Full version: Apophis
skogstroll
Usch låter ju inte så kul det här http://www.aftonbladet.se/nyheter/rymden/article1722120.ab unsure.gif
LadyG
Njae, jag tror det är en ganska överdriven risk. Med astronomiska mått är det säkert nära, men inte annars som vanligt.
Myosotis
Du får väl ducka!
skogstroll
Läste nånstans att man får dra till andra sidan jordklotet giggle.gif
Piccante
När jag läste rubriken i tråden först så tänkte jag: -hur ser en Apophis ut ? och varför kan inte skogstroll plantera en sådan utan att jorden hamnar på vägen? duh.gif

Sen läste jag tråden och polletten föll ner.....

Låter ju lite oroväckande. Dessutom kommer den passera jorden fredagen den 13e ! Men det är inte förrän 2035 som det kan bli allvarligt och till dess borde man kunna tänka ut hur man ska kunna styra iväg den om den ändrar kurs....
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 14:40) *
När jag läste rubriken i tråden först så tänkte jag: -hur ser en Apophis ut ? och varför kan inte skogstroll plantera en sådan utan att jorden hamnar på vägen? duh.gif

giggle.gif
LadyG
"The Apophis potential impact is a highly unusual, even unique case. Due to its close encounter with the Earth in April 2029, and its Earth-like orbit, a relatively inexpensive low-technology deflection technique will suffice to divert it from an Earth impact in 2036, should that condition eventuate."
http://impact.arc.nasa.gov/news_detail.cfm?ID=165

Artikeln skrevs redan 2005.
AB är lite sent ute smile.gif

En artikel till, som är bättre (också från 2005) än DN's f ö:

"Currently, NASA estimates that asteroid Apophis (previously known as 2004 MN4) has a 1 in 5500 chance of hitting Earth in 2036. That depends on whether the asteroid sneaks through a 600-metre-wide region during its close swing past Earth in 2029.

If it threads through that keyhole, its orbit could be perturbed, possibly putting it on a collision course with Earth in 2036. But until radar observations of the asteroid are taken in 2013, it will remain unclear where Apophis is headed."
http://space.newscientist.com/channel/sola...d--for-now.html
anna_rispan
Jag antar att det är nån slags komet?? Tänkte slippa klicka in på aftonbladet...

Kometer som närmar sig jorden brukar ju märkas i böcker. Tex i Emil i Lönneberga och i Tove Jansson Kometen kommer. Den senare vill jag läsa för den har jag bara hört talas om...

Hoppas att den inte krockar med jorden.
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2008, 15:33) *
Jag antar att det är nån slags komet?? Tänkte slippa klicka in på aftonbladet...

Då kan du ju klicka på min länk från New Scientist istället, en bättre och faktamässigt mer välgrundad artikel från två år tidigare smile.gif
anna_rispan
Ja tack! smile.gif Jag tror och hoppas att jag förstod det mesta. NASA kan tänka sig att putta bort det om den skulle åka igenom ett speciellt område i rymden.

Att det vågar! Tänk om de puttar lite fel så klumpen garanterat krockar med jorden...
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2008, 15:53) *
Ja tack! smile.gif Jag tror och hoppas att jag förstod det mesta. NASA kan tänka sig att putta bort det om den skulle åka igenom ett speciellt område i rymden.

Att det vågar! Tänk om de puttar lite fel så klumpen garanterat krockar med jorden...

Området i fråga är 600 meter, så risken är väl inte så stor. 1 på 55 000 har jag för mig, det är ju inga odds jag skulle spela på unibet med iaf...

Fast om de måste får de ta till teknik de aldrig provat förut, så det är nog lite spännande att jobba på NASA då. smile.gif
Aqvakul
Inte första gången man varnar för sånt, brukar inte bli nåt annat än i tidningen.... whist.gif
Piccante
CITAT (aq42 @ 29-01-2008, 16:18) *
Inte första gången man varnar för sånt, brukar inte bli nåt annat än i tidningen.... whist.gif

Kvällstidningar har en förmåga att förvränga det mesta av fakta. denna gången har man väl varit lite orolig på riktigt men som det stod i någon av artiklarna att vi vet ju först när den har passerat om den ändrade kurs pga jordens dragningskraft och om risken då ökar för en kollision nästa gång. Det handlar ju om ganska många år till dess så man hinner nog beräkna dess bana flera gånger om och komma på hur man skulle kunna "putta" tillbaka den ut i rymden om den kom för nära.
Myosotis
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2008, 15:33) *
(...) Tänkte slippa klicka in på aftonbladet...
(...)

Smart drag. Jag klickade och datorn hängde sig. Man brukar inte kunna öppna tidningssajter när man har så taskig internetuppkoppling, men att behöva starta om datorn... thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon