Peter i Norrköping
Jag är ny på denna sajt. Mitt trädgårdsintrese är också relativt nytt. Jag vet inte om nybörjare får plats här. Jag har läst mycket av konversationen på denna sajt och tycker att det verkar trevligt och lärorikt.
Jag har nyligen flyttat in med min familj i ett radhus i Norrköping, trädgården var i mycket dåligt skick. Jag hade tänkt lägga in några bilder på den men bilderna fick inte plats ??.
Jag har ägnat hela sommaren åt att rensa bort gammalt skräp och ogräs samt jordförbättrat både gräsmatta och rabbatter.
Gräsmattan har jag klippt ned och vertikalskärt samt ganska grundligt toppdressat och hjälpsått, det verkar som att den artar sig fint, målsättningen är att barnen skall kunna gå barfota på den och tycka det är mysigt, utan att få sickor och annat vasst i fötterna.

Rabbaterna, som består av kraftig lerjord har jag jordförbättrat med Kögödsel, barkmull, kalk, gräsklipp samt lite torvmull.

Nästa sommar har jag tänkt att det skall finnas växter däri.

Min fråga är när jag planterar ?

Jag har tänkt mig Rosor, Pioner, Tagetis, Löjtnatshjärta, lökar till försommaren typ: krokus, snödroppar, tulpan mm. Köksväxter typ persilja, dill, sallad mm.

Vad kan man sätta som blommar sent eller står sig augisti-september ?

Tacksam för tips eller några råd.

Jag skall försöka få till det med mina bilder. Kan vara kul att i albumet ha hur det såg ut före och hur det blev sommaren 2004.

Peter i Norrköping
Eva i Norrköping
Såklart att nybörjare får plats här också! Du, vi bor ju i samma stad, jag rekommenderar att du åker ut till Billbäcks i Svärtinge och tittar på deras visningsträdgårdar. Där kommer du att få många idéer. Lycka till!
Fialotta
Hej Peter och välkommen
och grattis till ditt hus o trädgård rolleyes.gif
Löjnadshjärtan och alla vårlökar kan börja sätta ner nu...så
kommer det så snällt i vår.
Ska bli kul att få följa din trädgård Lycka till!
Mi70
Hej peter!

Jag har också radhusträdgård och det är faktiskt bra mycket svårare och en större utmaning att få en bra trädgård i en radhusträdgård, som ju ofta är begränsad kraftigt i utrymme, än i en stor trädgård!

Jag har ett gavelhus och trädgård runtom så att säga. Jag tycker det viktigate med en liten trädgård är att ändå skapa små rum i den, fastän den är liten så går det, bara man minskar skalan en del! Du skall också tänka vad ni skall ha trädgården till, och det verkar du ha gjort, en yta för lek (gräsmattan) en yta för köksväxter och en yta för planteringar. Säkert finns det också en uteplats. Ett förslag är att arbeta med avgränsingar i trädgården för att skapa rum i den, bara gräsmatta och planteringar utmed väggarna i trädgården kommer att se ganska trist ut. Jag tycker om trädgårdar i vilka man kan gå in och inte ännu se hur hela trädgården ser ut. Fastän radhusträdgården är liten är detta också möjligt att uppnå! T ex kan du avskärma uteplatsen med hjälp av vinbärsbuskar planterade i rad, buskarna bildar en liten häck planterade på rad tillsammans och du har ändå nytta av busken. Du kan också mycket lätt och luftigt avgränsa t ex gräsmatteytan från köksdel och planteringsdel genom störar du slår ner i marken, helt enkelt 2-3 m långa slanor från skogen som du kvistat av. Runt slanan planterar du i god jord humle (flerårig), bokharabinda (flerårig), blomsterböna (ettårig), klättrare vilka alla har en enorm växtkraft. Dessa klär in stolparna snabbt och skapar en vägg av grönskande pelare som ändå släpper igenom ljuset och kring vilka man kan röra sig. Fundera innan du gör något hur ni rör er i trädgården och planera den efter dessa rörelser. Var inte rädd för att inkräkta på den öppna ytan, dela upp, avgränsa och skärma av - växter kan alltid flyttas! Jag flyttar mina växter ofta innan jag blir helt nöjd med placeringar!

Och visst får nybörjare plats här också, välkommen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon