|
Full version: Liv i rymden
aanderss
29-01-2008, 19:49
Alexander-VG-zon3
29-01-2008, 19:53
ja jag tror att det finns liv på andra planeter .
Tror jag säkert. Skulle ju vara konstigt om vår planet är den enda med "rätt" förutsättningar för liv, i detta stora universum. Däremot kan man fråga sig om det är "liv" i liknande former som här.
Piccante
29-01-2008, 19:55
Jag tror det finns liv i rymden ja, vi finns ju.
ängsvädd
29-01-2008, 19:59
Jag tror det finns liv på andra himlakroppar.
Kajsa i Arvika
30-01-2008, 10:25
ja det hoppas jag verkligen att det finns... så många gånger som man stod och ylade efter att de skulle komma tillbaks och hämta upp en igen när man var tonåring.. näe men konstigt vore det väl om inte det skulle finnas en enda plats till i detta till synes oändliga universum där det inte skulle finnas gynnsamma förutsättningar till liv.. i vilken form e väl en annan sak.. så jag fortsätter hålla tummarna... en dag kanske de kommer tillbaks...
gammelnalle
30-01-2008, 10:44
Självklartmåste det finnas "LIV" i andra solsystem... sen i vilken form- det lär vi aldrig få veta. Men knappast snarlika oss människor, vare sig till utseende eller hur de lever...
b
Piccante
30-01-2008, 11:26
CITAT (gammelnalle @ 30-01-2008, 10:44)  Självklartmåste det finnas "LIV" i andra solsystem... sen i vilken form- det lär vi aldrig få veta. Men knappast snarlika oss människor, vare sig till utseende eller hur de lever...
b Liv tro jag finns. Men som du skriver det behöver inte alls likna oss. Jag tror mer på bakterier, svampar eller lägre växter på andra planeter. Eller åtminstone någon livsform som liknar dessa till sin livsform. Hade det funnits högt utvecklade livsformer så hade vi väl märkt av dom vid detta laget. Forskare "lyssnar" ju på rymden hela tiden.
krellus
30-01-2008, 11:49
Garanterat... fråga är bara var och i vilken form.
*Stintan*
30-01-2008, 11:50
"Fader vår som är i himmelen" F´låt kunde inte låta bli.
mamamaggan
30-01-2008, 11:57
CITAT (Stintan43 @ 30-01-2008, 11:50)  "Fader vår som är i himmelen" F´låt kunde inte låta bli.  Visst är det väl så , fast jag personligen inte tror på en gubbe/gumma som sitter där uppe och styr. Tror mera på " the Big Bang" , något hände som gjorde det gynnsamt för just vår livsform att utvecklas just här. Annars vet jag inte vad jag tror , har inte funderat på det. Men tycker inte det verkar otroligt att det finns någon sorts livsform någonstans men det dröjer nog innan vi får svaret.
*Stintan*
30-01-2008, 12:08
Ja det skulle ju vara konstigt om det inte finns någon form av liv någon annanstans än på just vår planet.
Trädgårdsflanören
30-01-2008, 12:17
Det finns i alla fall ett gäng astrounater och kosmounater på rymdstationen ISS. För tillfället är där tre personer ombord. Så vist finns det liv i rymden!!
Piccante
30-01-2008, 12:45
CITAT (Stintan43 @ 30-01-2008, 11:50)  "Fader vår som är i himmelen" F´låt kunde inte låta bli.  Finns teorier om att livet som finns på jorden kan ha uppstått i rymden. Tror att man har funnit fria aminosyror i rymden och vet att de kan bildas ur ganska enkla kemiska föreningar. Livet behöver inte ha uppstått på jorden i "ursoppan" som man trodde förr utan kan ha fallit ned till ytan. så visst kan livet ha kommit ned från himlen.
niklaswik
30-01-2008, 18:34
Som "fysikern i Boston Tea Party" sa (ungefär) "Eftersom universum är oändligt stort så finns det även oändligt många planeter och oändligt många planeter med liv på, även såna som nästan är exakt som jorden fast med små små olikheter".  Nåt liknande var han inne på och egentligen så är det faktiskt rätt logiskt. Kanske finns det nån planet där ute som ser ut exakt som jorden med varelser som ser ut exakt som vi och pratar exakt som vi. Men kanske inte.  Det kräver att universum verkligen är _OÄNDLIGT_ och det kanske det inte riktigt är. Men även om man bara tar dom stjärnor som syns med blotta ögat när vi i Sverige tittar upp på himlen en kväll som denna så borde det finnas flera planeter med nåt slags liv runt nån av dom stjärnorna. Det är ju rätt många.
Gossen Ruda
30-01-2008, 21:40
Att lyssna av rymden efter radiosignaler är något man håller på med men frågan är vad det kan ge? Vi har fyllt rymden med radiosignaler i kanske 100 år men för hur länge? Vi kanske snart kan kommunicera på effektivare sätt som inte läcker ut en massa radiovågor. Säg 100 år. Om andra världar har en liknande utveckling gäller det att vi lyssnar under rätt tidsperiod på ca 200 år.
CITAT (Markus_H @ 30-01-2008, 11:26)  Liv tro jag finns. Men som du skriver det behöver inte alls likna oss. Jag tror mer på bakterier, svampar eller lägre växter på andra planeter. Eller åtminstone någon livsform som liknar dessa till sin livsform. Hade det funnits högt utvecklade livsformer så hade vi väl märkt av dom vid detta laget. Forskare "lyssnar" ju på rymden hela tiden. tror att universum är så stort, att det tar oändlig tid innan signaler når oss om dom någonsin gör det. ingen vet ju hur stort det är där uppe bakom alla vintergator
mamamaggan
30-01-2008, 22:49
CITAT (pejori @ 30-01-2008, 21:49)  tror att universum är så stort, att det tar oändlig tid innan signaler når oss om dom någonsin gör det. ingen vet ju hur stort det är där uppe bakom alla vintergator Vet att signaler som vi skickar ut kommer tillbaka förändrade. Vet tyvärr inte hur lång tid det tar .
Jag tycker nog det är höjden av högmod att tro att vi skulle vara den högst stående formen av liv i hela universum...
Och att man inte har nån kommunikation med andra världar kan ju bero på att dom är så långt bort att det tar liiiite tid innan de märker att vi vaknat ur medeltiden och sänder ut andra signaler än ljus från eld..Det är väl 50 ljusår till närmsta stjärna bara...det är vääääldigt långt... Och våran teknik för att "lyssna in" andra är nog bara i sin linda...Det är bara drygt hundra år sen som man upptäckte elektriciteten..ja herrejösses...vi är nog rena stenåldern i ett universiellt perspektiv... ...och det där om universum tar slut nånstans...vad finns bortanför då?
Christer i Falköping
31-01-2008, 20:12
Någonstans måste det väl ha lyckats bättre än här  Naturligtvis finns det liv därute och förhoppningsvis är det betydligt intelligentare än här. Christer.
Piccante
31-01-2008, 22:08
CITAT (Christer i Falköping @ 31-01-2008, 20:12)  Någonstans måste det väl ha lyckats bättre än här  Naturligtvis finns det liv därute och förhoppningsvis är det betydligt intelligentare än här. Christer. Kanske därför vi inte har sett eller hört dem
Myosotis
01-02-2008, 08:03
Måste erkänna att jag inte bryr mig...  Är det bara jag som känner så? Det finns väl säkert liv nånstans, typ bakterier eller nåt, men vad angår det mig?
CITAT (Tesa @ 31-01-2008, 08:15)  Jag tycker nog det är höjden av högmod att tro att vi skulle vara den högst stående formen av liv i hela universum...
Och att man inte har nån kommunikation med andra världar kan ju bero på att dom är så långt bort att det tar liiiite tid innan de märker att vi vaknat ur medeltiden och sänder ut andra signaler än ljus från eld..Det är väl 50 ljusår till närmsta stjärna bara...det är vääääldigt långt... Och våran teknik för att "lyssna in" andra är nog bara i sin linda...Det är bara drygt hundra år sen som man upptäckte elektriciteten..ja herrejösses...vi är nog rena stenåldern i ett universiellt perspektiv... ...och det där om universum tar slut nånstans...vad finns bortanför då? Å andra sidan är ju hela universum lika gammalt enligt big bang teorin så varför skulle andra civilisationer ha hunnit så mycket längre än oss...?
Piccante
01-02-2008, 14:02
CITAT (Eleena @ 01-02-2008, 13:30)  Å andra sidan är ju hela universum lika gammalt enligt big bang teorin så varför skulle andra civilisationer ha hunnit så mycket längre än oss...?  Livet uppstod inte direkt på jorden och det utvecklade inte speciellt fort förrän atmosfären var mer stabil och det gick att leva på land. Utvecklingen kan ha gått snabbare eller långsammare på andra planeter. Hade det funnit högre intelligent liv så hade de väl antagligen hälsat på oss redan eller vi hade upptäckt deras aktiviteter. Jag tror på liv men inte på så utvecklat.
Novisen
01-02-2008, 20:35
CITAT (Eleena @ 01-02-2008, 13:30)  Å andra sidan är ju hela universum lika gammalt enligt big bang teorin så varför skulle andra civilisationer ha hunnit så mycket längre än oss...?  Big bang .-...... gäller den fortfarande???? tycker mig ha hört att den har förkastats ..... ????
Piccante
01-02-2008, 21:08
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 20:35)  Big bang .-...... gäller den fortfarande???? tycker mig ha hört att den har förkastats ..... ???? Har den? har undgått mig i så fall....
mamamaggan
01-02-2008, 21:15
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 20:35)  Big bang .-...... gäller den fortfarande???? tycker mig ha hört att den har förkastats ..... ???? Har också för mig att jag hört det . Men jag vet forskare som tror att de ska kunna få fram hur det gick till just genom att skicka ut radiovågor i rymden och sedan studera hur de har förändrats när de kommer tillbaka.
gammelnalle
01-02-2008, 21:18
Vet inte VAR novisen hr hört det, men : 1) RÖDFÖRSKJUTNINGEN MISSFÖRSTÅDD! Den världsberömde astronomen Halton C. Arp, vår tids Galileo, som var assistent åt självaste Edwin Hubble, har motbevisat Big Bang-teorin, på ett expanderande universum, då han upptäckt att rödförskjutningen inte alls är analogt med avståndet från jorden: http://www.thunderbolts.info/tpod/2005/arc...arp-galileo.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_redshiftb
rahmat2
01-02-2008, 21:56
Hoppas att det inte finns, annars Eu får skriva om alla de "heliga böckerna". Rahmat
Piccante
04-02-2008, 12:29
Aqvakul
04-02-2008, 18:17
CITAT (Markus_H @ 04-02-2008, 12:29)  Naturens nyck. Sen frågar Expressen sina läsare om de tror att det finns liv på andra planeter. Detta svarar ca 80% ja på. Fast något mer liv än möjligen lite bakterier lär knappast finnas på Mars.
Piccante
04-02-2008, 18:26
CITAT (aq42 @ 04-02-2008, 18:17)  Naturens nyck. Sen frågar Expressen sina läsare om de tror att det finns liv på andra planeter. Detta svarar ca 80% ja på. Fast något mer liv än möjligen lite bakterier lär knappast finnas på Mars. Fast även bakterier är ju "liv".
Aqvakul
04-02-2008, 18:27
CITAT (Markus_H @ 04-02-2008, 18:26)  Fast även bakterier är ju "liv". Jo, att det är liv i dem märker man nog när man blir sjuk......
CITAT (Myosotis @ 01-02-2008, 08:03)  Måste erkänna att jag inte bryr mig...  Är det bara jag som känner så? Det finns väl säkert liv nånstans, typ bakterier eller nåt, men vad angår det mig? Jag brukar inte bry mej heller, men ibland undrar jag också
Piccante
05-02-2008, 00:28
CITAT (Dilara @ 04-02-2008, 20:52)  Jag brukar inte bry mej heller, men ibland undrar jag också Jag är ganska nyfiken av mig. Inte så att jag funderar över liv i universum varje dag men jag tror att det finns och jag tycker det är spännande när media skriver om det. Den mesta tyder ju på att det finns stora möjligheter för liv ( så som vi känner till "liv") i universum. Tror att vi kommer få det bekräftat någon dag.
Myosotis
05-02-2008, 10:21
Men varför är inte folk nyfikna när det gäller liv på vår egen planet?! Tänk så mycket outforskat det finns i djuphaven. Bioluminiscens t.ex! Eller hur lite vi vet om etologi. Osv. osv. Allt detta fascinerar mig mycket mer. Det är sånt jag är nyfiken på, men det liv håller vi på att utrota innan vi ens har lärt känna det!
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:21)  Men varför är inte folk nyfikna när det gäller liv på vår egen planet?! Tänk så mycket outforskat det finns i djuphaven. Bioluminiscens t.ex! Eller hur lite vi vet om etologi. Osv. osv. Allt detta fascinerar mig mycket mer. Det är sånt jag är nyfiken på, men det liv håller vi på att utrota innan vi ens har lärt känna det! http://www.lifesci.ucsb.edu/~biolum/Här kan du läsa mycket om bioluminiscens som vi kan observera inte bara i djuphaven. MVH/clivia
Myosotis
05-02-2008, 10:52
CITAT (clivia @ 05-02-2008, 10:49)  http://www.lifesci.ucsb.edu/~biolum/Här kan du läsa mycket om bioluminiscens som vi kan observera inte bara i djuphaven. MVH/clivia Häftig sajt! Tack för länken!
Piccante
05-02-2008, 10:59
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:21)  Men varför är inte folk nyfikna när det gäller liv på vår egen planet?! Tänk så mycket outforskat det finns i djuphaven. Bioluminiscens t.ex! Eller hur lite vi vet om etologi. Osv. osv. Allt detta fascinerar mig mycket mer. Det är sånt jag är nyfiken på, men det liv håller vi på att utrota innan vi ens har lärt känna det! Jo men jag är nyfiken där oxå. Fast rymden är ju ännu större och mer outforskad, kittlar fantasin lite mer
Myosotis
05-02-2008, 11:03
CITAT (Markus_H @ 05-02-2008, 10:59)  Jo men jag är nyfiken där oxå. Fast rymden är ju ännu större och mer outforskad, kittlar fantasin lite mer  Rymden är jättespännande!! Läser mycket om sånt också, gillar idéer om parallella universa och annat som hjärnan inte kan greppa. Det är bara de gröna gubbarna som tråkar ut mig lite... Fast om de ser ut som på din bild kanske jag ändrar mig, den var jättesöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|