Felicia
Sveriges skönaste dialekt
Kul att lyssna på och trots att han som leder från Svansele inte är så himla långt härifrån så har jag halvdelens svårt att förstå allt han säger. Fast kul låter det giggle.gif
aanderss
gotlänskan är skön särskilt på keno dragningen
Överbölingen
Kalixmålet och trakterna däromkring tycker jag känns härlig.
Överbölingen
Felicia
CITAT (Överbölingen @ 29-01-2008, 21:13) *

Ja, fast jag hade väldigt, väldigt svårt att förstå den från Över-Kalix men det måste ju ha varit från nån liten by, har varit i närområdet där en gång och då var det i alla fall inte svårt att förstå.
Jag tycker att norrbottens dialekt är himla härlig överhuvudtaget. Har min fackombudsman från Luleå och jag blir glad bara av att höra den härliga dialekt han har, lite sjungande eller hur man ska kalla det rolleyes.gif
mamamaggan
Skaraborg , det är något speciellt med grabbarna som är födda mellan Vänern och Vättern!!!! kram1.gif

Fast Göteborgska är ju något visst det också , där är jag ju född! coolgleam.gif
Eva i Skåne
Jag har hört några av de skånska bidragen på lokalradion. Dom har inte varit kul thumbdown.gif

även om jag inte har nåt emot skånska så står dom sig inte i en tävling
Netha
E ju utan tvekan Harry Rantakyrö (Norrbotten) .... han e ju fd granne och vi har haft barn i samma klass från lekis till nian osv
och så pratar han ju lika som jag. tongue.gif
Magdis
Jag måste småle lite när jag lyssnade på Michael Blum från Roslagen. Det är som om jag flyttades tillbaka till den tiden då jag bodde där. Är ju uppvuxen där nämligen men mina föräldrar är från Medelpad så de pratade inte så där. däremot gjorde de flesta runtom en det.

Jag kollade in på Norrbotten P4:as sida men vad var det för fusk där? Han som skulle representera Luleå-dialekten var ju helt tydligt norrman och han från Piteå lät ju inte ett dugg som de pratar här, han lät ju som han vore nalta eljest. dunno.gif
cic
Pelle Gasol Svensson, Jönköping (från länken til SRs hemsida) representerar en dialek som de flesta pratar här i stan. Flera av de andra är lite mer, vad ska jag säga, extrema, men det klippet var helt normalt.

Lyssna lite extra när Lars-Åke Lagrell är på tv nästa gång. Jisses vad jag fnissar då! Han har en väldigt tydlig Jönköpingska. laugh.gif

Piccante
CITAT (Magdis @ 29-01-2008, 23:18) *
Jag kollade in på Norrbotten P4:as sida men vad var det för fusk där? Han som skulle representera Luleå-dialekten var ju helt tydligt norrman och han från Piteå lät ju inte ett dugg som de pratar här, han lät ju som han vore nalta eljest. dunno.gif

Märkte oxå att vissa bröt på andra dialekter/ språk än det som talas traditionellt i området. Konstigt att de är med i en dialektstävling crazy.gif
estet
CITAT (Netha @ 29-01-2008, 22:45) *
E ju utan tvekan Harry Rantakyrö (Norrbotten) .... han e ju fd granne och vi har haft barn i samma klass från lekis till nian osv
och så pratar han ju lika som jag. tongue.gif

Alltid gillat hans röst på nyheterna, han får en att lyssna.

Tyckte också det var flera som inte representerade bra, bla från Gotland..Lulebon, måste lyssna på Pitebon nu.
estet
CITAT (Felicia @ 29-01-2008, 21:17) *
Ja, fast jag hade väldigt, väldigt svårt att förstå den från Över-Kalix men det måste ju ha varit från nån liten by, har varit i närområdet där en gång och då var det i alla fall inte svårt att förstå.
Jag tycker att norrbottens dialekt är himla härlig överhuvudtaget. Har min fackombudsman från Luleå och jag blir glad bara av att höra den härliga dialekt han har, lite sjungande eller hur man ska kalla det rolleyes.gif

De äldre i Överkalix pratar så där och de som kan, "bondska". Visst förstår man den vanliga dialekten men om de slår över till bondska förstår jag bara vissa meningar. Svärmor kan prata så där om hon vill och hennes mamma var helt omöjlig att förstå. biggrin.gif

Jag själv tycker jag låter som nr. 47 Terese Berg på Norrbottens lista, sidan 6/9.

väldans intressant sida!
Felicia
CITAT (estet @ 30-01-2008, 02:06) *
De äldre i Överkalix pratar så där och de som kan, "bondska". Visst förstår man den vanliga dialekten men om de slår över till bondska förstår jag bara vissa meningar. Svärmor kan prata så där om hon vill och hennes mamma var helt omöjlig att förstå. biggrin.gif

Jag själv tycker jag låter som nr. 47 Terese Berg på Norrbottens lista, sidan 6/9.

väldans intressant sida!

Ja, det är samma här, dom som pratar värsta bondskan är inte så lätt att förstå och det kan skilja väldigt mycket bara mellan byarna, även om det bara är nån mil emellan.
Nummer 14 Edde Hjerpe på Norrbottens lista låter precis som dom från Luleå som jag känner.
På Västerbottens lista är ju Robinsson-Erold kul, fast han som ligger etta är ju bäst biggrin.gif
Det är himla kul med dialekter faktiskt, men jag brukar försöka prata "rikssvenska" med folk "utifrån" som på jobbet då jag pratar en del med kunder via telefon.
Fast ofta får jag ändå höra -"Härligt att höra riktig norrländsk dialekt" Konstigt giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon