torvan
Jag har en rundel mitt i mitt trädgårdsland
med en liten blå plantering.
Hittills har jag haft blå snokört men den
blir så skräpig på sensommaren.
Så nu står valet mellan linet eller isopen med
limefröna blad.
Den bör blomma så länge som möjligt och jag
har sett lite olika uppgifter om det.
Är det nån som har erfarenhet och tips att ge
mig? rolleyes.gif torvan
Karin M i zon 5-6
Hej Torvan!
Jag har några plantor anisisop, vilken jag är nöjd med. Fin i buketter, tidig och "fyllig". Den limefärgade (bladen), vilken är den jag har, är fin och användbar i buketter. Den luktar, i mitt tycke, tyvärr inte så gott om man tar på bladen. Men smaken är ju som baken - delad! wink.gif Lin är också fint, så vad jag röstar på går inte att säga! Lycka till med ditt val! wink.gif
//Karin
Gåsis
Jag skulle inte välja varken eller. Klockfacialalia eller Prins Gustavs öga är absoluta favoriter här. Lite låga kanske om man jämför med vad du har men dom blommar länge och ser inte skräpiga ut. Mitt lin som är perennt har ganska kort blomningstid och är inte så kul efter det. Det lin jag odlar bara över sommaren är bättre och håller sig finare men blommorna blir ganska glesa efter ett tag.

/Åsa
Lupina
Jag har anisisop på flera ställen i trädgården och den älskas av bin och humlor. Blommar tills frosten kommer, och klipper man bort överblommat (bra att göra eftersom den lätt frösår sig), kommer det nya blommor, den blir alltså buskig och fin. Den behöver heller inget stöd.
Boxer
Ageratum 'Blue Mink', blommar hela sommaren. Den jag sår själv blir högre än de plantor jag ser i affärerna.

kinesisk riddarsporre

himmelsblomma

praktmire

Ophelia
Jag gillar stäppsalvian väldigt mycket. Den tål att klippas ner och kommer snabbt tillbaka med ny blomning och så kan den hålla på fram till frost tummenupp.gif

Annars tycker jag att anisisopen med limefärgade blad är väldigt snygg smile.gif
torvan
Oj, tack för alla svar!
Nu är jag ännu mer förvirrad w00t.gif
Funderar faktiskt på Ageratum istället.
Har aldrig testat den, tycker det svenska
namnet leverbalsam är så fult tongue.gif
Men den kan nog bli jättbra där med sin
långa blomningstid och täta blommor.
Min tanke var från början att ha en
vattenspegel i mitten men det funkade
inte så bra. Om jag inte tar öl istället
för vatten till våra små vänner...
torvan
Bee
När sniglarna ätit upp min praktriddarsporre förra året hittade jag en annan typ i trädgårdsaffären, Delphix Blue. Den blommade hela sommaren med en intensiv blå färg. Sniglarna gick inte på den! Hittar ingen bra info om den men en typ av riddarsporre är det, blev ca 35-40 cm hög och skräpade inte.

Jag hittade - och lånade -en bild på nätet som påminner om den. Färgen stämmer bra. Hoppas min har överlevt regnperioden så att den kommer sig i år också.

Åberg
Jag tycker du ska välja berglin, linum perenne. Det år en lättodlad favorit som blommar länge. Jag hade anisisop ifjol och den var jättefin. Men blomman är inte riktigt blå, den går lite åt lila. Den är inte helt härdig här hos mig men den fröar alltid av sig så man får nya plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon