kerstin z5-6
Belle de Crezy , Mme Legras de St germain mfl ..samt näckrosor smile.gif
rosor
*Felix matte*
Oooooh! Såååå mycket vackert!
Hit återvänder jag ofta och gärna wub.gif

" Belle de Crezy " är ju bara för underbart vacker wub.gif
Fialotta
Njuter av dina rosbilder och din
damm med näckrosorna är ju bara för underbar...
där skulle jag vilja sitta o filosofera...vila ett trött huvud rolleyes.gif
Lyckost...men jag har ju en hel sjö att sitta vid så det
är ju inte synd om mig tongue.gif
Kramis wub.gif
Magdalena
Vilka bilder Kerstin! Näckrosorna i dammen är bedårande!
Hur länge blommar de hos Dig? Våra är i blom så kort tid - högst 1 vecka, vet inte om det ska vara så? huh.gif
Nutten
Min favoritbild var den med näckrosorna, men så älskar jag vattenspeglar, grönska och näckrosor smile.gif

Drömmer om en framtida damm, i en framtida trädgård. I nuläget får jag nöja mig med vattenkaret i den lilla miniträdgård jag har skapat på min balkong. Det fick minsann plats en jättesöt, vitblommande mininäckros där!!! Bilder från balkongen kommer så småningom!
kerstin z5-6
De håller nog inte mer än en vecka var , näskrosor -etablerade ex som mina har dock alltid nya knoppar på gång så någon av de tre blommar alltid smile.gif
anne
wub.gif Vilka skatter du har i din trädgård!
Jag blir alldeles salig varenda gång jag kikar i ditt album.
Helt underbart, vi skall inte tala om gubben min. Han blir som tossig och datan är upptagen flera timmar. Han sitter och funderar och grunnar på vilken som är vackrast och hur han skall lyckas anskaffa dem och få dem lika vackra.
Hälsar Anne & Olle
kerstin z5-6
Man tackar laugh.gif laugh.gif laugh.gif Du får hälsa Olle att ännu är flera av dem små buskar -dels pga av nyplantering eller hård nedfrysning i vinter , men nästa säsong kan jag börja ta sticklingar av en del så då kan vi fixa ett sticklingsbyte av rosor här på forum smile.gif
Här en länk till en bra firma som jag köper rosor av bla .. men passopp
det kan bli havregrynsgröt...resten av året smile.gifRosenposten
anne
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-08-2003, 23:07)
Man tackar  :lol:  :lol:  :lol: Du får hälsa Olle att ännu är flera av dem små buskar -dels pga av nyplantering eller hård nedfrysning i vinter , men nästa säsong kan jag börja ta sticklingar av en del så då kan vi fixa ett sticklingsbyte av rosor här på forum smile.gif
Här en länk till en bra firma som jag köper rosor av bla .. men passopp
det kan bli havregrynsgröt...resten av året smile.gifRosenposten

laugh.gif laugh.gif Tackar. hähähähä
Det blir nog troligen havregrynsgröt resten av året och jag får defenetivt inte ha datan ifred.
Vilken djungel och du jag vill hemskt gärna byta sticklingar med dig framöver.
kramisar anne
cissi i onsala
Det är så mycket mer än en trädgård, gillar ditt sinne för konst utan att det är trädgårds konst i vanlig mening. Tänker på skåpet på väggen, det blå ägget, stenarn vid dammen, rabarberblad och krukor och så taklöksormen.
En härlig inspirationskälla är vad ditt album är!

Hälsn cissi i onsala
Exotic
Bara helt underbara rosor du har Kerstin wub.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif wub.gif
Kajsa
Bilderna väcker mitt habegär efter fler rosor, Austin rosorna
är vackrast tycker jag. Varför går dom bara i zon 3
men rosen Leander gick i zon 4, hade du den.
Kanske ska fundera på det.
kerstin z5-6
Austin - KP margareta är det väl 4-5 på, Leander med laugh.gif laugh.gif
Almdalen
Underbara rosor, de kan man aldrig se sig mätt på.
laugh.gif
Malutten
Jättefina bilder må jag säga..
Du måste ha stor trädgård rolleyes.gif

Får försöka leta reda på din trädgård, det borde inte vara så långt, skulle vara kul att gå en runda och njuta av rosor, dammar o allt annat.
kerstin z5-6
åja stor o stor ..i yta kanske -kom ihåg att allt ser fint ut på bild ..ogräs syns inte o fula hörnen fotar man inte hellr..
Dessutom blommar allt samtidigt i den virituella trädgården ohmy.gif
Det är inte svårt att hitta till Bodbysund smile.gif
Du får maila om du har vägen förbi så jag är hemma
är du med i sta ?
Malutten
CITAT
är du med i sta ?

Vad är det för något?
kerstin z5-6
Trädgårdsamatörerna -Skellefteå kretsen -jag frågar eftersom det är trädgårdsvandring i min trädgård bla nu på måndag smile.gif smile.gif smile.gif
Mariann
Jag har tre Austin rosor i en rabatt och de är kraftiga o fina och hade det inte varit för de jädrans rådjuren hade jag fått se fler blommor sad.gif sorterna är Leander, Margareta och William Morris. det finns nog iaf en ros till som tål zon 4. Jag täcker mina på vintern med massor av löv och överst granris + en liten pressenning för vätan men är noga med att bara översta toppen täcks så att det blir "tvärdrag". Jag har också Pat Austin i kruka men med den går det inte lika bra. Kerstin hur gör du med dina krukrosor? Leca, jord, gödsel, vatten mm? annat bra tips tas tacksamt emot. Vill så gärna ha den frodigare och inte bara tre tunna pinnar med en ros i toppen sad.gif
kerstin z5-6
Längst ner i krukan ett avskuren bit av ett torvblock som vattenreserv därefter grus ,rejält lager , min vanliga rosjord -lera +-kogödsel väl brunnen samt min egen "Limpajord"-storkompost..
Klipper ner rejält på våren o sparar bara tre fyra kraftiga stammar

Ger gödning lite men ofta hela sommaren eftersom jag vinterförvarar krukorna i växthus numera -tidigare källare
Stora -stooora krukor ger bättre resultat än mindre men de är tunga så pirra är ett måste smile.gif
Dom här knepen tillämpar du säkert redan
En del ex är ju lite klena av naturen ...det kan man inte göra så mycket åt blink.gif
Mariann
40-50 liters kruka är det för litet? Detta med torvblock var ju en god ide. Jag har inget grus eller leca i bara rosjord med kodynga och fick en ny giva i våras och lite annat gödsel då och då. Kan det vara felet?
Det kommer liksom inga nya skott från botten bara på de redan tunna "stammarna"
Vågar jag ta upp den nu inför hösten och göra om med torv och grus? eller blir våren bättre tror du? Den ska få en chans till ett år.
kerstin z5-6
våren kanske är bäst .. o krukodlat .. de kräver mycket mer näring än vanliga jordbundna rosor tongue.gif
Mariann
Ska jag kanske våga göda den igen nu? Menar du det bästa är att gödselvattna varje vecka som med andra sommarblommor?
Andra rosor ska man ju inte gödsla nu men kanske som du säger att de i krukor kräver mer. Förra året avslutade jag hösten med även PK gödsel för den eftersom den står vinterförvarad i boden som ju blir nästan lika kallt i som ute fast vind o regn skyddat.
kerstin z5-6
Ska du kallförvara skulle jag nöja mig med pk nu .. men nästa säsong kan man bre på med gödsel till slutet av juli -varje vecka ger bättre resultat än två givor.
Brukar lösa upp rosgödselgranulat i vatten jag smile.gif
Hannele
Suck! Fina bilder, Kerstin!
Mariann
Ok, jätte tack för svar Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon