Full version: röd potatis
hestbak
Som jag skrev i mitt första inlägg, är ny i det här. Och har tusen frågor...
Röd potatis, som den som finns på Island, går den att få tag på här i Sverige? Vad heter den?

//hestbak
KURT
Jag vet inte vad de har för potatis på Island, men det finns många sorters röd potatis. Boken Potatis i Norden kan vara en bra start.
torvan
Den har pratats om i "potatistråden" här,
Raudar islenskar heter den.
torvan
hestbak
Tack för svaren! Nu kanske jag hittar den.
Pirum
Raudar Islenskar får du tag på från nordiska genbanken, den har 'artikelnummer' NGB3149. Man bör kontakta dem i god tid, det kan ta ett par månader innan man får dem. Och man får bara 5.

http://www.nordgen.org/ngb/index.php/skand...nt/view/full/2/

Rätt god.

Fast den är inte så fasligt röd, speciellt inte efter kokning. Är man bara ute efter det röda är kanske Red Duke of York bättre, den finns i en del trädgårdsaffärer nu i vår antar jag.

Piccante
CITAT (Pirum @ 30-01-2008, 18:29) *
Raudar Islenskar får du tag på från nordiska genbanken, den har 'artikelnummer' NGB3149. Man bör kontakta dem i god tid, det kan ta ett par månader innan man får dem. Och man får bara 5.

http://www.nordgen.org/ngb/index.php/skand...nt/view/full/2/

Rätt god.

Fast den är inte så fasligt röd, speciellt inte efter kokning. Är man bara ute efter det röda är kanske Red Duke of York bättre, den finns i en del trädgårdsaffärer nu i vår antar jag.

Har inte hört talas om någon av sorterna. Menar du att Red Duke of York är "röd" så att den ser riktigt röd ut även inuti? Precis som blå Kongo är blå? Rödskalig potatis har jag sett förr men aldrig någon röd helt igenom.
hestbak
Det är smaken jag är ute efter, och som ett minne från Island.
Men nu har jag fått hjälp av Pirum, som guidar mig runy på NGB´s hemsida. Tycker den är lite förvirrande..
Tack igen, alla för hjälpen.

Och av någon anledning fick jag för mig att Pirum var en kvinna.. Jag ber så hemskt mkt om ursäkt..
Pirum
CITAT (Markus_H @ 30-01-2008, 19:58) *
Har inte hört talas om någon av sorterna. Menar du att Red Duke of York är "röd" så att den ser riktigt röd ut även inuti? Precis som blå Kongo är blå? Rödskalig potatis har jag sett förr men aldrig någon röd helt igenom.

Nejnej, menade att skalet är väldigt rött på Red Duke of York, sorry om jag var lite oklar smile.gif Köttet är gulaktigt.
Det finns en, eller flera, potatissorter som är mer eller mindre röda rakt igenom, men jag har inte sett dem i Sverige. Röda potatisar i Sverige är på det bästa lite rosa längst ut i köttet närmast skalet. Tror jag har nån bild av Raudar Islenskar i genomskärning, den 'blödde' igenom en smula in i köttet tror jag...men hittar ej nu.

All Red, en amerikansk sort vad det verkar :

http://www.foodreference.com/html/fallredpotato.html
Tror den tappar en del färg vid kokningen dock.

Cranberry Red:

http://www.territorialseed.com/product/1351/7

Synd man inte får beställa dessa till Sverige. Men det är ju restriktioner för att skydda oss från att potatissjukdomar vandrar från kontinent till kontinent.

CITAT (hestbak @ 30-01-2008, 20:06) *
Och av någon anledning fick jag för mig att Pirum var en kvinna.. Jag ber så hemskt mkt om ursäkt..

Helt ok, du är ju rätt ny här wink.gif Vanligen brukar mitt omständliga språkbruk och fascination för oväsentligheter och trams indikera att jag är man...smile.gif
Piccante
Tackar Pirum för potatislektionen. Dum fråga kanske jag vet att man av tradition sällan frösår potatis men om man inte får importera knölar och sätta kan man inte ta frön ? Eller blir inte fröförökad potatis sortäkta? Det är ju inget bra sätt att föröka potatis på om man vill ha skörd hemma i landet för frö måste ta längre tid från sådd - färdig knöl än sättpotatis gör men för att få in och odla upp utsäde? Röd potatis skulle ju se häftigt ut att servera.
KURT
CITAT (hestbak @ 30-01-2008, 21:06) *
Det är smaken jag är ute efter, och som ett minne från Island.
Men nu har jag fått hjälp av Pirum, som guidar mig runy på NGB´s hemsida. Tycker den är lite förvirrande..
Tack igen, alla för hjälpen.

Samma potatissort som odlas på olika ställen kan smaka väldigt olika. Det kan bero på sammansättningen av jorden, men också på t ex klimatfaktorer, ljus e t c . Mandelpotatis odlad i norr är något helt annat än mandelpoatis odlad i söder! Så du kanske får anlägga ett potatisland på Island också?
hestbak
CITAT (KURT @ 31-01-2008, 07:10) *
Samma potatissort som odlas på olika ställen kan smaka väldigt olika. Det kan bero på sammansättningen av jorden, men också på t ex klimatfaktorer, ljus e t c . Mandelpotatis odlad i norr är något helt annat än mandelpoatis odlad i söder! Så du kanske får anlägga ett potatisland på Island också?

Jaha, så det är så det fungerar. Men det stämmer ju, eftersom höet tex är näringsrikare (oftast) där än här.
Jaja, får väl sätta i några hinkar på pojkvännens balkong i Reykjavík då.. haha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon