*Ulrica*
Börjar fundera på detta med buskar och mindre träd. Har röjt en hel del i vinter och vill i stället föra in lite mer nytto-betingade träd och buskar på gården. Och då menar jag inte en eller två häggplantor utan kanske 25 stycken och 15 fläder och 10 rönn och 20 korgvide osv. osv.

Jag vill ha sorter som finns i den svenska naturen, de ska vara friväxande, härdiga i minst zon 3 och får gärna gå att använda på något sätt. De som jag hittills har tittat lite på är: hägg, fläder, korgvide, rönn, hagtorn, oxel och hassel.

Passar någon av ovanstående att stå fuktigt?

Vart vänder man sig för att köpa billigt (V:a Götaland) om man ska ha så här många? Var handlar typ kommuner? Finns alla de som jag räknade upp att köpa? När ska man i så fall köpa och plantera? Vilken storlek, vad kostar det ungefär osv. osv.

Tips på andra sorter (inga tjusiga förädlade villaträdgårds-primadonnor)?

Jättetacksam för svar på några av frågorna!
Christer i Falköping
Köper du sådana mängder borde du kunna förhandla till dig ett bra pris var som helst tycker jag. Tyvärr är nog Hallbergs i Nossebro (Edsvära trakten) kommun bara en grossist, men ring dit och kolla. Bra firma att ha och göra med för mig i alla fall när jag hade handelsträdgården.
Christer.
*Ulrica*
CITAT (Christer i Falköping @ 28-01-2008, 21:13) *
Hallbergs i Nossebro
Satt just och kollade på deras hemsida:
"Obs! Vi riktar oss enbart till partikunder, dvs återförsäljare, kommuner, kyrkogårdar, anläggare, m.m."

Hm... kan man inte lura i dem att man är en anläggare? whist.gif
ingrid fuxwall
Hoppas du får många svar så att vi andra får tips.

Själv har jag en massa hassel numera sedan en glad hund for omkring med julens överblivna hasselnötter.
Fläder sprider sig genom bär och det borde även rönn göra

CITAT (*Ulrica* @ 28-01-2008, 21:29) *
Satt just och kollade på deras hemsida:
"Obs! Vi riktar oss enbart till partikunder, dvs återförsäljare, kommuner, kyrkogårdar, anläggare, m.m."

Hm... kan man inte lura i dem att man är en anläggare? whist.gif

På sitt sätt är du ju det
Stella-Polaris
Kolla med Skogsvårds Styrelsen nära dig var att köpa... Ofta säljs bärande träd till skogsägare att sätta i bryn och liknande.. Bra mycket billigare än att köpa på handelsträdgården..... Dock små plantor..
KURT
EWn del kan ju sticklingsförökas, om du inte har alltför bråttom.
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 29-01-2008, 06:20) *
EWn del kan ju sticklingsförökas, om du inte har alltför bråttom.
Jag är ganska otålig så det får bli att sistahands-alternativ...
Ska kolla det där med skogsvårdsstyrelsen...

Har hittat några företag som jag ska fråga. Visste inte det innan men det finns plantskolor som är för vanligt folk och så finns det partiplantskolor som är för plantskolor och liknande. Har jag tur kanske jag kan få handla på en partiplantskola.
Jag har ju lyckats köpa plastkrukor direkt från fabriken så... flirting.gif

Hur länge har jag på mej att plantera? Så länge de inte har slagit ut eller?
KURT
Är de krukade så kan man nog plantera i princip hela säsongen, även om man bör vattna mycket under sommaren.
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 29-01-2008, 11:22) *
Är de krukade så kan man nog plantera i princip hela säsongen, även om man bör vattna mycket under sommaren.
Fördelar/nackdelar med barrotade resp. krukade, förutom planteringstiden?
KURT
De barrotade är billigare eftersom de inte behöver ta upp dem och klippa rötterna på dem. Annars är barrotade naturligtvis lite osäkrare, om de varit uppe alltför länge så kan det bli problem. Men om man inte planterar dem i en rad (i en häck) så är det ju ändå lätt att ersätta någon om den inte skulle växa.
*Ulrica*
Har pratat med Hallbergs nu, mycket trevlig och hjälpsam snubbe får jag säga! Och det går bara tt handla där om man kommer upp i lite antal.

Det finns häckplantor som i princip är som pinnar bara och de är i buntar om 10 och de kostar runt 10:- styck. Sedan finns det buskplanta, ca 50 cm för runt 50-100:- beroende på sort och solitärbuske drygt 1 m för typ 400:-. Alla priser utan moms.

Bra för fuktig placering: korgvide, fläder och hägg.

Rönn finns även som buskar!
Stella-Polaris
Köp barrotade skogsplantor.... då får du dem för en 5:a styck!!!!

Prova tex hos Svenska Skogsplantor. Har inte dom så vet de vem som har
Christer i Falköping
CITAT (*Ulrica* @ 29-01-2008, 12:24) *
Har pratat med Hallbergs nu, mycket trevlig och hjälpsam snubbe får jag säga! Och det går bara tt handla där om man kommer upp i lite antal.

Det finns häckplantor som i princip är som pinnar bara och de är i buntar om 10 och de kostar runt 10:- styck. Sedan finns det buskplanta, ca 50 cm för runt 50-100:- beroende på sort och solitärbuske drygt 1 m för typ 400:-. Alla priser utan moms.

Bra för fuktig placering: korgvide, fläder och hägg.

Rönn finns även som buskar!

Visste väl att Hallbergs inte skulle vara omöjliga. En mycket bra firma att handla av!
Christer.
Lilla Sibirien
Om jag vore du skulle jag tänka mig för vad gälle fläder busken "Sambucus nigra" som kanske växer alldeles för bra hos dig i zon 3, den skjuter otaliga nya plantor med frö och kan nästan växa som ett ogräs hos dig. Men om det är den du vill ha så finns det säkert de i din omgivning som vore glad om du kom och tog vara på deras frösådd i maj månad. Jag har flädern i zon 4 och den frösår sig rikligt som jag varje år måste rensa bort för att den inte skall ta över. Det finns andra fläderbuskar med mindre växtkraft, men om dessa går att safta och sylta vet jag inte.
Huggorm
Fågelbär är ju ytterligare ett bärande träd som hör till den svenska floran och klarar sig i zon 3 smile.gif

Fläder verkar vara starkt växande, på ett hygge i närheten av där jag bor har det kommit mängder med fläderbuskar. Säkert 50-100st på några få hektar. Snabbväxande också, de har kommit betydligt längre än björkar och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon