Full version: Så perenner utomhur
joca
Här kommer en nybörjarfråga kring det här med perenner och att så ute,

hade tänkt mig att så följande fröer från Impecta:

Potentilla nepalensis 'Miss Willmott'
Stjärnhyacint Camassia leichtlinii
Rosenkrage

och några fler...... :-) det är lite svårt att sluta när man väl har katalogen framme....

Jag har tidigare sått en del fröer mest ettåriga men också en del perenner men inomhus och det har funkat riktigt bra. I odlingsanvisningarna står det nu:

Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge.

Hos mig ligger det nog troligtvis snö kvar i mars, kan jag så i krukorna och ställa ut dem direkt i snön(skuggigt) eller ska jag vänta till det blivit lite varmare dvs slutet april - maj?

tack på förhand
Jonny

kerstin z5-6
Vill du så , ställa ut o gro ute kan du så nu -låt sådden stå inne 24 timmar först -lök tar lång tid att bli nåt så räkna med krukodling ett par år
joca
Tackar för ett snabbt svar,

Jag misstänker att hyacinten tar långt tid innan det blir något....... får se om man kanske kan hittar den som lök istället.....den verkar ju så fin......tänk vad man kan förtrollas av en liten bild va? a0a.gif

Kanske man skulle ta och så nu då och ställa ut, antar att det svåraste är att hålla kolla så att det inte blir för blött eller för torrt i kurkorna när det våras på riktigt.

Det finns ingen risk att fröna fryser för mycket om vädret är som nu dvs snö-blida(varmt/blött)-kallt-snö osv?

kerstin z5-6
nej , möligtvis kan de ruttna av för mkt regn
jag föredrar att så ställa ut o ta in i växthus eller under lysrör -utom de jag vet tar mycket lång tid eller ska sås färska för att därefter ha en kylperiod -Tycker jag har mer koll på mina sådder på så vis :)Jag har dessutom ett kallt klimat o vill ha dem utplanteringsbara i maj juni
joca
Så om jag sår och ställer ut nu, låter de stå till i början maj, så kan jag plocka in dem i växthuset när resten ska in dit? Brukar ställa ut tomatplantor och lite sommarblommor där. Det vore ju perfekt, då har man ju bättre koll på hur blött/torrt det är, och förhindrar att katteran intresserar sig för sådderna.

Det är riktiga trädgårdsmästare de där katterna, framförallt gillar de att luckra jorden, och gödsla den....... :-(
kerstin z5-6
Ja det går utmärkt. katter är väldigt intresserade , även fåglar o möss .. tänk på att skydda sådderna mot uttorkning innan du får mer koll på dem -och kolla ofta om det gror när tempen blir varmare
Du har ingen fläkt i ditt växthus ? jag börjar där i mars .Då bär jag ut de innegrodda perennerna dit . Men jag odlar inga tomater -sommarblommorna sår jag där i april i den mån jag har några .Perenner klarar ner mot noll nattetid -jag har fläkten på + 5
joca
Tack så jättemycket för hjälpen,

ifjol tog jag ut mina tomater och lite annat i slutet av april. Köpte en tempvakt på ClasOhlsson och körde kupevärmare, det funkade bra. Iår så har jag införskaffat ordentligt med bubbelplast och gjort en kuvös. Så iår blir det lite tidigare...

Ha det bra
Jonny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon