Full version: vad odla-zon 7?
hestbak
Hej. Ny här på forumet och ny i det här med odling.
Undrar vad man kan odla i zon 7, eller vart man kan få tag på info. Har kollat lite på fröer.nu, men i infon där om fröerna står inget om vilken zon dom passar i. Det jag är intresserad av grönsaker. Är det något som är absolut nej-nej, eller tror ni man kan försöka med det mesta? Om man ordnar lä och rätt jord? Eller är jag för optimistisk?
Hoppas på svar här.
MVH
hestbak
hestbak
Och hur vet man vilken sort man ska välja? Jag menar, det finns ju flera varianter av tex aubergin, tomat osv.
Hur vet man vad som är bäst?
RibesRubusVitis
Om växterna bara odlas på sommaren, är väl zonindelningen inte intressant? Dvs zon 7 kan ju då vara zon 1, Tornedalen får rentav mer sol än Skåne...
Det brukar däremot ofta stå hur lång tid dom behöver för att gro och utvecklas. Välj sorter som växer fort.
Felicia
Ja, eftersom vi har sånt bra ljus i norrland på sommaren så brukar det fungera bra även med sådant som står lägre zoner på. Beror ju också på om det är blåsigt eller lä där man ska odla för det gör en himla skillnad.
Angående tomater så har jag testat mig fram under åren, brukar så några favoritsorter plus någon ny sort för att testa varje år. Mina favvisar som jag haft många år är Dansk Export, Bloody Butcher och Garderners Delight. Dom verkar väldigt tåliga (har dom i växthus).
kerstin z5-6
Grönsaker och ettåriga växter -som sommarblommor har inga zoner
vad gäller perenner finns flera som går bäst i z4-7 men sämre i 1-3
Övriga perenner är det 5 sorter jag misslyckats med -alla andra växer utmärkt och därav bör inte heller perenner zonindelas tycker jag
Den enda gång du bör vara uppmärksam på zonen är vid köp av vedartade växter , träd buskar osv .. där kan den vara en fingervisning -inte mer
Tosan
I grönsaksväg går det mesta... däremot brukar jag försöka välja sorter som ska bli färdiga tidigt, sånt som mognar först i oktober-november är ju rätt ointressant här uppe. Man får försöka läsa på påsarna lite bara.
En del saker, tex paprika, kan vara väl värt att så redan nu och ställa under lysrör/lågenergilampa.
Gåsis
Nä, jag tycker inte riktigt det stämmer. Inte om man odlar bara på friland. Det går kasst att odla tex japanska kålsorter för dom vill bara gå i blom av vårt ljus. Tomater får man välja sorter väl för att få dom mogna på friland, bönor har för kort tid i jorden om man inte tar rätt sort.

Vad som går bra är dill, persilja, palsternacka, morot, kålrot, broccoli som förkultiveras, rödbetor, ruccola om man skördar flitigt, snabba bönor, ärter, lök och en del annat. Viktigt är att läsa på hur lång kultiveringstid det är. Inte något som är klart efter augusti för då är det redan frost här. Jag räknar min odlingssäsong från mitten av juni till mitten av augusti och med kalla nätter.

/Åsa
hestbak
Tack för alla svar!
Så zon-indelningen är alltså inte så "noga"?! Det jag har kollat på är snabbväxande/mognande växter, mest för att jag inte har lust att vänta i evigheter på att få äta det jag odlat.. naughty.gif Men då har jag alltså tänkt rätt. Vad skulle mangöra utan ett forum när man är novis? thanks.gif
Största problemet verkar vara att få tag i den isländska potatisen. Den skulle jag verkligen vilja ha. Har kollat lite på nätet på dom röda som finns i Sverige, det var någon sort dom liknade den. Men, jag vill ju ha den isländska! Ibland är man för kräsen.. Eller envis..
Lady Hamilton
Smultron går också bra Men tänker du så plantorna själv och få bär i år så måste du så dessa ganska snart. Eftersom de har väldigt lång gronings och utvecklings tid från frö till färdig planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon