Överbölingen
Egentligen en strålande dag. Klar himmel när jag åker till älgskogen. Nattgamla spår av större oxe (tjursäger man söderut). Men den jäkeln hade bara gått rakt västerut. Jämthunden ”Grym”, den bästa hund på älg jag jagat för, fick loss oxen men den passerade våra gränser och hunden blev uppkopplad av en engelsman på en större väg. Han var alldeles chockad över att ha sett älg och hund. Trots pejlhalsband så kunde han tyvärr inte låta bli hunden. Jagande hund får aldrig kopplas av annan än ägaren eller den som blir tillsagd att koppla, såvida inte tamboskap är i fara.

Åter till vädret. Stundtals regn, Däremellan tätt, blött snöfall. Och så härliga solglimtar. Precis som det vi kallar aprilväder. Det gick åt tre par handskar. Skoteroverallen var genomsur.
Snödjupet är här runt 60 cm. Nästa oxe smet västerut den också. Men vad skall man göra med bara fyra gamla gubbar som vill ha något att fördriva tiden med. Inte lätt att täppa till annat än generalpassen.

Nu sitter jag i Böle. Har tänt upp i gäststugan för lite målning i morgon. Skickade en fröbeställning till Impecta i går. Billig, 550 kronor. Ganska många annueller till utfyllnad. Några få perenner. Bland andra ”Franska blåmunkar” Härliga tuvor med lavendelblå, väddliknande blommor. Var med i vår allra första frösådd för 8 år sedan men har gått hädan. Blev lite till köksträdgården också. Och växthuset, och pallkragarna, och kryddträdgården och…

Förresten , måste berätta hur slarvig jag är. I fredags eftermiddag på hotellet i Fjollträsk ringde min nalle. Grannen Göran undrade lite förstrött om jag hade haft bråttom när jag åkte hem i torsdags! Njae, svarade jag. Men fick gå tillbaka några gånger och hämta prylar som jag glömt.
Jo, sade Göran, såg att dörren stod vidöppen när jag rastade hunden så jag gick ner och låste för nycklarna satt i dörren!
Hur klantig får man vara?
Turligt nog var ingen skada skedd och inga oönskade besök heller så det lär väl kosta en flaska Scotch vad tiden lider. Goda grannar skall vårdas väl.

Sneglar med ett öga på TVn. Min favoritkock Jägare Per körde en trailer om nästa matprogram. Älskar hans spontana matlagning.

Efter helgen skall jag kolla vilka överblivna fröer som ligger och väntar på omvårdnad och födslovåndor i källaren i stan. Hur lång tid tar det förresten att få fröbeställningarna från konnässörklubben? Det stannade vid ett tiotal. Kändes som lite för svårt för mig men får väl försöka. Men lite tur hittar jag nog såanvisnigar. Annars får jag väl fråga här.

Än så är det långt till vår… Här är snön ca 70 cm. Tung och blöt. Sjunker väl ett par decimeter om värmeböljan fortsätter. STOPP. Inte före 30 mars får det börja tina undan. Kirunasonen med familj vill komma ner till påsk.

Och vilket tull man håller på med. Pga att helgdagar infaller så och så, så blir det en lovvecka extra (nr18) åtminstone i Jämtland. Antar att det är lika överallt. Men lärarna de skall jobba. Hur tusan får de ihop det? De torde också få för många arbetsdagar. Varför inte sluta en vecka tidigare då? Veckan efter skolan skall ju lärarna ändå sitt och nöta byxbaken. Och inte minns jag annat än fragmenterade nyttigheter under de dagarna. Är sur för Evas och Jespers del. Själv är jag friherre som tur är.

Mae råkes
aanderss
bra att våren kommer tidigt
Felicia
Ja, visst är det tokigt med vädret. Här var strålande sol på söndagen, sen på kvällen blev det -20 grader, på måndag morgon -6 och på kvällen flera plusgrader och nu är det minus igen. Konstigt..
Lilla Birka
Detta var ett mycket välkommet inlägg i Småprat! thanks.gif Vi har på sistone fått läsa alldeles för mycket galenskaper, så tummenupp.gif för Överbölingen!
Felicia
CITAT (Lilla Birka @ 29-01-2008, 20:33) *
Detta var ett mycket välkommet inlägg i Småprat! thanks.gif Vi har på sistone fått läsa alldeles för mycket galenskaper, så tummenupp.gif för Överbölingen!

Håller med dig Lilla Birka. Det var en himla trevligt inlägg av dig Överbölingen rose.gif
Överbölingen
Måste meddela att denna morgon hade vi -16° i grynngen och som varmast blev det -10,4°.
SMHI bör gå en abborrfenekurs eller lära sig titta i kaffesumpen.
renate
Trevlig läsning som alltid Överbölingen.Aprilväder var bra,här nere har vintern inte ens anlänt.Efter söndagens soldag är det gråväder igen med flera plusgrader.Ikväll är det nära noll,då blir det väl halt på de blöta vägbanorna.I morgon väntas det storm igen.Ev snöslask till helgen.
Monaxe
Ja vad kan man tycka om detta väder? här på västkusten är vi fullständigt dränkta i regn, dikena hotar att rinna över och gräsmattan är mest lik ett träsk... sweatingbullets.gif Vattensjukt lite överallt. Men om allt detta regn hade kommit som snö hade vi nog nästan slagit er, överbölingen, i fråga om snödjup, det är jag tacksam för att vi inte gör... flirting.gif

På fredag ska vi (var det tänkt) bila till Kapellskär för att ta färjan över till Åland. Ikväll tvekar jag om vi överhuvudtaget ska ge oss iväg, med tanke på väderleksprognosen som lovar både regn, snö och ffa storm över södra Sverige. I värsta fall får vi ställa in resan trots att det var tänkt att vi skulle vara med på en släktings begravning på lördag. Men att bila tvärs över Sverige i snöstorm är ju inte så lockande, så i värsta fall får det väl bli en avbokning, trots begravning. -cry-.gif

En fråga Överbölingen, namnet (uttrycket) böle, vet du vad det betyder? På Åland har man också många ortsnamn som slutar på böle, ex svensböle, pålsböle osv. Det uttrycket har vi inte alls här nere, funderar på vad det kan betyda. By, nybrytning, utmark? Vet du? / confused.gif Monica
Överbölingen
Jag är inte 100 men tror att det betyder "bosättning" Byn Överböle ligger västest bland de byarna som hänger ihop. Böle eller Bölestrand och Hoo. Alldeles öster om Överböle ligger byn Gammelänge som gett kraftverket sitt namn. Vet inte säkert om den tillhör Överböle för de är väldigt måna om sin postadress.
Alla ligger på södra sidan Indalsälven. Med branta berg i söder så kommer vårsolen sent. 18 februari skiner den in genom vårt köksfönster. Och överallt sluttar det ner mot norr
Lilla Birka
Åh, jag tycker så mycket om din dialekt, ditt sätt att skriva! Västest, det finns så många sköna uttryck där du bor. Varför ställer du inte upp i tävlingen om Sveriges skönaste dialekt? Eller har du redan gjort det? Sambon är uppväxt i Sundsvall så vi är ofta uppöver och hälsar på.
estet
Tack för trevlig läsning! smile.gif Från en som bor i ett annat Böle...
Alba
Tack för en underbar berättelse.
Du kan verkligen skriva på ett sätt, som gör att man ser bilden framför sig och dialektorden ger berättelsen en extra krydda.

Jag hoppas du kommer att skriva och berätta mer för oss.
Överbölingen
Int blev det vårn int!

Från i tisdags har det varit smällkallt och mer snö.. Nu lugnar det sig lite och mitt i veckan blir det mer snö. Och skall man tro på Norsk Vaervarsel så blir sista dagarna på skidskytteVM i + 3 -4 grader. Men snö finns det så att det räcker.
Aqvakul
CITAT (Överbölingen @ 03-02-2008, 17:42) *
Int blev det vårn int!

Från i tisdags har det varit smällkallt och mer snö.. Nu lugnar det sig lite och mitt i veckan blir det mer snö. Och skall man tro på Norsk Vaervarsel så blir sista dagarna på skidskytteVM i + 3 -4 grader. Men snö finns det så att det räcker.

Frågan är om vi här i landets sydligaste utposter heller kan räkna med någon vår.
För det kan väl inte bli vår om det inte varit vinter, eller?
giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon