rosita
Behöver man ha ljus vid övervintringen, eller räcker det med +5 grader och det dagsljus som finns?

Funderar på om det är bättre att övervintra i växthuset än i förrådet med extraljus och +5 grader.

Det jag vill övervintra är fuchsia, pelargon, passionsfrukt, pepino, klockranka, livsträd(tror jag) och physalis.
MariaS
JAg skulle nog inte ta bort mina ramper i växthuset över vintern. Jag övervintrar ungefär de växter du skriver och bl.a. pelargonerna har fortfarande inte slutat blomma.
Ljus och frostvakt är nog ett måste.
rosita
För min del spelar det ingen roll att de inte blommar under vintern. Jag tror det kan vara bra att de får vila. Sen är jag lite snål och vill inte offra alltför mycket energi (i form av elektricitet). Mina pelargoner övervintrar nu helt mörkt i 5 grader och det funkar.

Hur gör ni andra?
Mu i myllan
Hej hopp,

Jag har isolerat med bubbelplast och dessutom ställt ett plastvävthus inne i växthuset. På så vis har jag kunnat ha 2 olika temperturnivåer. 9 och 5 gr. Bortsett från ett par strömavbrott, som berodde på överbelastning på säkringen, har det fungerat jättebra. Inget ljustillskott, ingen sol - för vi har inte sett någon - men det blommar hej vilt där inne.
Änglatrumpeter, potatisblomma, pellisar, fuchsior och snowflake. Lite vatten var tredje vecka och en pratstund då och då...
Min slutsats är att det blir aningen dyrare men å andra sidan får du igång allt så mycket snabbare och lättare.

Lycka till
rosita
CITAT (Mu i myllan @ 30-01-2008, 00:35) *
Hej hopp,

Jag har isolerat med bubbelplast och dessutom ställt ett plastvävthus inne i växthuset. På så vis har jag kunnat ha 2 olika temperturnivåer. 9 och 5 gr. Bortsett från ett par strömavbrott, som berodde på överbelastning på säkringen, har det fungerat jättebra. Inget ljustillskott, ingen sol - för vi har inte sett någon - men det blommar hej vilt där inne.
Änglatrumpeter, potatisblomma, pellisar, fuchsior och snowflake. Lite vatten var tredje vecka och en pratstund då och då...
Min slutsats är att det blir aningen dyrare men å andra sidan får du igång allt så mycket snabbare och lättare.

Lycka till

Det låter bra! Har du då 2 olika värmare? Har du bilder på hur du gjort?
kerstin z5-6
Det där beror väl snarare på om förrådet är ihopbyggt med huset och håller tempen + 5 grader själv" sas .. i så fall kostar ljuset du måste ha i form av två lysrör 14 tim lika mkt som två glödlampor 14 tim /dygn
Ska du ha fläkt som värmer växthus till +5 , blir det betydligt dyrare
rosita
Som jag har det nu är en högtrycksnatriumlampa som täcker ca 10m2, förrådet håller själv ca3-8 grader varmt. Om jag ska ändra så jag har övervintringen i växthuset, så behövs en fläkt, men inget extraljus. Kostnaden för högnatriumlampan är ca 40 öre/tim x 12 och kostnaden för växthusfläkten 0,7 - 2 kr/tim x 24, så visst blir det dyrare med fläkt!

Men så funderar jag på om jag under våren ska ha förkultiveringen också i växthuset, behövs ju högnatriumlampan där också och den ger ju lite värme med... g.gif Och så känns det skänt att ha allt på ett ställe!

Eller ska jag ha övervintring i förrådet och förkultivering i växthuset utan lampa? g.gif

Eller övervintring i växthuset och förkultivering i förrådet? sleep.gif

Hur hade ni gjort?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon