*Ulrica*
De har stått i källaren i ca. 10 grader under lysrör. Jag har inte kunnat låta bli att vattna för de har sett så förskräckligt torra ut och de torkar upp lika fort igen. För ca. 1,5 månad sedan började vissa blad se lite torra och gula ut, nu ser alla fyra pelargonerna ut såhär:

[attachment=12462:pelargon1.jpg] [attachment=12463:pelargon2.jpg]

Vad kan det vara för fel? Vad ska jag göra?

Jag kan också passa på att fråga när det är dags att plantera om, klippa ner och ta upp dem i fönstren?
MariaS
Lugn Ulrika. kompiskram.gif Det är ingen fara. Eftersom du har haft dem under belysning och +10, börjar det bli dags att plantera om. De har helt enkelt gjort slut på all näring så här års.
Plantera om nu och passa på att ta några sticklingar. Sen fortsätter du att ha dem under belysning i två veckor. Därefter kan du börja vänja dem sakta till varmare klimat.
Alexander-VG-zon3
det gör inget att dom tappar bladen , mina egna är i en mörk källare som håller ca +10c . och dom ser värre ut än dina men till våren igen grönskar dom

jag tar ute mina när det är på över +5c sedan när dom börjar växa planteras dom om .

annars ska man ha dom i fönstret så plantera om i slutet av feb
*Ulrica*
puh! blush.gif

Ok, bra. Maria - du är en klippa! wub.gif
Men... kan jag klippa och plantera om samtidigt? Är det inte något om att det ena ska vara före det andra och att det ska gå tid emellan?
MariaS
Du kan vänta med att ta sticklingar några veckor, men dina plantor ser så kraftiga ut, att jag inte tror att det är någon större fara. Men ta inte för många.
I slutet av februari kan du klippa ner dem till 10cm över kruk-kanten och sätta sticklingar på det med.
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 29-01-2008, 18:41) *
I slutet av februari kan du klippa ner dem till 10cm över kruk-kanten och sätta sticklingar på det med.
Oj!? Så mycket!? Men då blir dom väl inte större för varje år?
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 29-01-2008, 19:23) *
Oj!? Så mycket!? Men då blir dom väl inte större för varje år?

Jag klippte ner Dr Westerlund i februari förra året till 10cm. Nu är han en meter! De växer, jag lovar. Kan föresten (efter egna tester) rekomendera hasselfors pelargonjord. Nästan för bra.
Alexander-VG-zon3
klipp efter ett bladpar ,, som maria säger våga klipp !!

jag har klippt ner pelargonerr till 5mm (glömde dom ute i frost ) men den är lika fin som innan , min sköt skott från rötterna och andra sovande ögon .
aldo
Maria S-----Fick du blommor på Westerlund när du klippte i februari ??
MariaS
Det är Dr Westerlund som växer "i" änglatrumpeten. Blomma syns mitt i bild. Har blommat oavbrutet sedan Juli. På den andra bilden syns fler "misshandlade" pelargoner.
3 februari står redan inskrivet som klippdatum i år.
[attachment=12505:Växthuset_08_01.jpg][attachment=12506:Växthuset_08_01.1.jpg]
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 29-01-2008, 22:11) *
hasselfors pelargonjord. Nästan för bra.
Tack för tipset!

CITAT (flaxss @ 29-01-2008, 22:14) *
jag har klippt ner pelargonerr till 5mm
OJ! Ok.... det var värst.. ohmy.gif
aldo
Jag upplever dock den sk pelargonjorden som mycket hård i krukan efter ett tag thumbdown.gif

Jag har en helt annan favoritjord rolleyes.gif
LindaLunda
Jag planterar om mina i ren påskogössel. Klipper enbart de jag vill ta sticklingar på eller för att få någon att grena sig. Om du inte vill klippa ännu... eller plantera om kan du börja gösselvattna försiktigt. Vissa pelargoner måååste klippas andra klarar sig utan med och blir fina ändå. Det beror på sort. Dr Westerlund tillhör dem som växer så det knakar.
Jag har en jag inte klippt på 3 år. den växer nu som en liten bonsaii....likande sätt och är jättevacker.
Linda
aldo
Kogödsel i påse har jag till krukor / odling utomhus och det är 100 % tummenupp.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon