Jag sålde bara några tomatplantor i en liten marknad förra året och har därmed ingen erfarenhet vad som efterfrågas i dom större marknader ?
Perenner ? chilisar ? penseér ?
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2008, 08:46
Penseer som säljs superbilligt på många matbutiker tjänar man nog inte så mycket på men är marknaden tidigt så man inte kan sälja så mycket annat (pga kyligt klimat) så kan man nog ändå sälja en del ifall man satsar på lite mer udda sorter.
Är marknaden senare typ sent i maj brukar sånt som tomat, chili, squash, kryddväxter (gärna lite mer udda typ stevia och marockansk mynta) sälja. Mest intresse från kunderna får man nog om man har många och lite roligare sorter av ex. tomat och chili. Tomatsorter som Totem och Tiny Tim som ofta säljs i matbutikerna till ett lågt pris kan man skippa, satsa på mer udda sorter som folk annars inte brukar hitta i butik, även jag som har massor av plantor hemma brukar handla ifall jag hittar något sådant stånd på en marknad, någon planta av en udda och rolig sort kan man ju alltid hitta plats för.
Jag tror dock att vad man än säljer måste man marknadsföra bra ex. en stor skylt med info om att man ex. har stort sortiment av ovanliga köldtåliga ryska tomatsorter. (ord som ovanliga och sällsynta verkar locka folk, även jättevanliga växter som folk sätter till ovanlig till på ex. Tradera verkar säljas till höga priser).
Då ska jag satsa på "ovanliga" , det är nog inget problem
kerstin z5-6
29-01-2008, 11:22
fast blir inte det lite trist ? jag väljer de fröpåsar som för MEJ är oumbärliga .. sår alla och tar överkottet -när jag planterat ut o lagt av mina egna -Till växtmarknader..
Perenner brukar aldrig vara något större problem att bli av med där
Jag har odlat växter till försäljning några år nu. Vad folk frågar efter har varierat väldigt från år till år. Jag tycker det verkar som om vi påverkas mycket av trädgårdstidningar och liknande. Om man visste vad det skulle skrivas om i maj- juni skulle man kunna börja odla det nu. Jag spekulerar vilt nu men jag tror att plantor av tomat, gurka, gyllenbär och liknande kommer att efterfrågas
De vanligaste sommarblommorne säljer alltid bra.
Jag tror många på våren/försommaren är ute efter växter att sätta i blomlådor, balkonglådor, amplar, mm.
Förra året var det första för mig att sälja på Växtmarknad och det mesta såldes.
jag hade gjort en pärm med namn,bilder och växtsätt. Bara för dem att titta i. Många vet inte vad det blir för blommor. Det som försvann först var Clitoria ternata,+ olika blomman för dagen med kruka och spalje. Ettåriga Riddarsporre, törnrosas kjortel, Ovanlig flikigDigitalis.
+alla som var nya för året var lättsådda. Olika Basilika sorter också
bra idé detta med en pärm.
jag hade skyltar , men där kunde man inte skriva ordentlig info och inte heller han en ordentligt bild.
Så en pärm ska fixas här under långa vintern .....
Maggan H
27-07-2009, 14:39
Jag skrev också ut bilder och lite info om växten, det uppskattades av besökarna. De frågade efter kryddor, gräs och lavendel så det ska finnas med nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.