ett ganska igenvuxet trädgårdsland som vi gärna skulle vilja utnyttja. Det står dock några unga äppelträd som är planterade i landet. Kan det vara så att aspslyn gör det svårt att odla något annat där eftersom man har låtit landet växa igen och planterat fruktträd där? Fruktträden ser inte ut att ha tagit sig så värst bra.
Är det lönlöst, tror ni, att ha trädgårdslandet där? Vi vill ju tex inte behöva gräva om landet flera gånger per år bara för att bråka med rotsystemet från asparna.
Hej. Jag är i sanning ingen expert på detta, men erfarenhet av sly har jag från en ständig kamp med det vid sommarstället. Jag har mest sly av björk och ek, och spettar, sågar och sekatörklipper flera gånger per säsong - det blir lite mindre för varje år eftersom jag tar en del med rötterna, men tid tar detta. De aspskott som ibland sticker upp tar jag så fort jag ser minsta tillstymmelse. Min erfarenhet är nämligen att just aspsly är särskilt livskraftigt och växtkraftigt, men inte slyar väl aspar så värst om inte större träd sågats ner, eller kanske gör de? Kanske är det så att grannen sågat ner några aspar? och att "bara" två är kvar? Aspar är kniviga, jag vet just nu inget lövträd som slyar så förbaskat som just asp (om man sågat ner några). Man brukar förorda ringbarkning på just asp, för att motverka slytillväxt. Det gäller att få upp rötterna, eller om man kan tänka sig det, kanske det funkar med roundup. Allt går med tålamod, så klart.
mvh Eklo
Aspen sprider sig lätt på öppna ytor om den inte hålls efter. Har den väl fått grepp, så finns den där. Det kan vara svårt att varken odla fruktträd eller något annat i det området just nu. Ni behöver först och främst komma till rätta med slyn, eventuellt fylla upp med ny jord ovanpå innan ni kan odla igen.
Stella-Polaris
28-01-2008, 23:11
Så länge grannens aspar står kvar så har du problemet... Kan ni inte komma överens så blir det inte lätt........

Stora mängder ficknings medel, i ditt sly, kan ev även ta kål på ursprunget.... oooooopppppssss skulle ju bara döda mitt sly...
Jan af Lisö
29-01-2008, 08:05
Kan inte du gräva ner en rotbarriär vid gränsen mot grannen ?? Vet inte hur djup den behöver vara, kanske räcker det med 50 cm? Vanlig takpapp av god kvalité borde duga och hålla i 25 år.
Har samma problem i min koloniträdgård. Det kommer skott "överallt". Jag har fudnerat på att barka av dem men kunniga personer har sagt att det ej kommer att göra någon nytta.
CITAT (Ralf @ 29-01-2008, 10:12)

Har samma problem i min koloniträdgård. Det kommer skott "överallt". Jag har fudnerat på att barka av dem men kunniga personer har sagt att det ej kommer att göra någon nytta.
Om de försörjs via ett moderträd, så är det nog ingen mening att barka skott. Det kommer bara att komma nya hela tiden ändå.
Så länge grannen inte fäller sina aspar så kommer situationen iallafall inte förvärras, men att lägga ett land ibland trädrötter kräver lite förberedelse. Det krävs rotspärrar runt landet och en djupgrävning innan ni anlägger. Omgrävning en gång per år, om än inte djurpgrävning, behövs för de flesta grönsaksland om man vill få frodiga grönsaker.
Att fruktträden inte växer bra (hur stor tillväxt är det?) kan ha många orsaker, och det vanliga i trädgårdssammanhang är inte att det är träd som konkurrerar om näring eller packar samman jorden utan gräs, dålig eller ingen bevattning vid torka, ingen jordluckring på många år mm.
tack för era svar! Att gräva en "vallgrav" runt landet för att blockera rötterna var smart, det har jag inte tänkt på. Skönt att höra att det inte är alldeles kört.
Gossen Ruda
30-01-2008, 08:03
Inflickar bara ett aspen har en väldigt utbrett men grunt rotsystem. Att odla utan att på något sätt få bort rötterna är nog svårt. Har du pratat med grannen och framfört problemet? Fast fäll inget UTAN att först ringbarkat och låtit dö och samtidigt hållit efter allt sly.
Nu när jag har förstått att det inte är de vuxna asparna som i första hand skjuter skott så är jag inte längre säker på källan till vår sly. Det kanske är nån stubbe som står på vår tomt. Vi ska hyra en stubbfräs och ta bort de vi har noterat till att börja med.
Asparna som står på grannens tomt är fullvuxna träd och med tanke på att vi har villa tomter på <1000 m2 så är det ett ganska stort ingrepp att ta bort sådana stora träd, både estetiskt och praktiskt så det är inte aktuellt.
Om det fällts asp nära där rotskotten (skott från rotsystemet till skillnad från stubbskott osm kommer strax intill stubben och frösådder som är plantor som kommer från frö) finns så är det mest troligt att skotten är från den/de individerna, dvs de fällda träden eller knipsade småskotten.
Men i övrigt lever träd ett komplicerat och fascinerande liv under marken. Uppvuxna träd har utbredda rotsystem som kan sträcka sig många tiotals meter utanför kronorna. Aspar kan dessutom ympa samman rötterna, dvs dela näring, och när en individ hotas eller fälls skjuter rotsystemen från flera rotympade träd skott för att deras individer ska överleva.
Men som sagt. Mest troligt är att skotten hos dig kommer från de träd som tagits bort och har de mest näraliggande rotsystemen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.