Full version: crinum
Hans i Värmland
Jag har en stor fet crinumlök som har sovit i ett år nu utan minsta tecken till liv.
Vad gör man?
Jag vattnar ibland -den får ljus från dagsljuslampa och ibland får den skäll eller klapp beroende på humör
Visserligen måste det vara skönt att sova ett år, men ändå.
MariaS
Kikade lite i mina böcker (Är inte säker nu) men det verkar som om crinumen behöver en köldknäpp för att komma igång. Som tulpan, narciss och liknande. Fast kanske inte minusgrader, men kylskåpskallt.
Christer i Falköping
Beror kanske på vilken art det är. Men har den nu stått så länge så varför inte? Men inte köldgrader, i sådana fall räcker det med en tempdropp till 5-10 grader tror jag.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 29-01-2008, 20:19) *
Beror kanske på vilken art det är. Men har den nu stått så länge så varför inte? Men inte köldgrader, i sådana fall räcker det med en tempdropp till 5-10 grader tror jag.
Christer.

det tänkte jag också på ,, det är inte lätt att ge råd om man inte vet arten .

kalljordcrinum är ju en av dom som behöver kyla och torka för att komma igång och sedan varmt och soligt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon