EKLO
Jag har letat som en galning efter lysrörsarmaturer med vanlig stickkontakt - men de verkar inte gå att uppbåda. En "trovärdig" expedit i en välsorterad lampaffär påstod också att han aldrig hört talas om att det skulle finnas att köpa.
Har alla ni som förkultiverar gjort era egna kopplingar/lämnat in era armaturer för att få det gjort? Har försökt läsa in mig på trådarna bakåt i tiden, men hittar inget om just detta...?

undrar Eklo
MariaS
Sätter tummen mitt i handen och skruvar för livet. crazy.gif giggle.gif (Använder jordfelsbrytare för säkerhets skull)
Skulle inte tro att det finns några ramper med färdig kontakt, utan det är bara gör-det-själv-varianter som finns på marknaden. Det är nog bara begagnat som kan ha färdigkopplat. Kolla på Röda korset eller liknande instutioner om det inte finns begagnade ramper.
Margith
Leta bland skrivbordsbelysning.
Jag har 3-4 olika såna lampor, några hänger i kedjor i taket, några hänger i snören, alla har stickkontakt.
marjan
willabgarden har lysrörsarmatur. Lysrör 2 gånger 36 w Stickkontakt med 2 meter kabel.
795 kr ,lysrör ingår
Gå in och kolla på www.willabgarden.se
jag hade turen förra veckan att köpa ett på röda korset för 30 kr.
*Ulrica*
CITAT (EKLO @ 29-01-2008, 18:46) *
Har alla ni som förkultuverar gjort era egna kopplingar
Min sambo säger att det finns lysrörsarmaturer med stickkontakter men har tyvärr inget tips. Annars lovar jag dej att det är superlätt att sätta på en stickkontakt! Tror tillockmed att det finns tydliga steg för steg instruktioner på nätet. Jag lovar hjälpa dej om du säger till!

CITAT (marjan @ 29-01-2008, 18:58) *
willabgarden har lysrörsarmatur. Lysrör 2 gånger 36 w Stickkontakt med 2 meter kabel.
795 kr ,lysrör ingår
Det är ju sjukt dyrt! Kan köpa likadan fast utan stickkontakt på Harald Nyborg för 200:-. Stickkontakten kostar väl typ 2 tior...
Irene_L
Mina har stickkontakter..allt fixat och klart när jag köpte dom. Jag köpte dom på Clas Ohlsson för 2 år sen.
MariaS
CITAT (marjan @ 29-01-2008, 18:58) *
795 kr ,lysrör ingår

Jo Willab vet att ta betalt! Sen inte nog med det, de tar 95:- för ett lysrör, som man batalar 33:- för på ICA! Dessutom är deras ramper vitmålade invändigt (Ingen riktig reflektor) och för enkelrör!

Nej Willab är bra på mycket, men när det gäller ramper får de nog tänka om!
Solstorm
Akvarieramper finns ju i massa olika längder, men de är dyra.
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 29-01-2008, 19:02) *
Min sambo säger att det finns lysrörsarmaturer med stickkontakter men har tyvärr inget tips. Annars lovar jag dej att det är superlätt att sätta på en stickkontakt! Tror tillockmed att det finns tydliga steg för steg instruktioner på nätet. Jag lovar hjälpa dej om du säger till!
Det är ju sjukt dyrt! Kan köpa likadan fast utan stickkontakt på Harald Nyborg för 200:-. Stickkontakten kostar väl typ 2 tior...

Tack för tipset - måste iväg och köpa mig några.

Det är inte speciellt svårt att sätta dit en kontakt - jag klarar det rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (MariaS @ 29-01-2008, 19:06) *
Jo Willab vet att ta betalt! Sen inte nog med det, de tar 95:- för ett lysrör, som man batalar 33:- för på ICA! Dessutom är deras ramper vitmålade invändigt (Ingen riktig reflektor) och för enkelrör!

Nej Willab är bra på mycket, men när det gäller ramper får de nog tänka om!

Nämen stopp! fear.gif Nu har du missförstått någonting här................
Willabs lysrörs armaturer har för det första riktiga REFLEKTORER båda alternativen är för DUBBELRÖR sedan varför de "kostar" beror på att de är GODKÄNDA för att användas även inne i växthus
Känner mig tvugen att rätta till dessa missar eftersom jag själv är ägare till 6 armaturer från Willab
Och de levereras "färdiga" för att hängas upp direkt i kedja (möjligtvis vill jag klaga på att de numera bytt ut "skruv huvudet" till spår för torx mejsel, det är en försämring mot för förut när man kunde använda "vanlig" spår mejsel)
Mica548
Hej,
Jag letade också efter färdiga lysrörsarmaturer med stickpropp, men gick bet på det och köpte i stället:
- Lysrörsarmatur 2 x 36 W på Jula. Extrapris nu, ca 195:-
- Jordad sladd med färdigmonterad kontakt på Bauhaus för 50:-
Eftersom jag har min inomhus så behöver jag inte tänka på IP-klassningen.

Monteringen är tokenkel. Följ bara Gelias elguide sid 12, det är bilder och allt. http://www.gelia.se/upload/273/gelia_elguide_allman.pdf

Jmf med eldragning i hus, där kablarna kan ha olika färger beroende på när huset är byggt är detta idiotsäkert - det tycker jag om!

Sen är det bara att skruva fast den eller sätta kedjor.

Lycka till!

/Mica
EKLO
Tack alla för erfarenheter och tips, ska nu fundera över tid och plånboksinnehåll med era svar som vägledning.

Eklo
ingrid fuxwall
I väntan på att jag ska komma mig för att köpa lysrörsarmaturer har jag byggt upp en "ställning" som når upp till lysröret i taket flirting.gif
Sedan låter jag lampan vara på dygnet runt, byter bara det som ska ha belysning
Anki V
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-02-2008, 20:26) *
I väntan på att jag ska komma mig för att köpa lysrörsarmaturer har jag byggt upp en "ställning" som når upp till lysröret i taket flirting.gif
Sedan låter jag lampan vara på dygnet runt, byter bara det som ska ha belysning

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Det här måste vi få se!

I min fantasi ser jag dig klättra upp och ner för en stege morgon och kväll med brickor fyllda med krukor under armen.

/Anki
ingrid fuxwall
CITAT (Anki V @ 03-02-2008, 20:32) *
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Det här måste vi få se!

I min fantasi ser jag dig klättra upp och ner för en stege morgon och kväll med brickor fyllda med krukor under armen.

/Anki

Ska ta kort och visa i morgon. Själv tycker jag att jag varit väldigt smart. Nästa hylla får ljus från en akvarielampa och fortsättningen ger sig själv
EKLO
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-02-2008, 20:57) *
Ska ta kort och visa i morgon. Själv tycker jag att jag varit väldigt smart. Nästa hylla får ljus från en akvarielampa och fortsättningen ger sig själv

Jag tycker det låter som en blandning av supersmart och livsfarligt, men så är jag ju lite lätt höjdrädd också... Lova att ta det varligt!

Mvh Eklo
noora
Jag lyckades köpa nån liten lysrörsarmatur med stickkontakt i en lampaffär, förmodligen är den till för skrivbord eller nåt. Jag har den i köksfönstret som extraljus till chilin när det är dags för sånt.

Mina stora lysrörsarmaturer satte vi stickkontakter på helt själva. Dom inhandlades begagnade från Rivners i Länna. Jag är supernöjd, speciellt nu när de är fastskruvade i en Gorm-hylla från Ikea så att det är lätt att komma åt plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon