Full version: Rota bouganvillea?
mjaumuffins
`Hur i hela vida världen förökar man en bouganvillea med stickling? Det är nämligen så att vi i skolan (går i trädgårdsskola) idag har tagit sticklingar ur "djungeln" (ett område i växthuset där det finns massor av olika krukväxter), och läraren sa att under den tid han har jobbat där har ingen elev någonsin lyckats att rota en bouganvillea.. Är det någon som har tips hur man kan göra så jag möjligtvis kunde bli den första?! rolleyes.gif
mjaumuffins
Ingen som ens har försökt föröka en bouganvillea/trillingblomma med stickling?? confused.gif
KURT
Jag har ingen som helst praktisk erfarenhet. Men söker man på det, så ser det inte ut att vara speciellt svårt!
Hans i Värmland
Ta en stickling som har börjat bli en aning vedartad och sätt i en kruka med sandblandad jord.Vattna och sätt en plastpåse över och 22 grader i jorden så börjar den gro. Tror jag.!! Jag har planterat i Afrika men inte här.
Åsa E
Jag har lyckats rota sticklingar i vatten. Sticklingarna placerades i en stor flaska med toppen avskuren. Sedan satte jag tillbaka toppen på flaskan igen, utan kork. Då blev det som ett litet växthus med ventilationshål i toppen. Flaskan ställdes under lysrör och det var varmt, kanske närmare 25 grader.

Tyvärr torkade sticklingarna ut när jag reste bort tio dagar och överlät vattningen åt mina föräldrar. sad.gif Så jag fick aldrig möjlighet att plantera dem i jord. Därför vet jag ju inte med säkerhet om de skulle ha överlevt flytten till jord, men det brukar fungera med andra sticklingar som man har rotat i vatten.

Prova detta så kanske du blir den första som lyckas! tummenupp.gif
stella08
Jag funderade på det själv ett tag men har läst någonstans i svenska källor att det är ganska svårt att lyckas med det på våra breddgrader. Det krävs undervärme, extra belysning m m ... Och så tar det jätte lång tid.
Nu vet jag inte hur det är på den ort du bor, men på Weibulls i a f under en kort period i februari-mars kan man köpa pyttesmå pigga sticklingar av alla möjliga bouganvillea sorter för ganska billig peng. Vilket jag också gjorde förra året. Det är mycket roligare än att köpa vuxna plantor.
Men i alla fall lycka till om du nu ska försöka, hoppas att du lyckas! rose.gif
mjaumuffins
Tack för alla svar... smile.gif Kanske det skulle lyckas om jag gör som Åsa hade gjort, med flaskan... Och sätter i skolans växthus där de för tillfället driver upp bland annat tomatplantor och sommarblommor, så där borde det vara tillräckligt varmt tycker man wink.gif Ja, det skulle vara roligt att lyckas biggrin.gif
mamamaggan
Lycka till , håller tummarna!

Ska försöka själv också med den metoden ! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon